/

کیوسک امروز؛ ”دیپلماسی آب” راه نجات خزر/ بحران بی آبی در زابل/ پرداختی دارو از جیب مردم ۷۰ تا ۸۰ درصد شده است/ مسکن ۳۵ تا ۴۰ متری، تیری در بازار کور مسکن/ دریاچه ارومیه؛ ارغوانی غمگین

کیوسک امروز یکشنبه بیست و دوم مرداد ۱۴۰۲ به موضوعاتی پیرامون کاهش سطح آب خزر، بی آبی در زابل، گرانی و کمبود دارو، مسکن های ۳۵ تا ۴۰ متری و خشک شدن دریاچه ارومیه پرداخته است.

خواندن این مطلب 23 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز نگاهی داریم به عناوین و گزارشات چند روزنامه صبح کشور که در ادامه می خوانید.

دیپلماسی آب راه نجات خزر

روزنامه ابرار نوشته؛ طبق آمار، سطح آب دریای خزر طی چهار سال گذشته حدود ۳۸ سانتی متر کاهش داشته و در اثر کاهش ۱۷۰ سانتیمتری سطح آب خزر از دهه ۷۰ تاکنون بنا بر بررسی های کارشناسی مسئولان مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر این عقب نشینی قابل ملاحظه دریا به افزایش گستره زیادی از عرصه ساحلی در سواحل شمالی به ویژه غرب مازندران منجر شده است.

 بر اساس مطالعه صورت گرفته در سال ۲۰۱۷ مشخص شد که آب خزر تا سال ۲۰۵۰ پسروی خواهد داشت و این پسروی بنا به گفته کارشناسان به علت تغییر اقلیم است که احتمال افزایش هم دارد در حالی که حدود ۵۰ درصد پسروی دریایی خزر به سرعت تبخیر آب در آن بر می گردد و درصورتی که این روند با این سرعت ادامه یابد ۲۰ تا ۲۵ درصد مساحت خزر در بخش شمالی که سواحل روسیه را شامل میشود کاهش خواهد داشت.

نتایج این مطالعات همچنین نشان داده فقط در سال های ۱۳۹۳ تا ۱۴۰۰ سطح آب دریای خزر با کاهش حدود ۵۰ سانتیمتری مواجه بوده که این رخداد به عقب نشینی دریا از ۱۰ متر تا ۱۰۰ متر در سواحل مختلف منجر شده است. مطالعات و اندازه گیری دقیق زمینی که ایستگاه های شاخص ساحلی دریای خزر انجام گرفته نشان میدهد این مساله سبب افزایش قابل توجه محدوده ساحلی در طول بیش از ۸۵۰ کیلومتر سواحل شمالی کشورشد و کارشناسان معتقدند با تشدید روند کاهشی آب باید شاهد پسروی بیشتر دریا و خروج بخش عمده ای از بستر دریا در آینده نه چندان دور باشیم.

بحران بی آبی در زابل

روزنامه اقتصاد پویا نگاهی داشته به بی آبی در زابل و نوشته است؛ کمبود آب و بحران بی آبی و مدیریت غلط منابع آب کلیدواژه هایی است که باید بیشتر به شنیدن آنها عادت کرد. بحران هایی که این روزها گریبانگیر شهرهای مختلف کشور شده است. مردم زابل چندی پیش در اعتراض به بی آبی به خیابان آمدند و در اعتراضی مسالمت آمیز نشان دادند که هیچ یک از وعده های دولت برای آب رسانی به آنها عملی نشده است. مردمی که صدایشان آنقدرها بلند نیست و به نظر میرسد بحران بی آبی برای بخشی از کشور پدیده دور از ذهن و غیرقابل درکی است.

 در همین حال خشکی مدیریتی در کشور روز به روز به بحران بی آبی دامن میزند و افقی برای تغییر اوضاع وجود ندارد. درحالیکه هنوز سه ماه از دومین سفر ابراهیم رییسی، رئیس جمهور کشور به استان سیستان و بلوچستان و ردیف مصوبه های کاغذی برای بهبود اوضاع نمی گذرد. سفری که رئیسی در آن نسبت به حقابه هیرمند به طالبان هم هشدار داد اما از آن هشدار ۷۶ روز میگذرد و هیچ اتفاقی در این زمینه رخ نداده است. طالبان در همان مقطع نیز واکنش تندی به سخنان رییس دولت سیزدهم داشت.

