/

سخنگوی پنتاگون: حضور آمریکا اثر بازدارندگی بر اقدامات مخرب جمهوری اسلامی در منطقه دارد

سخنگوی پنتاگون با اشاره به اقدامات ایالات متحده در خلیج فارس و تنگه هرمز بر عزم آمریکا برای بازدارندگی در برابر فعالیت‌های مخرب جمهوری اسلامی در منطقه تاکید کرد.

خواندن این مطلب 9 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، پت رایدر با اشاره به افزایش نیروهای و تجهیزات نظامی ایالات‌متحده در منطقه گفت: معتقدیم که افزایش حضور نظامی آمریکا و متحدان و شرکایش در منطقه بر فعالیت‌های بدخواهانه جمهوری اسلامی اثر بازدارندگی دارد.

وی افزود: امید ما این است که روند فعالیت‌های بدخواهانه ایران نزولی باشد، اما در نهایت این موضوع به آنها بستگی دارد. در این میان آمریکا هرچه در توان دارد به کار خواهد بست تا اطمینان حاصل کند امنیت و ثبات منطقه و تردد کشتی‌های تجاری در آن مختل نشود.

همچنین تیم هاوکینز، سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در روزهای اخیر با اشاره به خطر فزاینده توقیف شناورها در تنگه هرمز از سوی نیروهای جمهوری اسلامی، بر عزم آمریکا برای افزایش حضور نظامی خود در این آبراهه تاکید کرد.

در روزهای اخیر، حساب ایکس (توییتر) رسمی فرماندهی مرکزی ایالات متحده با انتشار مطلبی از استقرار پهپادهای ام کیو ۹ ریپر در منطقه خاکستری تحت فرماندهی سنتکام توسط تفنگداران نیروی دریایی ایالات متحده خبر داد.

سنتکام در یک توییت فارسی نوشت: دو پهپاد ام کیو-۹ ریپر در منطقه تحت پوشش ‎سنتکام توسط تفنگداران دریایی ایالات متحده ‎آمریکا با هدف جلوگیری از تهاجم منطقه خاکستری، افزایش آگاهی دامنه دریایی، و تقویت تعهد به شرکای ما در منطقه مستقر شده است.

طی هفته‌های گذشته نیز، ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا «سنتکام» در پاسخ به تهدیدات جمهوری اسلامی در منطقه، از ورود بیش از سه هزار ملوان و تفنگدار دریایی به خاورمیانه خبر داده بود.

حساب توییتری سنتکام اعلام کرده بود؛ این تعداد از تفنگداران دریایی آمریکا همراه با ناوهای جنگی «یواس‌اس باتان» و «یواس‌اس کارتر هال» به عنوان بخشی از استقرار از پیش اعلام شده وزارت دفاع آمریکا، وارد منطقه تحت پوشش سنتکام در خاورمیانه شده‌اند.

طی هفته‌های اخیر، رسانه‌های آمریکایی به نقل از مقامات ایالات متحده اعلام کرده بودند؛ پنتاگون در نظر دارد برای مقابله با تهدیدهای جمهوری اسلامی، در صورت تقاضای کشتی‌های تجاری که از تنگه هرمز عبور می‌کنند، نیروهای نظامی خود را در این کشتی‌ها مستقر کند.

آسوشیتدپرس به نقل از پنج مقام آگاه آمریکایی با بیان اینکه هنوز در این مورد تصمیم نهایی گرفته نشده عنوان کرد؛ رایزنی‌های آمریکا با کشورهای خلیج فارس در این زمینه ادامه دارد.
طبق این گزارش، یکی از این مقامات روند اجرای چنین تصمیمی را پیچیده خوانده است.

این روزنامه افزود؛ استقرار نیروها در هر کشتی احتمالا تایید کشوری را نیاز دارد که کشتی تحت پرچم آن قرار دارد و نیز کشوری که مالکیت کشتی در آن به ثبت رسیده است.

گفته شده بود که ارتش ایالات متحده این نیروها را بر روی کشتی‌های تجاری که در برابر حمله نیروهای جمهوری اسلامی آسیب‌پذیر هستند و به ویژه کشتی‌هایی که از تنگه هرمز عبور می‌کنند، قرار می‌دهد.

همچنین یک مقام آمریکایی در اینباره به روزنامه وال‌استریت ژورنال گفته بود؛ پیش از ارائه این پیشنهاد، پرچم کشتی، ملیت صاحب آن، ترکیب خدمه و محموله آن در نظر گرفته خواهد شد.
این مقام گفت که بحث درباره این تدابیر امنیتی، که گزینه‌ای اختیاری است، مدتی‌ایست با دست‌اندرکاران صنعت کشتی‌رانی در جریان بوده است.

پنتاگون عنوان کرده بود؛ ناوها، جنگنده‌ها و نیروهای ارتش آمریکا هم‌اکنون در خلیج فارس مستقر هستند که همین امر واکنش سریع به اقدام‌های تحریک‌آمیز جمهوری اسلامی را تسهیل می‌کند.