/

اذعان مرکز پژوهش‌‌‌های مجلس به شکست فاحش سیاست‌های مسکن؛ بی‌خانمانی در هشت شکل جدید شدت گرفته است

مرکز پژوهش‌های مجلس نظام در گزارشی به سیاست‌های دولت و شهرداری در حوزه مسکن پرداخته و با اشاره به اینکه بی‌خانمانی در کشور اشکال متنوع به خود گرفته است، این امر را نشانگر شکست‌های فاحش نظام مسکن کشور عنوان کرد.

خواندن این مطلب 6 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، این مرکز پشت‌‌‌بام‌خوابی، موتورخانه‌خوابی، ماشین‌‌‌خوابی، گورخوابی، اتوبوس‌‌‌خوابی، خانه‌‌‌به‌دوشی، شغل‌‌‌گزینی سرپناه‌‌‌جویانه و هم‌‌‌خانگی دو یا چند خانواده در یک واحد مسکونی را از جمله مصادیق آشکار آن اعلام کرده است.

طی سال‌های اخیر رسانه‌های داخلی بارها از رواج پدیده‌هایی چون «گورخوابی» و «پشت‌بام‌خوابی» خبر داده بودند، اما این اولین بار است که یک نهاد حکومتی در گزارشی شکل‌های مختلف بی‌خانمانی در ایران را فهرست کرده است.

بازوی پژوهشی مجلس همچنین تاکید کرده است که این موارد نشانگر شکست‌‌‌های فاحش نظام مسکن کشور در تامین مسکن برای گروه‌‌‌های مختلف درآمدی به‌ویژه کم‌‌‌درآمدها و آسیب‌‌‌پذیرهاست.

طبق این گزارش، سیاست‌های نادرست دولت‌ و شهرداری برای تامین خانه به جای آنکه باعث ارتقای مستاجرها از «نردبان مسکونی» شود، باعث سقوط آنها شده است.

ابراهیم رئیسی نیز در نخستین جلسه دولت سیزدهم با اشاره به وعده انتخاباتی خود مبنی بر ساخت یک میلیون مسکن در سال گفت که این وعده «باید در میدان عمل تحقق پیدا کند».

اما مرکز پژوهش‌ها این طرح‌ها را شکست‌خورده دانسته و نوشته که در دهه‌های گذشته این طرح‌ها کاملاً به ضرر گروه‌های کم‌درآمد و آسیب‌پذیر فاقد دارایی مسکن بوده است.

مرکز پژوهش‌‌‌ها اعلام کرده است در لایحه برنامه هفتم توسعه معضل بی‌‌‌خانمانی کاملا مغفول مانده است.

مرکز پژوهش‌های مجلس تأکید کرد: این موارد مختلف بی‌خانمانی ایرانیان «از سوی دیگر حکایت از آن دارد که نظام فعلی مسکن در تخصیص منابع کارا نیست.

در پیش نویس برنامه هفتم توسعه «نه حمایت از خانوارهای در معرض بی‌‌‌خانمانی محل سیاستگذاری قرار گرفته است و نه در اولویت بودن تامین مسکن پایدار برای افراد بی‌‌‌خانمان.»

در همین رابطه محمد وحیدی، نماینده بجنورد در مجلس شورای اسلامی اردیبهشت ماه سال جاری در مصاحبه با وب‌سایت «اقتصاد۲۴» گفت: «توضیحات وزیر راه و معاونین او در جلسه با نمایندگان، نشان می‌داد که تلاش‌ها برای روغن‌کاری طرح ساخت چهار میلیون مسکن در دولت سیزدهم ادامه دارد، ولی نقطه امیدوارکننده‌ای در صحبت‌ها ندیدم و به نظر می‌رسید آقای وزیر، خیلی با امید نسبت به این موضوع صحبت نمی‌کرد.»