/

وزارت خارجه جمهوری اسلامی: تبادل زندانیان با آمریکا در چارچوب یک‌ «تفاهم» خواهد بود

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی اعلام کرده است که فرایند «تبادل زندانیان» میان تهران و واشینگتن، در چارچوب یک «تفاهم» مشترک میان‌ دو طرف صورت خواهد گرفت و تهران تضمین لازم را برای اجرای این تفاهم دریافت کرده است.

خواندن این مطلب 10 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی امروز دوشنبه ۲۳ مردادماه در نشست خبری هفتگی با نمایندگان رسانه‌ها، گفت که روند آزادسازی زندانیان آمریکایی، طبق تفاهم صورت گرفته انجام خواهد شد.

به گفته او، تهران تضمین لازم برای اجرای مفاد توافقنامه برای آزادسازی زندانیان را از طرف آمریکایی دریافت کرده و این روند در چارچوب خودش پیش می‌رود.

کنعانی به جزئیات بیشتری دراین باره اشاره نکرد.

هفته گذشته پنج آمریکایی دوتابعیتی محبوس در زندان‌های جمهوری اسلامی، در مسیر تفاهمات دو دولت، به بازداشت خانگی «در یک هتل در تهران» منتقل شدند.

جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید بیستم مرداد ماه ضمن استقبال از خروج زندانیان دوتابعیتی در بند جمهوری اسلامی از زندان و «آغاز فرایند آزادی» آنان گفته بود که احتمالا ظرف چند هفته آینده این افراد به خانواده‌هایشان می‌پیوندند.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی همچنین در این جلسه یادآور شد که این تفاهم حاصل «یک دوره مذاکرات طولانی»، با نقش‌آفرینی دوستان منطقه‌ای از جمله دولت قطر بود.

او اضافه کرد: «برای ما دو نکته حائز اهمیت بود از جمله اینکه شهروندان ایرانی که به اتهامات بی‌اساس و واهی دولت آمریکا زندانی شده بودند ، آزاد شوند و بخشی از دارایی‌های مسدود شده ایران که تحت فشار غیرقانونی دولت آمریکا بلوکه شده بود رفع انسداد شود».

در قالب تفاهم دو کشور، قرار است مراد طاهباز، عماد شرقی و سیامک نمازی، به همراه دو زندانی دیگر که هویت آنها به دلایل شخصی اعلام نشده، آزاد شوند. هر سه نام اعلام شده دوتابعیتی هستند و آقای طاهباز علاوه بر تابعیت ایرانی-آمریکایی، تابعیت بریتانیایی هم دارد.

نام دو نفر دیگر به خواسته خانواده‌های آنها «ناشناس» باقی مانده است.

اما تا کنون جزئیاتی در مورد شمار «زندانیان ایرانی» در آمریکا که قرار است در چارچوب تفاهم اخیر با این پنج تن مبادله شوند، اعلام نشده است.

به نظر می رسد حبس خانگی این پنج زندانی تا تکمیل روند انتقال طلب معوق ایران از کره جنوبی با انتقال پولی به مبلغ شش میلیارد دلار به بانک‌های مرتبط با ایران در قطر ادامه داشته باشد.

پیش از این صحبت از دریافت ۷ میلیارد دلار بدهی بود که در گزارش های منتشر شده این رقم به ۶ میلیارد کاهش یافته و علت آن کاهش ارزش پول کره جنوبی در قبال دلار اعلام شده است. در این زمینه رئیس بانک مرکزی جمهوری اسلامی «اتلاف» بخشی از این منابع ارزی بلوکه‌شده را تأیید کرده است.

این تفاهم آمریکا با حکومت ایران واکنش های منفی در بین مقامات آمریکا به دنبال داشت. از جمله مایک پومپئو وزیر خارجه پیشین آمریکا گفته است که ایران نباید از گروگان گرفتن آمریکایی‌ها نفعی ببرد.

همچنین شورای سردبیری وال‌استریت ژورنال در یادداشتی با اشاره به توافق اخیر دولت بایدن و جمهوری اسلامی بر سر آزادی پنج زندانی دوتابعیتی ایرانی آمریکایی نوشت که دولت بایدن شش میلیارد دلار باج به جمهوری اسلامی پرداخت کرده است تا پنج آمریکایی را به خانه بیاورد اما این اقدام جمهوری اسلامی را به گروگانگیری‌ آمریکایی‌های دیگر تشویق می‌کند.

این روزنامه آمریکایی تاکید کرد که ایران به بالا بردن قیمت برای گروگان‌های گرفته شده ادامه می‌دهد و آمریکا هم به پرداخت هزینه ادامه می‌دهد. بنا بر حساب و کتاب وال استریت ژورنال، حالا قیمت هر گروگان یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار است.

مقام‌های کنونی آمریکا تأکید کرده‌اند که ایران در دسترسی به پول آزادشده محدودیت‌هایی خواهد داشت و این پول تنها صرف اقلام بشردوستانه خواهد شد. همچنین وزیر خارجه آمریکا تأکید کرده که بابت آزادی زندانیان آمریکایی، تحریم‌ها علیه ایران را کاهش نخواهد یافت.

در همین حال مقامات جمهوری اسلامی ادعا کرده اند که برای نحوه هزینه کرد این پول آزاد هستند، ادعایی که خلاف اظهارات مقامات آمریکایی است و تناقض گویی در این باره همچنان ادامه دارد.