/

کیوسک امروز؛ افزایش ۷۵ درصدی بودجه صدا و سیما / شهربازی های غیراستاندارد در آذربایجان غربی/ طی دو سال؛ افزایش ۱۸۳ درصدی قیمت گوشت/ ادعای رئیسی مبنی بر تمرکز بر وضعیت معیشت مردم/ آبرسانی به ۹ درصد از روستاهای کشور با تانکر/ درآمد پزشکان چرا مانع مهاجرت آنها نمیشود؟

کیوسک امروز پنجشنبه دوم شهریور ماه ۱۴۰۲ به موضوعاتی پیرامون افزایش بودجه صدا و سیما، شهربازی های غیراستاندارد در استان آذربایجان غربی، افزایش قابل توجه قیمت گوشت طی دو سال ادعای رئیس جمهور مبنی بر تمرکز بر وضعیت معیشت مردم، آبرسانی به روستاهای کشور با تانکر و علل مهاجرت پزشکان پرداخته است.

خواندن این مطلب 12 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز نگاهی داریم به عناوین و گزارشات چند روزنامه صبح کشور که در ادامه می خوانید.

افزایش ۷۵ درصدی بودجه صدا و سیما در برنامه هفتم

روزنامه مردم سالاری از افزایش بودجه صدا و سیما خبر داد؛ محسن زنگنه، سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه در توضیح مصوبات کمیسیون تلفیق برنامه هفتم گفت: با تصویب کمیسیون تلفیق در سال اول برنامه سهم بودجه صدا و سیما از منابع بودجه عمومی نسبت به سال ۱۴۰۲، ۷۵ درصد رشد خواهد داشت. اکنون سهم صدا و سیما از بودجه سال جاری نزدیک به ۰.۸ درصد است که این رقم در سال اول برنامه به ۱.۱۵ درصد از منابع بودجه عمومی می رسد.

بازی با جان کودکان در شهربازی های غیراستاندارد

روزنامه ابرار به شهربازی های فاقد استاندارد در استان آذربایجان غربی پرداخته و نوشته است؛ زمین های بازی پارک ها و شهربازی های آذربایجان غربی فاقد تاییدیه استاندارد و مجوزهای لازم امروز به یکی از دغدغه های اساسی خانواده ها تبدیل شده است.

مدیر کل استاندارد آذربایجان غربی در خصوص ایمنی و استاندارد زمین های بازی گفت: ۷۱ زمین بازی آذربایجان غربی با ۳۵۵ وسیله بازی فاقد تاییدیه استاندارد و مجوز لازم برای بهره برداری است. وحید موسی پور با بیان اینکه زمین های بازی متعلق به شهرداری است و مکاتبات لازم با این مجموعه و دادگستری استان انجام گرفته است اظهار کرد: ارائه خدمات شهربازی و زمین های بازی بر اساس استانداردهای مربوطه مشمول مقررات استانداردهای اجباری بوده و ارائه این خدمات بدون اخذ تاییدیه های لازم، ممنوع است و مسئولیت هرگونه خسارات وارده مالی و یا جانی به عهده شهرداری ها است.

طی دو سال؛ افزایش حدود ۱۸۳ درصدی قیمت گوشت گوسفند

روزنامه کار و کارگر از افزایش قابل توجه قیمت گوشت در بازه زمانی سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ خبر داد؛ کاهش عرضه گوشت قرمز و رها شدن فنر نقدینگی به دلایل اجتماعی، سیاسی و اقتصادی اثر مستقیم  بر افزایش قیمت گوشت در کشور داشته است.

آمارها حاکی از آن است که از تیرماه ۱۴۰۰ تا تیر ماه ۱۴۰۲، رفتار متناقض قیمت و عرضه گوشت قرمز در کشور همانند گذشته ادامه یافته است. از آذر ماه ۱۴۰۰ رشد نقطه به نقطه عرضه گوشت در کشور از ۵۲ درصد به منفی ۱۴ درصد در تیرماه امسال رسیده است. بررسی ها نشان میدهد کاهش حدود ۲۰ درصدی در عرضه گوشت قرمز در کشور منجر به افزایش حدود ۱۸۳ درصدی قیمت گوشت گوسفندی و ۱۶۳ درصدی قیمت گوشت گوساله در این بازه زمانی در ایران شده است.

تمرکز بر بهبود وضع معیشتی مردم، از اولویت های اصلی مجموعه اقدامات دولت است

روزنامه اقتصاد مردم به ادعای خنده دار رئیس جمهور در جلسه هیئت دولت پرداخته است؛ رئیسی مدعیست که تمرکز بر بهبود وضعیت معیشتی مردم، از اولویت های اصلی مجموعه اقدامات دولت است. ظاهرا بر اساس آمارها، هرچه تمرکز مدعیان امر بر وضعیت معیشت مردم بیشتر میشود، همه چیز نسبت به قبل گرانتر و در نتیجه جیب مردم خالی تر از روز قبل میشود. این چه تمرکزیست که جز کوچک تر کردن سفره مردم، نتیجه دیگری نداشته است؟

آبرسانی به ۹ درصد از روستاهای کشور با تانکر

روزنامه ابرار اقتصادی از آبرسانی به روستاها با تانکر نوشته است؛ هاشم امینی سخنگوی آبفای کشور در پاسخ به سوالی در خصوص تامین آب مناطق صعب العور، با اشاره به این نکته که در کشور ۱۰ هزار روستای دارای تنش آبی یا فاقد تاسیسات آبرسانی داریم گفت: در حال حاضر به ۹ درصد روستاهایی که در مناطق سخت و صعب العبور قرار دارند، آبرسانی سیار و تانکری صورت میگیرد که از این تعداد، ۶ درصد مربوط به روستاهایی است که تحت پوشش شبکه آب و فاضلاب کشور هستند و ۳ درصد نیز روستاهایی هستند که به هر دلیل تاکنون تحت پوشش شبکه آب و فاضلاب قرار نگرفته اند.

درآمد پزشکان چرا مانع مهاجرت آنها نمیشود؟

روزنامه ابرار نوشت؛ یکم شهریور در ایران روز “پزشک” نامگذاری شده است. ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور در مراسم بزرگداشت روز پزشک اعلام کرد زمینه مهاجرت معکوس پزشکان فراهم است. این گفته از زبان رئیس جمهور بیش از هر چیز نشان از شدت مهاجرت آنها دارد اما پزشکان چرا می روند؟ از سوی دیگر باید در نظر بگیریم که جامعه ایران فقط یک دهه با ورود جمعیت قابل توجهش به سن سالمندی فاصله دارد؛ برای جبران این میزان مهاجرت و البته کمبود کنونی پزشک عمومی چه تدبیری اندیشیده شده؟ قابل ذکر است که در تیرماه سال جاری، بیش از ۱۰۰ پزشک با بازنشستگی اجباری و اخراج از محل کار مواجه شدند.  شمار قابل توجهی از این پزشکان افرادی هستند که در واکنش به اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ در قالب امضای بیانیه هایی مشارکت داشتند.