بارش شدید باران در سیستان و بلوچستان؛ طغیان رودخانه‌ها، جاری شدن سیل و نابودی صدها نخل خرما

باران‌های موسومی در شهرهای مختلف سیستان و بلوچستان علاوه بر برجای گذاشتن چند کشته و مفقود شدن تعدادی از شهروندان، منجر به طغیان رودخانه‌های محلی، بسته شدن دستکم ۴۲ مسیر اصلی و فرعی و وارد آمدن خساراتی به زمین های کشاورزی و زیرساخت‌های آب و برق در این استان شده است.

خواندن این مطلب 7 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، این بارش‌ها در اکثر شهرهای جنوبی این استان از جمله ایرانشهر، سراوان، لاشار، فنوج، سرباز،‌خاش، نیکشهر، مهرستان و قصرقند باعث به راه افتادن سیل، مسدود شدن جاده‌ها و قطع آب و برق شده است.

بارندگی اخیر خسارات زیادی را به مناطق مختلف این استان وارد کرده و باعث محاصره شدن راه شماری از روستاها و از بین رفتن نخلستان‌ها در برخی از شهرهای جنوبی این استان شده است.

مجید محبی، مدیر کل ستاد بحران استان، می گوید برآوردهای اولیه حاکی است که وقوع توفان و بارندگی‌های شدید درماه‌های خرداد و تیرماه امسال به بخش‌های مختلف این استان «۵۷۸ میلیارد تومان» خسارات وارد کرده است.

او همچنین گفته که استان سیستان و بلوچستان به دلیل گستردگی و موقعیت جغرافیایی خاص همواره با بحران های طبیعی روبروست. وقوع سیل، خشکسالی و همزمان بادهای شدید با سرعت ۱۲۰ کیلومتری شهرهای مختلف این استان را درگیر کرده است.

در بررسی‌های اولیه ۹۰۰ نخل بارور شهرستان فنوج در جنوب از بین رفته و باعث ریزش شدید خرمای ۳۵۰ هکتار از نخلستان‌های حوزه قنات کوشک،‌ زوار و مرکز شهرستان فنوج شده است.

احمدرضا هاشم زهی، سرپرست فرمانداری قصر قند در جنوب این استان با اشاره به بسته شدن راه ارتباطی ۴۲ روستا در محدوده رودخانه کاجو قصرقند از تلاش برای بازگشایی مسیرها سخن گفته است.

سرپرست فرمانداری قصرقند همچنین افزوده در حال حاضر تمام زمین‌های زراعی و خانه‌های مسکونی که در مسیر و حاشیه رودخانه کاجو قرار دارند و همچنین در شهر هم واحدهای مسکونی دچار آب‌گرفتگی شده است.

بارش‌های شدید همچنین باعث طغیان رودخانه بزرگ سرباز و بسته شدن راه‌ها و آب گرفتگی خانه‌ها در منطقه سرباز شده است .

فرماندار راسک اعلام کرده از سال ۱۳۸۵ تاکنون، این بیشترین حجم دریافتی رودخانه سرباز بوده است .

روز پنج‌شنبە ۵ مردادماه ۱۴۰۲، بر اثر بارش‌های سیل‌آسای موسمی و طغیان رودخانەها و وقوع سیل در جنوب سیستان و بلوچستان، دستکم پنج سوختبر مفقود شدە و پنج تن دیگر نیز بر اثر غرق شدگی در رودخانه نهنگ جان خود را از دست دادند‌.

هه گزارش کولبر نیوز، بە نقل از حال وش، روز پنج‌شنبە ۵ مردادماه ۱۴۰۲، بر اثر بارش‌های سیل‌آسای موسمی و طغیان رودخانە و وقوع سیل در منطقه مرزی پیرکور واقع در جنوب سیستان و بلوچستان، دستکم پنج سوختبر مفقود شدە و پنج تن دیگر نیز بر اثر غرق شدگی در رودخانه نهنگ جان خود را از دست دادند‌.

بر اساس این گزارش، پیکر پنج سوختبر جانباخته، توسط مردم محل پیدا شده و از سرنوشت پنج تن دیگر از سوختبران مفقودی تا این لحظە اطلاعی در دست نیست. بارش سنگین و وقوع سیل همچنین خسارات مالی سنگینی برای مردم این منطقە و خصوصا سوختبران در پی داشتە است.

پیشتر نیز در تاریخ دوم و سوم مردادماه، پس از بارش سنگین و جاری شدن سیل در رودخانە نهنگ، دو سوختبر دیگر بر اثر گرفتار ماندن در سیل جان خود را از دست داده بودند.