زندان اوین
/

یک شهروند ایرانی-آمریکایی به دلیل عدم رسیدگی پزشکی در زندان اوین جان باخت

براساس گزارش های منتشر شده فرامرز جاویدزاد، شهروند کلیمی دوتابعیتی به دلیل عدم رسیدگی پزشکی در زندان اوین جان باخته اما مسئولان زندان دلیل مرگ وی را تکذیب کرده اند.

خواندن این مطلب 7 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، وبسایت هرانا گزارش داد که یک شهروند ایرانی-آمریکایی کلیمی به نام فرامرز جاویدزاد که در زندان اوین محبوس بود به دلیل عدم رسیدگی پزشکی جان باخت.

بنابر این گزارش، این زندانی ۶۳ ساله که مبتلا به چند بیماری بود شامگاه جمعه به دلیل خونریزی معده به بهداری زندان اوین منتقل شد اما او را پس از مدت کوتاهی به بند عمومی زندان بازگرداندند.

گفته شده فرامرز جاویدزاد با اتهام مالی و شکایت ستاد اجرایی بازداشت شد و سه ماه در انفرادی بود.

این شهروند دوتابعیتی پس از تحمل حدود سه ماه حبس در سلول انفرادی و با پایان یافتن بازجویی‌ها، از بند ۲۰۹ زندان اوین به بند عمومی منتقل شد. افرادی که فرامرز جاویدزاد را در زندان دیده‌اند، وضعیت جسمی و روحی نامناسب او در زمان بازداشت را تایید کرده‌اند.

بر اساس گزارش این خبرگزاری، کارشکنی و تعلل مسئولان زندان برای اعزام آقای جاویدزاد به بیمارستان «علی‌رغم موافقت قاضی پرونده با اعزام آقای جاویدزاد به مراکز درمانی خارج از زندان صورت گرفت».

این شهروند ۶۳ ساله شامگاه جمعه سی‌ویکم شهریورماه دچار خونریزی معده و افت شدید فشار خون شده بود.

پس از انتشار این اخبار، اداره کل زندان‌های استان تهران در جوابیه‌ای عدم ارائه خدمات درمانی در ندامتگاه اوین را تکذیب کرد و نوشت «نام‌برده طی مدت حضور در زندان به دلیل سابقه بیماری در دستگاه گوارش ۵ نوبت به مراکز درمانی خارج از زندان اعزام شده است».

این جوابیه اضافه می‌کند که زندانی یک نوبت در بیمارستان مورد عمل جراحی قرار گرفته که با اصرار و رضایت شخصی از بیمارستان ترخیص شده است.

اداره کل زندان‌های استان تهران در مورد مرگ فرامرز جاویدزاد نیز گفته است که «این زندانی روز اول مهرماه و پس از وخامت حال بلافاصله به بهداری منتقل و عملیات سی‌پی‌آر با حضور پزشک و پرستار و عوامل اورژانس ۱۱۵ انجام شده» اما او جان باخته است.

بنابر گزارش‌ها آقای جاویدزاد به خاطر اتهامات مالی زندانی بود و به همین خاطر در فهرست زندانیان دو تابعیتی آمریکا مورد پیگیری آمریکا نبود.

این شهروند یهودی که سال‌ها ساکن آمریکا بود در اسفند ۱۴۰۰ و در زمان حضور در ایران، با شکایت «ستاد اجرایی فرمان امام» بازداشت و زندانی شد.

مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی درباره جان باختن این زندانی اظهار نظری نکرده‌اند.

پیش از این نیز جواد روحی، بهنام محجوبی و بکتاش آبتین زندانیان سیاسی بودند که به دلیل وخامت حال جسمانی و عدم رسیدگی پزشکی جان خود را در زندان از دست داده اند.

در شرایط فعلی نیز فاطمه سپهری و جعفر ابراهیمی از جمله زندانیانی هستند که به دلیل بیماری نگرانی هایی نسبت در خطر بودن جان آنان مطرح است و اعضای خانواده و نهادهای حقوق بشری نسبت به شرایط نامناسب جسمانی این دو زندانی هشدار داده و خواستار آزادی آنان شده اند.