/

نماینده امارات در آژانس انرژی اتمی: غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران استفاده صلح‌آمیزِ واقع‌گرایانه ندارد

دیپلمات ارشد امارات در نشست منع گسترش تسلیحات هسته‌ای در مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین گفت؛ سطوح غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران بسیار بالاتر از تعهد تهران بر اساس توافق برجام است و این رویکرد نه با برجام سازگار است و نه کاربرد صلح‌آمیز واقع‌گرایانه دارد.

خواندن این مطلب 6 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، روزنامه اماراتی نشنال به نقل از حمد الکعبی نوشت: «غنی‌سازی اورانیوم ایران استفاده صلح‌آمیزِ واقع‌گرایانه ندارد.»

وی در نشست منع گسترش تسلیحات هسته‌ای در مقر آژانس در وین عنوان کرد: سطوح ۲۰ درصد و ۶۰ درصدی در غنی‌سازی اورانیوم ایران بسیار بالاتر از تعهد تهران بر اساس توافق برجام است که ۳.۶۷ درصد بود، و این رویکرد که «نه با برجام سازگار است و نه کاربرد صلح‌آمیز واقع‌گرایانه دارد، موجب نگرانی عمیق کشور من است».

این دیپلمات اماراتی بیان داشت: ایران باید به نگرانی‌های آژانس پاسخ داده، در خصوص «مسالمت‌جویانه بودن» برنامه اتمی که عنوان می‌کند، اعتمادسازی کند، به موقع و کامل امکان راستی‌آزمایی را فراهم کرده و از هر اقدامی که پادمان‌های آژانس و قوانین منع گسترش سلاح هسته‌ای را تضعیف کند، خودداری نماید.

الکعبی تاکید کرد؛ امارات به راهکار دیپلماسی و گفتگو در خصوص نگرانی از برنامه هسته‌ای ایران پایبند است.

امارات متحده عربی در حالی با پیوستن به کشورهای غربی و متحدان آن‌ها که خواهان همکاری تهران با بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هستند، «نگرانی عمیق» خود را از برنامه هسته‌ای ایران ابراز داشت که دولت ابوظبی در دوره اخیر به بهبود و ارتقای دوباره روابط خود با تهران اقدام کرده و از جمله سفیران خود را به پایتخت کشور مقابل فرستاده‌اند.

همچنین در این نشست نمایندگان چند کشور دیگر از جمله نروژ، استرالیا، بریتانیا و لهستان که با جمهوری اسلامی نیز رابطه کامل سیاسی را حفظ کرده‌اند، از برنامه هسته‌ای ایران و رویکرد آن در افزایش میزان غنی‌سازی اورانیوم ابراز نگرانی کردند.

از جمله نماینده دولت نروژ با بیان اینکه افزایش قابل توجه دانش هسته‌ای ایران مایه نگرانی است، عنوان کرده که هنوز «ابهامات قابل توجهی در مورد ماهیت فعالیت برنامه هسته‌ای ایران وجود دارد» و ایران بر سر احیای برجام «مانع‌تراشی» کرده است.

از سویی دیگر، نماینده لهستان در نشست آژانس در وین نیز گفت؛ توقف غنی‌سازی اورانیوم اهمیت بسیار دارد

همچنین سفیر بریتانیا در آژانس نیز اظهار داشت که برنامه هسته‌ای ایران «پیشرفته‌تر از هر زمان دیگر» و یک «برای امنیت منطقه و جهان، یک تهدید آشکار است».

این اظهارات در حالی صورت گرفته که محسن نذیری اصل، سفیر ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، مدعی شد که همکاری تهران با آژانس در زمینه پادمانی «مثال‌زدنی» است!