/

کیوسک امروز؛ حبس دارایی‌های ایران در کشورهای خارجی/  متخصصان از ایران می روند؛ مهاجران بدون مهارت وارد میشوند/ جمعیت حاشیه نشین پایتخت ۴ برابر افزایش یافت/ دلار ۷ نرخی شد/ کویت بدون تعیین مرز با ایران میدان گازی آرش را به نام خود سند زد

کیوسک امروز شنبه هفتم مرداد ماه ۱۴۰۲ به موضوعاتی پیرامون استفاده و هزینه دارایی های ایران در کشورهای خارجی، مهاجرت متخصصان از ایران، افزایش جمعیت حاشیه نشین پایتخت، هفت نرخی شدن دلار و آغاز حفاری و تولید در میدان گازی الدره (آرش) توسط کویت بدون انتظار برای تعیین مرز با ایران پرداخته است.

خواندن این مطلب 22 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز نگاهی داریم به عناوین و گزارشات چند روزنامه صبح کشور که در ادامه می خوانید.

حبس دارایی‌های ایران در کشورهای خارجی

روزنامه تجارت به انتقال پول های بلوکه شده ایران پرداخته و نوشته است؛ انتشار اخبار مربوط به انتقال بخشی از پول ‌های ایران به عمان یکی از آن اخباری است که ماهیتا هیچ اثری در بازار داخل ندارد چرا که همان محدودیت‌ هایی که در عراق روی این پول ‌ها و نحوه هزینه ‌کردشان اعمال میشد، در بانک ‌های عمان نیز دقیقا با همین محدودیت ‌ها مواجه است و ایران در استفاده از این پول ‌ها و انتقال آنها به سامانه نیما محدودیت‌ های زیادی دارد. برخی از کارشناسان در گفتگو با رسانه ‌ها درباره ماهیت این انتقال صحبت کرده و تاثیرات آن را در بازار داخل سنجیده ‌اند. مسعود دانشمند، فعال اقتصادی می‌ گوید: برای پاسخ به این سوال باید به خیابان پاستور بروید و آقای رئیسی باید پاسخگو باشد.

آمریکایی ‌ها گفته‌ اند این پول فقط برای دارو و غذا است. شکل آن هم اینگونه است که ما مثلا گندم میخریم، فاکتور آن را به بانک عراقی و عمانی می ‌بریم آن‌ها پس از تایید آمریکایی ‌ها می ‌توانند پول لازم به اندازه خرید گندم یا دارو را در اختیار ما قرار دهند.

دانشمند در پایان گفت: «ما اینقدر مشکل داریم که اگر تمام پول‌ ها را هم جلوی ما بریزند کاری نمی ‌توانیم انجام دهیم. وقتی تحریم هستیم و اف.ای.تی.اف را نپذیرفتیم و بانک‌ هایمان به جایی وصل نیست، فرقی نمی ‌کند این پول در
کجا باشد».

کامران سلطانی ‌زاده، دبیر کل کانون صرافان درباره اثرگذاری انتشار خبری مبنی بر انتقال بخشی از پول‌ های آزاد شده در عراق به عمان، در بازار ارز اظهار داشت: «اگر پولی آزاد شده باشد باید این خبر از سیستم رسمی اعلام شود و بانک مرکزی میزان دقیق آزادسازی پول‌ های بلوکه را اعلام کند و نباید این موضوعات تنها به اخبار غیررسمی محدود شود».

وی  ادامه داد: «سامانه نیما یک سامانه رسمی است و تمام ارزها به صورت رسمی در این سامانه عرضه می‌ شوند بنابراین ارز آزادشده وقتی وارد چرخه رسمی شود می ‌تواند به طور محسوس در بازار ارز اثرگذار باشد اما تا جایی که می ‌دانم در ماه‌ های گذشته اکثر صرافی‌ ها از دریافت ارز از سامانه نیما رضایت ندارند و این نشان می ‌دهد که گشایش قابل توجهی در این زمینه نداشتیم و اگر گشایشی رخ داده بود به طور قطع باید افزایش عرضه ارز در سامانه نیما قابل راستی‌آزمایی می ‌بود».

