یک نماینده مجلس با سابقه فعالیت در سپاه خواستار محرمانه شدن اطلاعات اقتصادی و تجاری شد

فریدون عباسی، نماینده مجلس، همزمان با افزایش انتقادها نسبت به وضعیت اقتصادی کشور و کمبود برق و بنزین در ایران، با نگاه امنیتی که به فعالیت او در سپاه برمی گردد، خواهان محرمانه شدن اطلاعات و آمار در این حوزه‌ها و بخش‌های دیگر شد.

خواندن این مطلب 5 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، فریدون عباسی در این باره گفت: «اکنون هر داده‌ای از جمله مسائل جغرافیایی کشور، میزان آب رودخانه‌ها، سدها و میزان برق را منتشر می‌کنند، افشای این داده‌ها به ضرر کشور است».

او همچنین گفت: «به طور کلی در حوزه اقتصاد یک‌سری داده‌هایی وجود دارد که بعضاً از داده‌های امنیتی مهم‌تر هستند که اگر این داده‌ها افشا شود به عنوان مثال می‌تواند امنیت غذایی مردم را هدف قرار دهد».

عباسی که خود سابقه سپاه را در کارنامه دارد، اطلاعات اقتصادی و آب و برق کشور را امنیتی قلمداد کرد و مدعی شد که «داده‌های امنیتی و تجاری نباید شفاف شوند چراکه دشمن از آنها استفاده کرده و به کشور ضربه وارد می‌کند».

رئیس سازمان انرژی اتمی در دوران احمدی‌نژاد همچنین افزود: «به عنوان مثال شما می‌خواهید گندم را به عنوان یک کالای راهبردی تهیه کنید، اگر دشمنان اطلاعاتی پیدا کنند می‌توانند مانع راه واردات گندم شوند که این به ضرر مردم است. یا در بحث فروش نفت، این میزان از شفافیت اشتباه است».

این در حالی است که طی سال‌های اخیر بسیاری از آمار و اطلاعات اقتصادی از سوی دولت ابراهیم رئیسی منتشر نمی‌شود.

محمدرضا فرزین، رئیس‌کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی به تازگی عنوان کرده که برخی از آمارها نیز به‌واسطه «ملاحظات امنیتی» منتشر نمی‌شود.

به گفته فرزین «برخی از آمارهای اقتصادی هم ممکن است به دلیل محدودیت‌ها و ملاحظات امنیتی ضروری نباشد که به صورت عمومی منتشر شوند».

حسین راغفر، تحلیلگر اقتصادی، همزمان با افزایش گمانه‌زنی‌ها در مورد محرمانه شدن اطلاعات اقتصادی کشور گفته بود: «این مسئله که عده‌ای معتقد هستند آمار نباید به مردم اعلام شود البته ناشی از نوع نگاهی است که آنها به مردم و جامعه دارند. این افراد فکر می‌کنند مردم هیچ سهمی در اداره جامعه ندارند و به همین دلیل هم هیچ سهمی برای آنها قائل نیستند».

به اعتقاد راغفر «اینکه بانک مرکزی و دستگاه‌های ذی‌ربط آمارها را پنهان کنند چیزی از واقعیت‌های تلخ زندگی مردم نمی‌کاهد. این اقدام‌ها فقط محققان را از دسترسی به اطلاعات و ارائه هشدارهای پیشگیرانه در زمینه وقوع فجایع بزرگ در جامعه محروم می‌کند».