سانچز گردشگر اسپانیایی
/

گردشگر اسپانیایی پس از ۱۵ ماه حبس در زندان اوین به اسپانیا بازگشت

یک اسپانیایی که پس از حضور بر مزار مهسا امینی به مدت پانزده ماه در ایران زندانی شده بود، روز سه‌شنبه ۱۲ دی آزاد شده و به مادرید بازگشت.

خواندن این مطلب 4 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، سفارت جمهوری اسلامی در مادرید روز ۱۰ دی‌ماه اعلام کرده بود که سانتیاگو سانچز کوگدر، شهروند اسپانیایی که از پاییز ۱۴۰۱ و در جریان اعتراض‌های سراسری در ایران زندانی بود، آزاد شده است.

این شهروند زندانی روز سه‌شنبه پس از ورود به فرودگاه مادرید مورد استقبال خانواده و دوستانش قرار گرفت.

او در فرودگاه به خبرنگاران گفت: «نمی‌توانم باور کنم. خیلی سخت بود، اما من این‌جا هستم».

سانچز در بدو ورود گفت:«ما نمی‌دانیم از اینکه در اسپانیا به دنیا آمده‌ایم چقدر خوشبختیم».

او قصد داشت برای تماشای جام جهانی از زادگاهش تا قطر را پیاده طی کند اما به اتهام «جاسوسی» در ایران بازداشت شد.

او دی‌ماه ۱۴۰۰ با حمایت شورای شهر سن‌سباستین، فعالان محیط زیست و چند شرکت تولیدات ورزشی، حرکتش را از خاک کشورش آغاز کرده بود.

آقای سانچز در ماجراجویی‌های قبلی، با دوچرخه تا عربستان رکاب زده بود. همراه با فعالیت‌های گسترده‌ای برای جلب کمک به نوانخانه‌ها، بیمارستان‌ها و سازمان‌های غیردولتی.

روزنامه اسپانیایی ال‌موندو نوشته است که این شهروند اسپانیایی بعد از بازدید از محل دفن مهسا امینی، نماد اصلی اعتراض‌های سال گذشته ایران، در شهر سقز و عکس گرفتن از آرامگاه او بازداشت شده بود.

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی هشتم مهر پارسال مدعی بازداشت ۹ تبعه اروپایی شد و آن‌ها را به «جاسوسی و ایجاد اغتشاش» در کشور متهم کرد.

اعتراض‌های سراسری در ایران بعد از آن که مهسا امینی اواخر شهریور ۱۴۰۱ در بازداشت گشت ارشاد پلیس جان باخت آغاز شد و ماه‌ها ادامه داشت و با سرکوب شدید و گسترده نیروهای امنیتی و انتظامی جمهوری اسلامی مواجه شد.