یک ایرانی‌ آمریکایی به جرم ارسال تجهیزات سنگین به ایران به زندان محکوم شد

وزارت دادگستری ایالات متحده با صدور بیانیه‌ای از صدور حکم زندان برای یک بازرگان ۶۰ ساله ایرانی آمریکایی به جرم صادرات غیرقانونی تجهیزات سنگین به ایران از طریق امارات متحده عربی، خبر داده است.

خواندن این مطلب 4 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، جلال حاجوی، ساکن ایالت ویرجینیا، از سوی هیئت منصفه در سپتامبر ۲۰۲۳ به اتهام توطئه برای نقض قانون اختیارات اقتصادی اضطراری بین‌المللی و مقررات معاملات و تحریم‌های جمهوری اسلامی، قاچاق و صادرات غیرقانونی و صادرات مجدد کالا از آمریکا به ایران، به ۲۴ ماه زندان و پس از آن سه‌ سال آزادی تحت نظر محکوم شد.

طبق بیانیه وزارت دادگستری آمریکا می‌گوید جلال حاجوی برای فرار از تحریم‌های آمریکا، محموله‌های صادراتی تحریمی را از طریق امارات به مقصد ایران قاچاق کرده است.

در بیانیه آمده است این تجهیزات به فعالیت‌های بدخواهانه جمهوری اسلامی در خارج از کشور دامن می‌زند و امنیت آمریکا را تهدید می‌کند.

متیو اکسلرود، دستیار وزیر دادگستری در امور اجرایی صادرات در بیانیه تاکید کرده است که ارسال اقلام به جمهوری اسلامی، صرف‌نظر از این که به‌طور مستقیم انجام شود یا از طریق کشور ثالث، خلاف قانون است.

جلال حاجوی با وجود هشدارهای قبلی، با ارائه اطلاعات نادرست در سامانه خودکار صادرات، به انتقال تجهیزات سنگین آمریکایی به جمهوری اسلامی ادامه داده است.

در حالی که ادعا می‌کرد این تجهیزات برای مشتریانی در امارات صادر شده، اما مقصد واقعی جمهوری اسلامی بوده است.

هیئت منصفه دادگاه فدرال آتلانتا، در اواخر شهریور ماه، جلال حاجوی را به تلاش برای نقض مقررات معاملات و تحریم‌های جمهوری اسلامی و قاچاق کالا و صادرات غیرقانونی از ایالات متحده متهم کرده بود.

جان جانسون نماینده ویژه دفتر وزارت بازرگانی آمریکا نیز درباره اتهامات حاجوی گفته بود؛ جعل اسناد صادراتی در تلاش برای مخفی کردن انتقال کالاهای آمریکایی از طریق امارات متحده عربی به ایران، نقض جدی قوانین صادرات ایالات متحده است.