تحریم ایران از سوی امریکا
/

۳۵ نماینده آمریکا خواستار فعال شدن مکانیزم ماشه علیه جمهوری اسلامی شدند

35 عضو مجلس نمایندگان آمریکا روز پنجشنبه ۱۸ خرداد (۸ ژوئن) در نامه‌ای به رهبران آلمان، فرانسه و بریتانیا، سه عضو اروپایی توافق برجام خواستند مکانیسم ماشه علیه ایران فعال شود.

خواندن این مطلب 9 دقیقه طول میکشد.

۳۵ عضو مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای به رهبران آلمان، فرانسه و بریتانیا، سه عضو اروپایی توافق برجام خواستند مکانیسم ماشه علیه ایران فعال شود.

به گزارش فرانیوز، در بخشی از این نامه که روز پنجشنبه ۱۸ خرداد (۸ ژوئن) منتشر شده، آمده است که جمهوری اسلامی به تعهدات برجامی خود عمل نکرده است.

قانون‌گذاران مجلس نمایندگان آمریکا همچنین فعال کردن سانتریفیوژ‌های پیشرفته و دستیابی به تخصص در زمینه غنی‌سازی اورانیوم در سطح تسلیحاتی را تخطی از برجام دانستند.

به گزارش دویچه وله، طبق بندهای ۳۶ و ۳۷ برجام در صورت شکایت یکی از طرف‌ها به کمیسیون مشترک حل اختلاف و حل نشدن این شکایت ظرف ۳۵ روز، شاکی می‌تواند موضوع را به عنوان تخطی از توافق به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع کند و این شورا باید ظرف ۳۰ روز در مورد قطعنامه‌ای برای لغو تعلیق تحریم‌ها علیه ایران رای بدهد.

مکانیسم ماشه چیست؟

بر اساس پیوست یکم برجام، مکانیسمی به منظور دسترسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به سایت‌های مشکوک ظرف ۲۴ روز از طریق کمیسیون مشترک تعیین شده که طبق آن، نتیجه همکاری نکردن ایران، به کار افتادن یک مکانیسم حل اختلاف و بازگشت بالقوه تحریم‌های سازمان ملل خواهد بود. این دو شرط مطرح شده در برجام، مکانیسم ماشه (Trigger Mechanism) یا بازگشت خودبه‌خودی تحریم‌ها (Snapback) خوانده می‌شوند.

قانون‌گذاران آمریکایی عنوان کردند که تخطی ایران از برجام – فعال کردن سانتریفیوژهای پیشرفته و پیداکردن تخصص در زمینه غنی‌سازی اورانیوم در سطح تسلیحاتی – بازگشت‌ناپذیر است. حتی اگر درباره توافق جدید مذاکره شود، اجازه‌دادن به ایران برای حفظ بندهای غروب توافق پیشین، باعث خواهد شد که هر توافقی بی‌فایده شود.

این قانونگذاران آمریکایی نوشته‌اند که ایران حدود چهار سال است که اجرای تعهدات مهم برجامی را متوقف کرده، به توسعه برنامه هسته‌ای خود ادامه می‌دهد و پیشنهادهای دیپلماتیک را رد کرده است.

از طرف دیگر، توسعه برنامه‌های موشکی ایران نیز جامعه جهانی را بیشتر نگران کرده است. سپاه پاسداران اخیرا مدعی شد یک موشک مافوق صوت موسوم به “فتّاح” ساخته است که می‌تواند ۱۳ برابر سرعت صوت پرواز کند.

همچنین راتنا امیدوار، نماینده هندی‌تبار سنای کانادا، روز پنج‌شنبه ۱۸ خرداد (۸ ژوئن) در توئیتی از لئو هوساکوس و ژولی میویل دشن، دو سناتور سنای کانادا که در حمایت از پیشنهادش برای معرفی سپاه به عنوان سازمان تروریستی سخنرانی کردند، تشکر کرده است.

راتنا در این توییت نوشت که سنای کانادا با پیشنهاد او برای ملزم کردن دولت این کشور به تروریستی نامیدن سپاه پاسداران موافقت کرده است.

از آغاز خیزش مردمی در شهریورماه سال گدشته معترضان بطور مداوم خواهان قرار گرفتن نام سپاه در لیست گروه‌های ترویستی شده‌اند.

وحید بهشتی بیش از صد روز است که مقابل ساختمان وزارت خارجه بریتانیا با هدف قرار دادن سپاه در لیست گروههای تروریستی تحصن کرده است که ۷۲ روز از این صد روز را در اعتصاب غذا به سر برد.

حامد اسماعیلیون، یکی از مخالفان برجسته جمهوری اسلامی و از خانواده‌های قربانیان هواپیمای اوکراینی که خود مقیم کاناداست بارها از دولت این کشور خواسته است که سپاه پاسداران را تروریستی اعلام کند.

پارلمان کشور سوئد نیز یک ماه پیش طرحی مبنی بر تروریستی نامیدن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را تصویب کرد.