/

پایان همکاری چینی‌ها در میدان نفتی یادآوران همزمان با عضویت در شانگهای؛ ساینوپک به عراق می‌رود

یک خبرنگار حوزه انرژی با انتشار توییتی، همزمان با عضویت ایران در سازمان شانگهای از پایان همکاری ۱۵ ساله چینی‌ها در میدان نفتی یادآوران و ترک این میدان به مقصد عراق خبر داد.

خواندن این مطلب 5 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، وحید حاجی‌پور در توییتر نوشت: همزمان با عضویت ایران در سازمان شانگهای شرکت چینی ساینوپک رسما اعلام کرد به دلیل تحریمها قید سرمایه‌گذاری در فاز دوم توسعه میدان نفتی یادآوران را زده است.

وی افزود؛ چینی‌ها تا چند هفته دیگر پس از ۱۵ سال حضور در یادآوران این میدان را به مقصد رقیب نفتی ایران ترک می‌کنند «عراق….!»

انتشار این خبر در حالی است که رسانه‌های داخلی اوایل اسفند ماه گذشته عنوان کرده بودند که شرکت ساینوپک به طور غیر رسمی از سرمایه‌گذاری از میدان نفتی یادآوران کناره‌گیری کرده است.

رئیس کمیسیون بازرگانان اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی به تجارت‌نیوز گفته بود؛ این کناره‌گیری منجر به خروج سرمایه عظیمی از کشور شد و بر نوسانات قیمت ارز نقش بسزایی داشت.

آن زمان محمدرضا نادری، مجری طرح توسعه میدان نفتی یادآوران، اعلام کرده بود که شرکت چینی ساینوپک به‌طور غیررسمی از سرمایه‌گذاری در این میدان کناره‌گیری کرد. با توجه به اوج‌گیری شدید قیمت ارز در بازار نباید نقش‌آفرینی چین در نوسانات بازار ایران را نادیده گرفت.

در همین زمینه احمد صرامی، رئیس کمیسیون بازرگانان اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، در این باره گفته بود: شروع فعالیت ساینوپک در ایران به دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد بازمی‌گردد. در آن مقطع مقرر شد چین در فازهای یک و دو میدان نفتی یادآوران سرمایه‌گذاری کند. سرمایه‌گذاری فاز «یک» انجام شد، اما آغار به کار فاز دوم همزمان با بروز شرایط تحریمی رخ داد و ادامه آن متوقف شد.

صرامی گفت: سیاست چین به گونه‌ای است که تمام تخم‌مرغ‌های خود را در یک سبد نمی‌چیند. در همین زمینه پکن در حال افزایش همکاری‌های خود با کشورهای عربی نظیر عربستان، عراق و کویت است. قطعاً در این تقسیم‌‌بندی سهم کمتری برای مشارک با ایران در نظر دارد. زیرا تحریم‌ها باعث شده امنیت سرمایه‌گذاری در کشور از بین برود.

به نظر می‌رسد حتی چین به ‌رغم ادعای همکاری استراتژیک با جمهوری اسلامی منافع اقتصادی خود را به خطر نمی‌اندازد.