/

طالبان در ۱۰ روز گذشته ۷۴ تانکر بنزین بی کیفیت ایران را بازگرداند

اداره استاندارد حکومت طالبان اعلام کرد در ۱۰ روز گذشته ۷۴ تانکر بنزین بی‌کیفیت ارسالی از ایران به افغانستان را بازگردانده است.

خواندن این مطلب 5 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، منابع داخلی در ایران گزارش داده‌اند که در ظرف ده روز گذشته ۷۴ تانکر بنزین/تیل را به دلیل «بی‌کیفیت» بودن از مرز مشترک ایران با افغانستان بازگرداندند.

قرار بود این تانکرهای‌ بنزین بر اساس قراردادهای‌ تجاری برای مصرف در بازارهای افغانستان وارد این کشور شود.

این اداره روز چهارشنبه، بیست‌وپنجم مردادماه در توئیتر نوشت که ۷۴ تانکر بنزین بی‌کیفیت ایران قرار بود از از بندر میل ۷۸ ولایت فراه وارد افغانستان شود.

این در حالی است که طبق ادعای مقامات حکومت سرپرست، در دو سال گذشته حدود سه هزار تانکر تیل بی‌کیفیت ایران دوباره مسترد شده است.

عاشق الله وزیری، سخنگوی اداره ملی نورم و ستندرد در سال جاری در پیامی به خامه پرس گفته بود که در کمتر از دو سال گذشته بیش از ۲۵۰۰ تانکر تیل وارد شده از ایران را بی‌کیفیت ارزیابی کرده و دوباره به کشور منبع (ایران) فرستاده‌اند.

به گفته‌ او آزمایشات لابراتواری تیل بیش از ۲۵۰۰ تانکر را بی‌کیفیت ارزیابی کرده و این تانکرها به کشور ایران بازگردانده شده است.

پیشتر نیز مسئولان اداره استاندارد نیمروز از سوی حکومت طالبان اعلام کرده بودند که از وارد شدن ۵۰۰ هزار لیتر بنزین بی‎‌کیفیت به افغانستان جلوگیری کرده‌اند.

منصور راحت یکی از واردکنندگان دیزل/گازوئیل در ولایت قندهار پیشتر گفته بود که طالبان از ورود دیزل/گازوئیل تصفیه شده ایران جلوگیری می‌کنند چون با معیارهای جدید طالبان مطابق نیست.

طالبان گفته‌اند برای بالابردن کیفیت، استاندارد‌های جدیدی را نافذ کرده‌اند.اداره «نُرم و استاندارد» طالبان گفته است که از ورود محصولات «بی‌کیفیت» ممانعت می‌کند و دیزل و پترول/بنزین بی‌کیفیت را به ایران مسترد می‌کند.تاکنون بخش عمده دیزل افغانستان از ایران وارد ‌شده است.واردکنندگان می‌گویند معیارهای جدید طالبان برای واردات دیزل، با سوخت وارداتی از ازبکستان و ترکمنستان هم‌خوانی دارد.

مقامات جمهوری اسلامی پیش از این اخبار مربوط به برگشت دادن تانکرهای سوخت از افغانستان به ایران را رد کرده اند.