نکته اینجاست که غیر از موضوع حقابه مدیریت ناصحیح منابع آب از علل مهم بحران در منطقه است. طبق گزارشها از سیستان و بلوچستان در دوم، سوم و پنجم مردادماه در منطقه مرزی پیرکور باران های سنگینی باریده اما این باران ها خود عامل مشکلات دیگری شده و در پی آن علاوه بر خسارات سنگین مالی، دستکم ۱۰ سوخت بر در رودخانه نهنگ غرق شده اند. همچنین طغیان رودخانه ها، خطر حمله گاندوها به مردم را نیز افزایش داده تا جایی که سازمان حفاظت از محیط زیست از مردم خواسته که در کنار آب های راکد تجمع نکنند.

پرداختی دارو از جیب مردم ۷۰ تا ۸۰ درصد شده است

روزنامه جمهوری سلامی به عملکرد ناموفق بیمه ها در پرداخت هزینه داروها برای مردم پرداخته است. دکتر رئیس زاده، رئیس سازمان نظام پزشکی ایران گفت: خدمات پزشکی در دنیا هزینه زیادی دارد. اینکه میگوییم تعرفه خدمات درمانی باید واقعی شود، به معنای آن نیست که به مردم فشار وارد شود. بیمه باید این نقش را ایفا کند اما به وظیفه خود خوب عمل نمیکند.

 رئیس کمیسیون بهداشت مجلس با تأکید بر اینکه دولت در مورد دارو باید با مردم صادق باشد گفت: عدم پرداخت پول دارو مشکلاتی را ایجاد کرده و پرداختی از جیب مردم ۷۰ تا ۸۰ درصد شده است. دکتر حسینعلی شهریاری افزود: متأسفانه با نبود بسیاری از داروها مواجه هستیم و مردم به صورت مداوم به صورت حضوری و تماس نسبت به عملکرد ما انتقاد می کنند در حالی که ما بارها این مسائل را به دولت گوشزد کردیم اما گوش شنوایی وجود ندارد.

شهریاری با انتقاد از اینکه علیرغم برگزاری جلسات با مسئولان مربوطه و مکاتبات مداوم مشکل کمبود و نبود دارو همچنان باقی است و حل نشده است گفت: نارضایتی جدی در جامعه در مورد دارو وجود دارد و این مشکل به صورت ریشه ای هنوز حل نشده است. وی با انتقاد از رفع نشدن مشکل کمبود داروی بیماران هموفیلی، ام اس، اس ام آی و سرطانی افزود: حتی با کمبود برخی داروهای معمولی هم مواجه هستیم و دولت باید در مورد دارو با مردم صادق باشد.

مسکن نقلی تیری در بازار کور مسکن

روزنامه آرمان ملی به طرح ساخت مسکن های ۳۵ تا ۴۰ متری پرداخته که طرحیست که از سوی دولت سیزدهم مطرح شده است. محمد علی سلمانیان، کارشناس حوزه مسکن در این خصوص میگوید: ساخت خانه های نقلی و کوچک بیانگر ناتوانی در ساخت مسکن که یکی از وظایف دولت محسوب می شود، تلقی میشود و علامت خوبی به نظر نمی آید. هر چند طرح ساخت مسکن کوچک و با متراژ کم در شرایط فعلی ایران شاید به نظر گزینه ای نهایی به نظر آید اما این امر با توجه به فرهنگ و آداب و رسوم و اقلیم متفاوت ایران متناسب با شرایط ایران نیست و به نظر نمی رسد که این طرح از اقبال خوبی برخوردار شود. او افزود: طرح ساخت مسکن کوچک ۳۰ تا ۴۵ متر راه حل خوبی به نظر نمی رسد و سزاوار مردم کشوری با داشتن منابع عظیم نیست که در چنین خانه هایی زندگی کنند.

