/

مشاور دولت حسن روحانی: روس‌ها عامل بدبختی و فلاکت ایران هستند

حمید ابوطالبی، مشاور سیاسی حسن روحانی با انتقاد شدید از سیاست خارجی جمهوری اسلامی و همراهی با روسیه در جنگ اوکراین با تاکید بر اینکه هر چه بدبختی و فلاکت بر سر ایران باریده از سمت روسیه بوده است، گفت: روس ها ما را در سازمان ملل و شورای امنیت به نابودی کشانده و با پهپادها به بحران اوکراین کشاندند.

خواندن این مطلب 6 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، حمید ابوطالبی در گفتگو با یکی از رسانه‌های داخل ایران به برنامه‌ریزی روسیه برای به انزوا کشاندن ایران اشاره کرد و گفت: «ما روابط خوبی با اروپا داشتیم، روس‌ها باعث شدند که روابط ما با اروپا قطع شود».

ابوطالبی با اشاره تلویحی به اظهارات خامنه ای درباره پیشرفت ناتو، گفت: «می‌گویند ناتو دارد گسترش پیدا می‌کند! مگر ما تازه با ناتو هم مرز شده‌ایم؟ از قبل از انقلاب بزرگ‌ترین پایگاه نظامی ناتو در ترکیه هم مرز ما است. ناگهان ناتو شد مسئله ما؟ گسترش ناتو به سمت روس‌هاست! ما باید از روسیه دفاع کنیم؟ مگر روس‌ها از ما دفاع می‌کنند»؟

علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی چندی پیش در رئیس‌جمهور قزاقستان گفته بود که در قضیه اوکراین مشکل اصلی این است که غربی‌ها درصدد توسعه ناتو هستند و آنها هر جا که بتوانند برای گسترش نفوذ خود تأمل نخواهند کرد.

حمید ابوطالبی در ادامه افزود: آیا ملت ایران باید هزینه‌های روسیه را بپردازد؟ اوکراین کجا مسئله ما بود؟ ما که روابط بسیار خوبی با اوکراین داشتیم. ما با ناتو چه کار داشتیم که الان در بیانیه‌های ناتو به عنوان کشوری که در حوزه‌ها و کشورهای متحد ناتو اخلال ایجاد می‌کنیم مطرح می‌شویم. ما که هیچ‌وقت با ناتو مشکلی نداشتیم. حالا به‌خاطر روسیه ما باید با همه بجنگیم؟

مشاور سیاسی حسن روحانی همچنین ادامه داد: روس‌ها برای این که ما شریک تحریم‌هایشان شویم، ما را در سازمان ملل و شورای امنیت به نابودی کشاندند. روس‌ها ما را با پهپادها به بحران اوکراین کشاندند.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، چندین بار از حمله روسیه به اوکراین حمایت کرده و در تیرماه سال گذشته در دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، در تهران ناتو را «موجودی خطرناک» خواند و به پوتین گفت که اگر او در اوکراین «ابتکار عمل» را در دست نمی‌گرفت «طرف مقابل با ابتکار خود موجب وقوع جنگ می‌شد».

حمید ابوطالبی، مشاور سیاسی حسن روحانی با اشاره به سوابق تاریخی خصمانه روسیه با ایران گفت: کدام یکی از کشورهای جهان به غیر از روسیه پایتخت کشور ما را اشغال کرده است؟ ما دوباره سراغ روس‌ها رفته‌ایم. بعد وسط این غوغا به جای حل این همه مشکل به آفریقا سفر می‌کنیم.

ابراهیم رئیسی، رئیس دولت جمهوری اسلامی در اواخر تیرماه سفری به سه کشور آفریقایی کنیا، اوگاندا و زیمبابوه داشت.