LONDON, ENGLAND - MARCH 22: A police officer stands guard near Westminster Bridge and the Houses of Parliament on March 22, 2017 in London, England. A police officer has been stabbed near to the British Parliament and the alleged assailant shot by armed police. Scotland Yard report they have been called to an incident on Westminster Bridge where several people have been injured by a car. (Photo by Jack Taylor/Getty Images)
/

گاردین: نگرانی نهاد‌های ضدتروریسم از اقدامات جمهوری اسلامی در بریتانیا

روزنامه گاردین خبر داد که در بحبوحه تهدیدهای امنیتی جمهوری اسلامی علیه مخالفان و منتقدانش، اکنون نهادهای ضدتروریسم این کشور اقدامات حکومت ایران را در مورد تشویق اقدامات تروریستی در بریتانیا زیر نظر دارند.

خواندن این مطلب 8 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، روزنامه بریتانیایی گاردین در گزارشی نوشت: نگرانی‌ها در مورد روسیه و چین به خوبی مشخص شده‌اند، اما کمپین ارعاب و آزار و اذیت جمهوری اسلامی چشمگیرترین تحول در تصویر تهدیدات داخلی طی ۱۲ ماه گذشته بوده است.

گاردین با اشاره به سخنان یک منبع آگاه که گفته بود «ما در معرض خطر هستیم» نوشت: «با ادامه بمباران اسرائیل و حمله زمینی به غزه، بریتانیا نگران است که گروه‌های رادیکال مذهبی و گروه‌های نیابتی مورد حمایت ایران با تحریک و تشویق تهران، در بریتانیا دست به اقدامات تروریستی بزنند».

کن مک کالوم، مدیر سازمان اطلاعات داخلی بریتانیا (MI5) در نوامبر سال گذشته، گفت که تهران طی ماه‌های گذشته ۱۰ توطئه «برای ربودن یا حتی کشتن افراد انگلیسی یا مستقر در بریتانیا» شرکت داشته است و تا فوریه امسال این رقم به ۱۵ مورد افزایش یافته است و به تازگی آمار به روز شده‌ای منتشر نشده است.

در گزارش گاردین اضافه شده: «مقامات دولت می‌گویند که سپاه پاسداران که از نزدیک با حماس و سایر گروه‌های شبه‌نظامی مانند حزب‌الله لبنان همکاری می‌کند، مدت‌هاست که شبکه نفوذی در بریتانیا ایجاد کرده است که با بیش از ۱۰ مسجد، گروه و مؤسسه آموزشی در سراسر کشور مرتبط است».

این در حالی است که وزارت خارجه بریتانیا با تروریستی اعلام‌شدن سپاه در این کشور مخالف است و عنوان کرده که انجام این کار ممکن است منجر به اخراج سفیر بریتانیا به تهران و در نتیجه از دست دادن نفوذ باقیمانده انگلیس در ایران در زمانی باشد که اتحادیه اروپا تدابیر مشابه بریتانیا اتخاذ نخواهد کرد.

این در حالی است که دفتر نخست‌وزیری بریتانیا در میان نگرانی‌ها از افزایش تهدیدات تروریستی ناشی از جنگ اسرائیل و حماس در روز گذشته جلسه اضطراری تحت عنوان «نشست کبرا» برگزار کرد.

طبق ارزیابی‌های امنیتی در بریتانیا، از زمان آغاز جنگ اسرائیل و حماس، احتمال وقوع حملات تروریستی در این کشور افزایش «قابل توجهی» یافته است.

پیش‌تر نیز نشریه بریتانیایی تلگراف خبر داده بود که دولت ایالات متحده از بریتانیا خواسته است که سپاه پاسداران را در لیست گروه‌های تروریستی قرار دهد.

این وب‌سایت به نقل از منابعی در کاخ سفید نوشت که برخی از مقامات ارشد آمریکایی به طور خصوصی همتایان بریتانیایی خود را تشویق می‌کردند که سپاه پاسداران را که از سال ۲۰۱۹ در لیست گروه‌های تروریستی ایالات متحده قرار گرفته به عنوان یک گروه تروریستی معرفی کنند.

قبل از آن نیز ۱۲۵ نماینده مجلس بریتانیا در فروردین‌ماه سال جاری طی نامه‌ای به ریشی سوناک نخست‌وزیر این کشور ضمن هشدار نسبت به فعالیت تروریستی سپاه در بریتانیا، خواستار قراردادن نام سپاه پاسداران در لیست گروه‌های تروریستی شدند.

نمایندگان پارلمان بریتانیا با اشاره به فعالیت‌های مخرب سپاه در خاورمیانه، هشدار دادند که تهدید سپاه دیگر به هزاران مایل دورتر از بریتانیا محدود نیست و سپاه اکنون آشکارا در بریتانیا به انجام عملیات اقدام می‌کند.