/

در جریان مذاکرات تهران و واشینگتن؛ آمریکا خواستار توقف فروش پهپاد به روسیه شد

فایننشال تایمز در گزارشی نوشت که آمریکا در جریان مذاکرات با تهران و تفاهم بر سر تبادل زندانیان، همزمان در حال فشار به جمهوری اسلامی است تا فروش پهپادهای جنگی به روسیه را متوقف کند.

خواندن این مطلب 8 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، فایننشال تایمز روزنامه بریتانیایی در گزارشی روز چهارشنبه ۲۵ مر‌داد، به نقل از یک مقام ایرانی و یکی دیگر از افراد مطلع از مذاکرات میان تهران و واشینگتن نوشت: ایالات متحده، ایران را برای توقف فروش پهپادهای نظامی به روسیه زیر فشار قرار داده است و این اقدام بخشی از «تفاهم نانوشته» گسترده در گفتگوهایی است که با هدف تنش‌زدایی و مهار برنامه اتمی ایران انجام شده است.

این گفت‌وگوها در کنار مذاکرات برای مبادله زندانیان انجام شدند که هفته گذشته به انتقال چهار شهروند ایرانی‌ــ‌آمریکایی از زندان به حبس خانگی منتهی شد. 

مسکو این پهپادها را در تهاجم خود علیه اوکراین به کار می‌گیرد و با آنها اهداف غیرنظامی و زیرساخت‌های اوکراین را هدف قرار می‌دهد.

این منابع گفته‌اند که آمریکا همچنین خواستار توقف تامین یا فروش قطعات یدکی این پهپادها است.

فایننشال تایمز نوشت: «مبادله زندانیان میان ایران و آمریکا اولین موفقیت جو بایدن پس از دو سال گفت‌وگوهای غیرمستقیم با ایران محسوب می‌شود؛ مذاکراتی که هدف اصلی آن برای طرف آمریکایی احیای توافق هسته‌ای ازدست‌رفته و کاهش تنش‌ها در خاورمیانه است.»

در ادامه گزارش فایننشال تایمز، به نقل از این دو مقام سیاسی مطلع آمده است: «این‌طور به نظر می‌رسد که ایران پذیرفته است غنی‌سازی اورانیوم با خلوص ۶۰ درصد را کنار بگذارد، همکاری‌هایش با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را بهتر کند و دیگر منافع آمریکا در منطقه را هدف قرار ندهد.»

مقام سیاسی گفت‌وگوکننده با فایننشال تایمز که نخواست نامش فاش شود، همچنین توضیح داد که تهران نگران است انگلستان، آلمان و فرانسه، امضاکنندگان اروپایی توافق سال ۲۰۱۵، به محض پایان یافتن مهلت مندرج در بندهای این توافق در ماه اکتبر، درصدد برآیند برخی تحریم‌ها مانند تحریم برنامه موشک‌های بالیستیک ایران را تمدید کنند.

او گفت: «ما بسیار نگران ماه اکتبریم. انتظار داریم [آمریکا] فشارها بر ایران را از طرف‌های مختلف کاهش دهد. آمریکا و ایران سر بیشتر مسائل به توافق‌هایی رسیده‌اند، اما گفت‌وگوها‌ــ که از طریق واسطه‌ها انجام می‌شود‌ــ به‌ویژه در مورد روسیه در قطر و عمان ادامه خواهد یافت.»

هنوز کاخ سفید یا وزارت خارجه جمهوری اسلامی به این گزارش واکنشی نشان نداده‌اند، اما پیشتر بارها مقام‌های آمریکایی از فروش پهپادهای ساخت ایران به روسیه انتقاد کرده‌اند و کشورهای غربی تحریم‌های گسترده‌ای را برای جلوگیری از فروش چنین تسلیحاتی علیه جمهوری اسلامی وضع کرده‌اند.

جمهوری اسلامی همواره از گسترش همکاری‌های نظامی و تسلیحاتی خود با روسیه خبر داده اما درعین حال حمایت از روسیه در تجاوز به اوکراین را رد کرده است.

در ماههای اخیر واشینگتن و تهران در تلاش برای کاهش تنش و احیای گفتگوهای گسترده‌تر بر سر برنامه هسته‌ای این کشور هستند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، روز گذشته گفت که از هرگونه اقدام ایران برای کاهش تنش در «تهدید فزاینده هسته‌ای» استقبال خواهد کرد.