کیومرث پوراحمد درگذشت

کیومرث پوراحمد، نویسنده و کارگردان سرشناس سینما صبح امروز در سن ۷۴ سالگی درگذشت.

خواندن این مطلب 4 دقیقه طول میکشد.

کیومرث پوراحمد، نویسنده و کارگردان سرشناس سینما صبح امروز در سن ۷۴ سالگی درگذشت.

به گزارش فرانیوز، خبرگزاری‌های رسمی به‌نقل از خانواده پوراحمد اعلام کرده‌اند که او صبح چهارشنبه ۱۶ فرودین در رشت بر اثر «ایست قلبی» از دنیا رفت.

این درحالی ست که حساب کاربری مجلهٔ «فیلم امروز» در اینستاگرام دلیل مرگ او را «خودکشی» اعلام کرده است.

گزارش‌هایی نیز از یافته‌شدن «نامه خداحافظی هشت‌ صفحه‌ای» در کنار پیکر این کارگردان شناخته‌شده سینمای ایران منتشر شده است.

آخرین فیلم سینمایی کیومرث پوراحمد، «پرونده باز است» نام داشت که بهمن پارسال، به‌رغم شرکت‌نکردن اعتراضی او در جشنواره حکومتی فیلم فجر، به‌نمایش درآمد.

کیومرث پوراحمد که متولد سال ۱۳۲۸ در نجف‌آباد در استان اصفهان بود، علاوه بر فیلم‌هایی چون «تیغ و ترمه»، «کفش‌هایم کو؟»، «۵۰ قدم آخر»، «اتوبوس شب»، «نوک برج»، «گل یخ»، «خواهران غریب»، «شب یلدا»، «به‌خاطر هانیه» و «بی‌بی چلچله»، دو سریال پرطرفدار «قصه‌های مجید» و «سرنخ» را هم در کارنامه داشت.

پوراحمد جزو هنرمندانی بود که در زمان حیات خود پای بسیاری از بیانیه ها و اعلامیه های اعتراضی به سیاست های حکومت ایران را امضا کرده بود.

اعتراض به نحوه برخورد و جان‌باختن بکتاش آبتین نویسندهٔ زندانی، سرکوب مردم معترض خوزستان در تابستان ۱۴۰۰، اعتراض به امضای سند همکاری ایران و چین، اعتراض به سانسور ادبیات و سینما و اعتراض به زندانی‌کردن فعالان محیط زیست از جمله این موارد است.