یک اقتصاددان: فساد کمر جامعه را شکسته است؛ این نظام دیگر توان ماندگاری ندارد

فرشاد مومنی اقتصاددان و رئیس موسسه مطالعات دین و اقتصاد در گفتگو با یکی از رسانه‌های داخلی ضمن هشدار درباره سیاست‌های اقتصادی حکومت و وضعیت معیشتی مردم گفت؛ فساد کمر جامعه را شکسته است، این نظام دیگر توان ماندگاری ندارد.

خواندن این مطلب 8 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، فرشاد مومنی در گفتگو با سایت جماران با استناد به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس در اسفند سال گذشته عنوان کرد: برای اولین بار در تاریخ معاصر ایران، در یک دوره کمتر از سه سال، اندازه جمعیت فقیر ایران، دو برابر شده است.

وی افزود: وقتی تاکید دارم فساد کمر جامعه را شکسته است، به این معنا است که با بی‌سابقه‌ترین سقوط‌ها در بنیه تولید ملی و بی‌سابقه ترین مشارکت زدایی‌ها از مردم در سرنوشت‌شان و همچنین بی سابقه ترین سطوح از وابستگی‌های ذلت آور به دنیای خارج روبرو هستیم. در این میان، وضعیت به غایت نگران کننده کشور، به لحاظ حس ملی نیز یکی از بی‌سابقه‌ترین شرایط را طی می‌کند.

رئیس موسسه دین و اقتصاد با اشاره به سرعت فزاینده «انحطاط محیط زیست، انحطاط کیفیت زندگی مردم و فقر و فلاکت و سقوط توان مقاومت و رقابت اقتصاد ملی» تصریح کرد: «تمام شواهد در ایران‌ می‌گوید این روند به انتهای خود رسیده است و نظامی که در آن، تغییراتِ حتی بنیادی و مهم هم عمر کوتاهی دارند و ثمربخشی اندک و هزینه‌های بسیار، دیگر توان ماندگاری نخواهد داشت.»

مومنی گفت: «برآیند تخریب‌هایی که در محیط زیست ایران انجام شده، به جایی رسیده که برای اولین بار در تاریخ ایران، ظرف کمتر از ۳ سال‌، رتبه ایران به لحاظ کیفیت محیط زیست بیش از ۶۰ رتبه سقوط کرده است.»

وی افزود: براساس گزارش سازمان شفافیت بین المللی، در سال ۱۳۸۳، رتبه پاکدامنی ایران ۸۷ بود، این رقم در سال ۱۳۸۷ به ۱۴۱ رسید و ما ۵۳ رتبه سقوط به سمت فاسدترین کشورهای دنیا داشتیم.

این اقتصاددان بیان داشت: وقتی این سقوط بر ملا شد، منطق های رفتاری اینکه چرا آن جهش غیرعادی در فساد رخ داده، با در نظرداشتن تک تک نشانه هایی که متفکران بزرگ مطرح کرده اند، قابل درک بود.

مومنی تصریح کرد: با این حال، با این شیوه‌ها از مسأله به غایت حیاتی ملی، حساسیت زدایی می کنند. دکتر رفیع پور، وقتی دولت احمدی نژاد، چنین دیدگاه هایی را مطرح می کرد، از فرهنگستان علوم، پروژه ای را درباره وضعیت فساد در ایران گرفت و نشان داد گستره و عمق فساد، بسیارفراتر از چیزی است که سازمان شفافیت بین الملی ارائه داده و آن گزارش کم‌گویی داشته است.

از سویی دیگر، حجت میرزایی، اقتصاددان، طی روزهای اخیر با انتقاد از عملکرد اقتصادی جمهوری اسلامی گفت: اقتصاد ایران بعد از انقلاب ۵۷ «یکی از پایین‌ترین نرخ‌های رشد اقتصادی در دنیا» را داشته و در ۱۰ سال گذشته هم میزان رشد اقتصاد کشور «تقریبا به صفر رسیده است.»

این اقتصاددان همچنین افزود: از سال ۱۳۹۷ به این سو «چند اتفاق مهم رخ داده؛ یکی این که نرخ رشد تشکیل سرمایه‌ منفی شده و فرار سرمایه تشدید شده و دیگر اینکه جمعیت فقیر ما حداقل دو برابر شده است و در همین سال‌ها به واسطه تورم‌های خیلی بالا، شاخص‌های فقر غذایی و فقر مسکن به وضعیت بی‌سابقه‌ای رسیده است.»

طی ماه‌های اخیر، مرکز پژوهش‌های مجلس نیز اعلام کرده که طی یک دهه نرخ فقر در کشور از ۱۹ درصد به بیش از ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده است که با در نظر گرفتن جمعیت ۸۶ میلیونی بیش از ۳۰ میلیون ایرانی زیر خط فقر هستند.