/

فایننشال تایمز خبر داد: شکاف میان مقامات بریتانیایی برای تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران

برخی رسانه‌های بریتانیا خبر دادند که اختلاف در دولت این کشور بر سر قرار دادن سپاه در لیست گروه‌های تروریستی افرایش یافته است.

خواندن این مطلب 8 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، به نوشته فایننشال تایمز، تنش‌ها بین سوئلا براورمن، وزیر کشور بریتانیا و جیمز کلورلی، وزیر امور خارجه این کشور بر سر قرار دادن سپاه در لیست سیاه گروه‌های تروریستی بالا گرفته است.

خانم براورمن، وزیر کشور بریتانیا به طور فزاینده‌ای نگران است که عوامل حکومتی ایران در حال نقشه‌کشیدن برای کشتن شهروندان بریتانیایی از جمله شخصیت‌های برجسته یهودی یا افراد مستقر در بریتانیا باشند.

یکی از منابع داخلی وزارت کشور بریتانیا به فایننشال تایمز گفت: «این موضوعی است که باعث نگرانی و ناآرامی در نیروهای امنیتی می‌شود».

اما جیمز کلورلی و دیپلمات‌های وزارت خارجه بریتانیا در برابر قرار دادن سپاه در فهرست تروریستی به دلیل ترس از نتیجه معکوس مقاومت می‌کنند.

به تازگی سوئلا براورمن، وزیر کشور بریتانیا، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را «بزرگ‌ترین تهدید» علیه امنیت ملی بریتانیا قلمداد می‌کند.

ساندی تایمز چاپ لندن، به نقل از منبعی نزدیک به خانم براورمن آمده است که وزیر کشور بریتانیا بیم آن را دارد که سپاه فعالیت‌هایش را تشدید کرده و جاسوس‌های جمهوری اسلامی در حال به کار گرفتن باندهای تبهکار برای حمله به مخالفان جمهوری اسلامی هستند.

این منبع که هویتش فاش نشده، به ساندی‌تایمز گفته: «تهدید حکومت ایران بیشتر از هر چیز دیگری ما را نگران می‌کند. موضوع بزرگی است چون آنها دارند تهاجمی‌تر عمل می‌کنند و اشتهایشان باز شده است».

بر اساس گزارش‌های منتشر شده و به نقل از افراد داخل دولت، وزیر خارجه بریتانیا از افزایش فشار افکار عمومی برای قرار دادن سپاه در لیست گروه‌های تروریستی به‌واسطه سخنان وزیر کشور عصبانی است.

تام توگندات، وزیر امنیت بریتانیا، گفت که در طول حدود یک سال، پشت ۱۵ تهدید درباره کشتن یا ربودن شهروندان بریتانیایی یا افراد مستقر در بریتانیا دولت ایران قرار داشته است.

در تیرماه گذشته و با درخواست وزارت کشور بریتانیا، قانون جدید امنیت ملی این کشور برای مقابله با تهدیدات خارجی مخصوصاً تهدیدات امنیتی چین، روسیه و ایران به تصویب هر دو مجلس این کشور رسید و با تأیید سلطنتی اجرایی شد.

در بریتانیا هر تصمیمی برای ممنوع اعلام کردن فعالیت یک سازمان و قرار دادن آن در فهرست سازمان‌های تروریستی به عهده وزیر کشور است، اما به نظر می‌رسد مقاومت وزارت خارجه تاکنون باعث شده است این گزینه درباره سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران عملی نشود.

یکی از منابع آگاه وزارت کشور بریتانیا در این زمینه گفت: «هر سازمان برآوردها و توصیه‌های خودش را ارائه می‌دهد. ما به‌وضوح اعلام کرده‌ایم که معتقدیم تروریستی شناختن سپاه تصمیم درستی است».

با فشارهای جیمز کلورلی تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران‌، اقدامی که حزب کارگر از آن حمایت می‌کند، متوقف ماند و به جای آن از تحریم‌های جدید علیه جمهوری اسلامی و سپاه وضع شد. بریتانیا تاکنون بیش از ۳۵۰ فرد و نهاد وابسته به حکومت ایران از جمله سپاه پاسداران را تحریم کرده است.