/

نورنیوز خبر فشار آمریکا برای توقف فروش پهپاد به روسیه را دروغ‌پردازی خواند

نور نیوز، رسانه وابسته به شورای عالی امنیت ملی، انتشار گزارشی مبنی بر فشار ایالات متحده به جمهوری اسلامی درباره توقف فروش پهپادهای جنگی به روسیه را رد و آن را دروغ‌پردازی خواند.

خواندن این مطلب 7 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، روزنامه بریتانیایی فایننشال تایمز در گزارشی روز چهارشنبه ۲۵ مر‌داد، به نقل از یک مقام ایرانی و یکی دیگر از افراد مطلع از مذاکرات میان تهران و واشینگتن نوشت: ایالات متحده، ایران را برای توقف فروش پهپادهای نظامی به روسیه زیر فشار قرار داده است.

در واکنش به این گزارش، نورنیوز وب‌سایت وابسته به شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی، نوشت: «موضع رسمی ایران درباره دروغ واگذاری پهپادهای ایرانی به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین بارها اعلام شده است».

در ادامه مطلب نور نیوز که در حساب توییتر این وب‌سایت نیز منتشر شده آمده است: «توافق اخیر پیرامون تبادل زندانیان ایرانی و آمریکایی و آزادسازی دارایی‌های ایران در چند کشور نیز موضوعی مستقل بوده و هیچ ارتباطی به پرونده‌های دیگر ندارد».

به نوشته فایننشال تایمز فشار آمریکا به جمهوری اسلامی در رابطه به تحویل‌ندادن پهپاد به جمهوری اسلامی را بخشی از «تفاهم نانوشته» گسترده در گفتگوهایی است که با هدف تنش‌زدایی و مهار برنامه اتمی ایران انجام شده است.

به گفته این رسانه بریتانیایی این گفت‌وگوها در کنار مذاکرات برای مبادله زندانیان انجام شدند که هفته گذشته به انتقال چهار شهروند ایرانی‌ــ‌آمریکایی از زندان به حبس خانگی منتهی شد.

این منابع گفته‌اند که آمریکا همچنین خواستار توقف تامین یا فروش قطعات یدکی این پهپادها است.

فایننشال تایمز نوشت: «مبادله زندانیان میان ایران و آمریکا اولین موفقیت جو بایدن پس از دو سال گفت‌وگوهای غیرمستقیم با حکومت ایران محسوب می‌شود؛ مذاکراتی که هدف اصلی آن برای طرف آمریکایی احیای توافق هسته‌ای ازدست‌رفته و کاهش تنش‌ها در خاورمیانه است».

در ادامه گزارش فایننشال تایمز، به نقل از این دو مقام سیاسی مطلع آمده است: «این‌طور به نظر می‌رسد که ایران پذیرفته است غنی‌سازی اورانیوم با خلوص ۶۰ درصد را کنار بگذارد، همکاری‌هایش با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را بهتر کند و دیگر منافع آمریکا در منطقه را هدف قرار ندهد».

مقام سیاسی گفت‌وگوکننده با فایننشال تایمز که نخواست نامش فاش شود، همچنین توضیح داد که تهران نگران است انگلستان، آلمان و فرانسه، امضاکنندگان اروپایی توافق سال ۲۰۱۵، به محض پایان یافتن مهلت مندرج در بندهای این توافق در ماه اکتبر، درصدد برآیند برخی تحریم‌ها مانند تحریم برنامه موشک‌های بالستیک جمهوری اسلامی را تمدید کنند.

او گفت: «ما بسیار نگران ماه اکتبریم. انتظار داریم [آمریکا] فشارها بر جمهوری اسلامی را از طرف‌های مختلف کاهش دهد. آمریکا و ایران سر بیشتر مسائل به توافق‌هایی رسیده‌اند، اما گفت‌وگوها‌ــ که از طریق واسطه‌ها انجام می‌شود‌ــ به‌ویژه در مورد روسیه در قطر و عمان ادامه خواهد یافت.»