وی درباره پول‌ های آزاد شده در مدت زمان دولت سیزدهم گفت: به یاد ندارم در این مدت به طور رسمی، پولی آزاد شده باشد، در حالی که در این مدت آزادسازی پول ‌های بلوکه شده در کره جنوبی و عراق به صورت جدی مطرح شد اما هنوز اتفاق خاصی در این زمینه رخ نداده‌ است.

متخصصان از ایران می روند؛ مهاجران بدون مهارت وارد میشوند

روزنامه امروز به موضوع مهاجرت متخصصان از ایران پرداخته است؛ جریان خروجی دائمی مهاجران از ایران، عمدتا متخصصان و تحصیلکرده ها هستند اما جریان ورود مهاجران به کشور به طور معمول شامل نیروی کار شاغل در بخش های غیر مهارتی است. کارشناسان می گویند بازار کار ایران با کمبود نیروی انسانی مواجه شده است. البته برخی هم بر این باورند که وضعیت دیگر بحرانی است.

عوامل مختلفی بر شکل گیری این بحران موثر است اما مشخصا نقش مهاجرت در این ماجرا چیست و چگونه بر بهره وری نیروی انسانی در بازار کار اثر می گذارد؟ آنطور که گروه مالی دانایان در گزارش خود بازار کار ایران را بررسی کرد، روند مهاجرت در ایران اینگونه است که مهاجران ورودی به کشور در بخش های بدون مهارت شاغل می شوند و در مقابل ایرانیانی که از ایران می روند، تحصیلکرده و دارای مهارت هستند. مهاجرت هم بر جمعیت و هم بر نیروی کار اثرگذار است. تنها در ایران نیست که مهاجرت بر توازن نیروی کار در بازار کار اثر می گذارد بلکه امری جهانیست. البته از آنجا که میل و اقدام به مهاجرت از ایران در سال های اخیر افزایش یافته است اهمیت آن بیشتر هم میشود.

در همین رابطه چون نسبت به کشورهای دیگر، سن و تحصیلات میان ورودی و خروجی بسیار متفاوت است، لذا می توان نتیجه گرفت در طول زمان سطح دانش و بهره وری سرمایه انسانی اقتصاد ایران کاهش یافته و همچنان در حال کاهش است. به طور میانگین سالانه ۷۵ هزار نفر به ایران مهاجرت کرده اند اما همانطور که گفته شد، اغلب این مهاجران در بخش های بدون مهارت شاغل میشوند.

جمعیت حاشیه نشین پایتخت ۴ برابر افزایش یافته است

روزنامه افکار نگاهی داشته به افزایش جمعیت حاشیه نشین در پایتخت؛ مدیر عامل سازمان نوسازی شهر تهران گفت: به رغم نیاز سالانه به ۱۵۰ هزار واحد مسکونی در ۱۰ سال اخیر تنها سالانه برای ۶۵ هزار واحد مسکونی پروانه صادر شده است. نعمت الله موسوی بیشه در ادامه افزود: این حقیقت تلخ در افزایش رشد قیمت مسکن، بر رشد ۴ برابری جمعیت حاشیه نشین و اخراج شهروندان از تهران بی اثر نبوده است.

اخبار مربوط به افزایش جمعیت حاشیه نشین پایتخت جدید نیست و هر روزه با اعمال تصمیم گیری های غیر اصولی و نادرست در جهت رفع این مشکل، شاهد این افزایش هستیم. سوال این است که آیا متولیان امر برای کاهش جمعیت حاشیه نشین پایتخت راهکاری دارند یا همچنان به وعده های محقق نشده خود مشغولند؟

دلار ۷ نرخی شد

روزنامه ابرار اقتصادی به نقل از دبیر کل کانون صرافان کشور نوشت؛ در حال حاضر با نرخ تالار اول و سنا با قیمت ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی، نرخ تالار دوم و نرخ نیما، نرخ اسکناس بازار متشکل، نرخ ets بانک مرکزی، نرخ بانک ملی، نرخ مداخله و نرخ بازار آزاد مواجه هستیم در حالی که قرار بود ارز تک نرخی شود. دبیر کل کانون صرافان درباره کاهش نرخ دلار تا ۴۷ هزار تومان در روزهای گذشته گفت:  در این مدت در بازار دلار ۴۷ هزار تومانی را ندیدیم و در این مدت کمترین قیمت دلار ۴۸ هزار و ۳۰۰ تومان بود.

