/

گزارش مجلس از فیلترینگ در کشور: ۶۴ درصد از کاربران از فیلترشکن استفاده می‌کنند

گزارش کمیسیون صنایع و معادن درباره وضعیت اینترنت کشور در صحن علنی مجلس قرائت و در آن اذعان شد که دست‌کم ۶۴ درصد کاربران از فیلترشکن و یا وی‌پی‌ان استفاده می‌کنند.

خواندن این مطلب 6 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، در مقدمه این گزارش آمده است که «بر اساس نظرسنجی‌های معتبر حدود ۶۴ درصد از کاربران از ابزار‌های فیلترشکن یا VPN استفاده می‌کنند که برخی مداوم و برخی موردی برای مراجعه به سکو‌های مورد نظر خود بهره می‌برند».

همچنین در این گزارش عنوان شده که «سهم پهنای باند ناشناس در شبکه کمتر از ۵ درصد بین‌الملل در سال گذشته به حدود ۲۵ درصد در حال حاضر رسیده است».

همچنین در گزارش کمیسیون صنایع و معادن اذعان شده که «عدم پاسخگویی شفاف، اتخاذ رویکرد‌های بعضاً مبهم، تشتت حکمرانی در سطح ملی و وجود متولیان متعدد باعث افزایش نارضایتی کاربران و به ویژه اخلال در بازار کسب‌وکارهای اینترنتی شده است».

در انتهای این گزارش محمدباقر قالیباف رئیس مجلس جمهوری اسلامی عنوان کرد: «مانع‌شدن راه چاره نیست راه چاره حکمرانی درست بر این حوزه است».

او با اشاره به نارضایتی شدید شهروندان از وضعیت اینترنت کشور گفت: «مردم در جاهایی به دلیل قطعی و عدم دسترسی دلخور هستند و این موضوع خساراتی را برای کسب‌وکارها در پی داشته است».

این سخنان قالیباف نیز با واکنش‌هایی روبرو شد و عبدالله عبدی، خبرنگار خارج از کشور، اذعان قالیباف به نارضایتی شهروندان در باره اینترنت و اینکه «مانع‌شدن راه چاره نیست» را سخنانی انتخاباتی ارزیابی کرد و در توییتر نوشت: «اگر شما به‌عنوان رئیس مجلسی که به گفته بنیان‌گذار جمهوری اسلامی «در رأس امور است» نمی‌توانید کاری کنید، بجای سخنرانی خب استعفا بدهید، سخته یا انتخابات در راهه؟»

محمد آذری جهرمی، وزیر پیشین ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در واکنش به این گزارش و افزایش پهنای باند ناشناس به ۲۵ درصد در کانال تلگرام خود نوشت: «این یعنی ناکارآمدی و شکست برای فیلترینگ. این یعنی ناآگاهی حکمران از بخش بزرگی از ارتباطات بین‌الملل و افزایش تهدیدات سایبری علیه منافع ملی».

همچنین وزیر ارتباطات دولت رئیسی نیز در این جلسه در دفاع از عملکرد وزارتخانه متبوع خود گفت که «یوتیوب، توییتر و گوگل‌پلی در لیست ما هست که بتوانیم آنها را باز کنیم».

چندی پیش و در اوایل مردادماه گزارشی منتشر شده که طبق آن، ایران در سال ۲۰۲۳، با اعمال ۱۴ محدودیت تازه در نیمه اول سال، «رکورددار جهان در ایجاد محدودیت‌های اینترنتی» معرفی شده بود.