سلمانیان اضافه کرد: دولت با تاکید بر اجرای طرح هایی مانند جوانی جمعیت درصدد اجرای طرح ساخت خانه های ۳۵ تا ۴۰ متر است که بیشتر مناسب افراد مجرد یا زوج های جوان بدون فرزند است. از سوی دیگر به نظر نمی رسد واحدهای کوچک مسکونی بخش بزرگی از دهک های یکم تا چهارم فقیر جامعه را تحت پوشش قرار دهد که گروه بزرگی از جامعه را شامل میشوند و بعید است که حتی قادر به تامین هزینه خرید این مسکن کم متراژ نیز باشند.

دریاچه ارومیه؛ ارغوانی غمگین

روزنامه اعتماد نوشته است؛ تراز دریاچه ارومیه به پایین ترین عدد در ۶۰ سال گذشته رسیده و سطح و حجم آن از سال ۹۴ هم بحرانی تر است؛ عیسی کلانتری، رییس پیشین سازمان محیط زیست ایران پیشتر گفته بود نسبت به دو سال گذشته حالا ارتفاع دریاچه ۹۷ سانتی متر پایین آمده و حجم آن از ۳/۹۳ میلیارد متر مکعب به ۷۰۰ میلیون متر مکعب آب رسیده است. کلانتری که از سال ۱۳۹۲ تا اواخر تیر پارسال مدیر اجرایی ستاد احیای دریاچه ارومیه هم بود و از نگاه گروهی از مردم خود یکی از متهمان شرایط کنونی است، پیش تر درباره سطح کنونی آب دریاچه گفته بود که سطح آب دریاچه دو سال پیش در همین موقع ۳۱۰۰ کیلومتر مربع بوده و الان به ۹۲۰ کیلومتر مربع رسیده است؛ یعنی با این حساب تا پایان تابستان در دریاچه آبی نخواهد بود و دریاچه احتمالا تبدیل به باتلاق خواهد شد.

تایید این اعداد را حالا میتوان در سخنان مسئولان مرتبط هم پیدا کرد؛ همین دو روز پیش، معاون محیط زیست دریایی حفاظت محیط زیست رسما اعلام کرد که ممکن است شرایط دریاچه ارومیه تا پاییز از این هم بدتر شود اما از اواسط پاییز بارندگی ها مجددا آغاز می شود و در نتیجه دریاچه خشک نخواهد شد. مجتبی ذوالجودی ضمن تایید شرایط بحرانی کنونی راهکار حفظ دریاچه را بارش پاییزی اعلام کرد و این در حالی است که پیش بینی های هواشناسی میگوید بارش در سال پیش رو هم شرایط چندان مساعدی نخواهد داشت.

 با همه این اوصاف اما راهکار عملی برای پیش گیری از مرگ دریاچه و شکل گیری بحران های زیست محیطی و اجتماعی در شمال غرب کشور چیست؟ در برخی از تحیل ها و راهکارها به باز کردن آب سدها اشاره میشود اما بررسی آمار و اطلاعات موجود به ما می گوید که این موضوع نمیتواند راه چاره باشد. بررسی های «اعتماد» نشان میدهد که بر اساس آخرین آمار وزارت نیرو که مربوط به ۱۴ مرداد همین امسال است دخیره ۱۳ سد موجود در حوضه آبریز دریاچه ارومیه ۷۱۶ میلیون متر مکعب است.

بر اساس توضیحات رسمی که از سوی مسئولان سازمان محیط زیست هم در این مدت منتشر شده، دریاچه در حال حاضر کمتر از یک میلیارد متر مکعب آب دارد و اگر همه این سدها باز شوند و آب آنها به سمت دریاچه رهاسازی شود و در مسیر هم هیچ برداشتی از آنها صورت نگیرد در بهترین حالت حجم آب دریاچه به حدود یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون متر مکعب میرسد. این بررسی با لحاظ کردن فرض محالی است که همه آب پشت سدها بدون هر گونه سیل و بحران به دریاچه ارومیه برسد که فرض محال و امکان ناپذیری است اما آیا اگر رخ بدهد، چاره بحران کنونی است؟ داده های پایه درباره حداقل آب دریاچه برای زنده خواندن آن به این صورت است که برای رسیدن دریاچه به تراز اکولوژیک باید حدود ۳/۵ میلیارد متر مکعب سالانه آب به آن وارد شود و ذخیره دریاچه هم به حدود ۳۲ میلیارد متر مکعب برسد که یک بررسی ساده به ما می گوید حتی رهاسازی تمام سدها هم چاره کار نیست.