/

طالبان اجازه بازدید از سد کجکی را به هیئت کارشناسی ایرانی نداد

معاون وزیر نیرو می گوید که مقامات افغانستان اجازه بازدید از مخزن سد کجکی را که در تصاویر ماهواره‌ای مشخص است ذخایر آبی مناسبی دارد، به تیم فنی ایران ندادند.

خواندن این مطلب 4 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، محمدجوانبخت معاون وزیر نیرو در نشست خبری امروز با خبرنگاران، درباره بازدید هیئت ایرانی از هیرمند گفت: با کمک وزارت امور خارجه بالاخره اجازه بازدید از ایستگاه آب سنجی بالادست سد کجکی به تیم فنی ایران داده شد و تیم فنی ایران در این بازدید، مشاهده کرد که جریان آب به سمت سد کجکی برقرار است و آب در جریان است.

جوانبخت ادامه داد: در معاهده بین ایران و افغانستان مشخص شده که سالانه ۸۲۰ میلیون متر مکعب سهم ایران است و در چند سال اخیر آبی به سمت ایران رها سازی نشد که استدلال طرف مذکور خشکسالی است.

به گفته این مقام مسئول اگر چه این بازدید صورت گرفت اما این بازدید در هر زمانی نمی‌تواند تأمین کننده نظر ما باشد زیرا در ماه‌های مختلف بارش متفاوت است و سطح آب فرق دارد.

وی با اشاره به اینکه ایران درخواست بازدید از سد کجکی را داد اما با آن موافقت نشد، ادامه داد: متأسفانه در این سفر، مقامات افغانستان اجازه بازدید از مخزن سد کجکی را که در تصاویر ماهواره‌ای مشخص است ذخایر آبی مناسبی دارد، به تیم فنی ایران ندادند.

روز گذشته حسن کاظمی قمی سفیر جمهوری اسلامی و نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان گفت کارشناسان ایرانی برای اولین بار از سرچشمه‌های هیرمند در افغانستان بازدید کردند.

سفیر ایران در افغانستان در ادامه گفته بود که طبق معاهده‌، ما می‌توانیم نسبت به ادعای طرف مقابل مبنی بر کمبود آب تشکیک و ادعا را راستی‌آزمایی کنیم.

حاکمان فعلی افغانستان با این‌که بارها در اظهارات خود تاکید کردند که پایبند به معاهده هیرمند طبق توافق سال ۱۳۵۱ هستند اما این لفاظی‌ها در ظاهر بود و هیچ‌گاه حاضر به اجرای تعهدات نبودند، گرچه به نظر می‌رسد این مقوله نه فقط مربوط به دوره فعلی حاکمان در افغانستان بوده بلکه در دوره‌های گذشته نیز چنین بوده است.