 سلطانی زاده ادامه داد بر اساس اخبار غیر رسمی در بازار، کاهش مقطعی نرخ ارز به دلیل دخالت های غیر مستقیم بانک مرکزی و سایر دستگاه ها در تزریق ارز در بازار بوده است. او میگوید: البته بانک مرکزی علاوه بر دخالت در بازار داخلی، در بازار برخی کشورها به صورت غیر سمی مداخله میکند. البته ساز و کار مداخلات مشخص نیست و این موضوع به صورت رسمی اعلام هم نشده است اگر مداخله ای انجام میشود باید با همان دلار ۴۰ هزار تومانی انجام شود اما می بینیم که مداخله با نرخ بازار آزاد شکل گرفته است.

سلطانی زاده ادامه داد: نتیجه نرخ گذاری دستوری، افزایش فاصله نرخ ارز بازار آزاد با نرخ سنا و نیما و … است در حالیکه در مقطعی در سال گذشته با ایجاد بازار توافقی، این اختلاف و فاصله قیمتی به حداقل رسیده بود. فراموش نکنیم که در ابتدای سال ۱۴۰۱ اختلاف نرخ نیمایی با بازار آزاد کمتر از سه تا پنج درصد بوده و در بازار توافقی اواخر سال ۱۴۰۱ بازار آزاد و رسمی عملا نزدیک بهم بودند.

کویت بدون تعیین مرز با ایران میدان گازی آرش را به نام خود سند زد

روزنامه ابرار نوشت؛ کویت از آغاز حفاری و تولید در میدان گازی الدره (آرش) بدون انتظار برای تعیین مرز با ایران خبر داد. سعد البراک، وزیر نفت کویت روز پنجشنبه در مصاحبه با اسکای نیوز مدعی شد که کشورش بدون انتظار برای تعیین مرز با ایران حفاری و تولید در این میدان گازی را آغاز خواهد کرد.

این در حالی است که پیش از این سالم عبدالله الجابر الصباح، وزیر خارجه کویت مدعی مالکیت انحصاری کویت و عربستان بر میدان گازی الدره شده بود. وی در نشستی در مجلس این کشور ادعا کرده بود: منابع میدان الدره، ثروت مشترک کویت و عربستان است ولاغیر. وزارت خارجه کویت بیانیه بسیار روشنی در خصوص میدان الدره صادر کرده است.

ابرار در پایان نوشته است؛ لازم به ذکر است که نزاع بر سر این میدان نفتی گازی میان ایران و کویت به دهه ۱۹۶۰ مربوط میشود که هر یک از این کشورها حقوق حفاری برای کشف گاز را به دو شرکت مختلف واگذار کرد. در سال ۲۰۱۱ ایران حفاری در این میدان را از سر گرفت و این باعث شد که کویت و عربستان درباره ترسیم مرزهای دریایی خود و ترسیم میدان های نفتی مشترک به توافق برسند سپس به مدت چند سال ایران و کویت مذاکراتی برای حل اختلافات منطقه کمربند ساحلی در مرز دریایی دو کشور اجرا کردند که نتیجه ای در پی نداشت .در ۲۱ مارس ۲۰۲۲ عربستان و کویت توافقی را برای توسعه این میدان گازی امضا کردند که به موجب آن شرکت نفت کویت و شرکت آرامکو اقدامات لازم برای توسعه این میدان گازی و استخراج آن را انجام میدهند.