/

تداوم تحصن خانواده شهاب دلیلی و جمشید شارمهد مقابل وزارت خارجه آمریکا

پس از تفاهم دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا با رژیم ایران برای آزادی پنج شهروند آمریکایی که در ایران زندانی بودند، فرزندان جمشید شارمهد و شهاب دلیلی همزمان با تحصن مقابل ساختمان وزارت امور خارجه، با مقامات این وزارتخانه دیدار  و گفتگو کردند.

خواندن این مطلب 7 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، غزاله شارمهد فرزند جمشید شارمهد شهروند آلمانی ایرانی محکوم به اعدام در ایران، از مقام‌های آمریکا و آلمان خواست تا برای آزادی او به ایران فشار بیاورند.

دارین، فرزند شهاب دلیلی، زندانی ساکن آمریکا هم که بیش از هفت سال در ایران زندانی است، نیز می گوید انتظار دارد مقام‌های آمریکایی توضیح دهند چرا تحقیق درباره این پرونده پس از هفت سال هنوز به پایان نرسیده است.

روز دوشنبه ۲۳ مرداد، ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در یک نشست خبری گفت که مشخص نیست شهاب دلیلی در ایران «به ناحق» بازداشت شده باشد.

این در حالی‌ است که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا روز ۱۹ مرداد گفته بود به جز پنچ شهروند زندانی آمریکایی در ایران، از زندانی بودن شهروند آمریکایی دیگری در این کشور «خبر نداریم».

سخنانی که دارین دلیلی، فرزند شهاب دلیلی آن را «ناامیدکننده» و نادرست خوانده بود.

آقای پاتل سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در اظهار نظری دیگر در این رابطه، گفت که این کشور همچنان در حال بررسی پرونده شهاب دلیلی بوده و در این زمینه با خانواده این زندانی نیز صحبت کرده است.

این اظهارات باعث شد خانواده دلیلی چهارمین شب متوالی از تحصن خود را در شامگاه دوشنبه به‌جای کاخ سفید، در مقابل وزارت خارجه آمریکا سپری کنند که این تحصن همچنان در مقابل ساختمان وزارتخارجه ادامه دارد.

شهاب دلیلی، کاپیتان پیشین شرکت کشتی‌رانی ایران و ساکن آمریکاست که سال ۱۳۹۵ برای خاکسپاری پدرش به تهران رفت اما هنگام بازگشت به آمریکا و پیش از رسیدن به فرودگاه به دست نیروهای امنیتی بازداشت و زندانی شد.

خانواده دلیلی می‌گویند جمهوری اسلامی او را به اتهام «جاسوسی» و «همکاری با دولت متخاصم» یعنی آمریکا، به ۱۰ سال حبس محکوم کرده است.

غزاله، فرزند جمشید شارمهد، زندانی محکوم به اعدام که در روزهای اخیر به تحصن خانواده دلیلی برای آزادسازی زندانیان دوتابعیتی در مقابل وزارت خارجه آمریکا پیوسته، در این باره گفت: «دولت‌ها به جای اینکه بیزنس گروگانگیری را تمام کنند، وظیفه‌شان برای آزادسازی را پاسکاری می‌کنند.»

شاهزاده رضا پهلوی نیز یک‌شنبه ۲۹ مرداد در محل تحصن خانواده‌های زندانیان دو تابعیتی در واشینگتن حضور یافت و با غزاله شارمهد، دختر جمشید شارمهد، زندانی دو تابعیتی ایرانی – آلمانی دیدار کرد.

آقای پهلوی در پیامی ویدویی با تاکید بر لزوم بازتاب وضعیت زندانیان سیاسی در ایران گفت، کارزار نجات زندانیان دو تابعیتی، اقدام مشترکی برای نجات جان تمام زندانیان است.

گفتنی ست در اقدامی تازه، جمعی از ایرانیان مخالف جمهوری اسلامی مقیم آمریکا با ارائه فراخونی با هدف حمایت از خانواده زندانیان ایرانی آمریکایی در حبس جمهوری اسلامی و پشتیبانی برای کمک به گروگان‌ها خواستار تجمع ایرانیان در مقابل ساختمان وزارت خارجه آمریکا در روز پنج شنبه دوم شهریورماه ساعت هفت و سی دقیقه شب، شدند.