/

طالبان ۱۳ تانکر بنزین «بی‌کیفیت» ایران را برگرداند

مقامات اداره ملی استاندارد طالبان امروز چهارشنبه خبر دادند که کارمندان این اداره در گذرگاه مرزی «۷۸ میل» واقع در ولایت فراه در جنوب غربی افغانستان ۱۳ تانکر بنزین صادراتی ایران را به دلیل بی‌کیفیت بودن مرجوع کردند.

خواندن این مطلب 4 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، خبرگزاری باختر به نقل از بیانیه اداره ملی استاندارد افغانستان نوشت که کیفیت بنزین این تانکرها که از ایران بارگیری شده بود بعد از آزمایش در گذرگاه مرزی «۷۸میل» ولایت فراه مثبت ارزیابی نشد.

این بیانیه افزود که بنزین این تانکرها به ایران برگشت داده شده است.

سوم خردادماه سال جاری نیز هرات‌نیوز گزارش داد اداره ملی استاندارد دولت طالبان در افغانستان ۳۶ تانکر بنزین «بی‌کیفیت» ایران را به این کشور بازگردانده است.

پیش از این نیز اخبار مرجوع شدن تانکرهای بنزین از افغانستان به ایران خبری شده بود، اما مقامات جمهوری اسلامی هرگونه صادرات بنزین به افغانستان را رد کرده و گفته اند که این محموله ها به ایران ارتباطی ندارد.

حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه رئیس‌جمهور در افغانستان، ۲۵ خردادماه سال جاری به وب سایت خبری تابناک گفت: در حال حاضر هیچ مجوزی مبنی بر صادرات یا حتی ترانزیت بنزین از ایران به افغانستان وجود ندارد بنابراین تانکرهای مسترد شده متعلق به ایران نیست.

مقامات طالبان هراز چندگاهی از بازگرداندن بنزین وارداتی از ایران به دلیل پایین بودن کیفیت خبر می‌دهند. این درحالی است که بخشی از نفت و بنزین مصرفی در افغانستان بدون کنترل و به صورت قاچاق از مرزهای زمینی با ایران وارد این کشور می‌شود.

حکومت طالبان گفته است که به تاجران افغان هشدار داده که که از وارد کردن کالاها و مواد نفتی بی‌کیفیت خود‌داری کنند و اعلام کرده است که با متخلفان برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.

بخشی از نفت و بنزین وارداتی به افغانستان بدون کنترل و به شکل قاچاق یا معافیتی وارد این کشور می‌شود.

اداره ملی استاندارد دولت سابق افغانستان نفت وارداتی از مسیرهای قاچاق به افغانستان را یک‌ونیم میلیون لیتر در سال اعلام کرده بود.