/

کیوسک امروز؛ هک و فروش اطلاعات ۱۸ شرکت بیمه‌ای و برکناری رییس کل بیمه مرکزی/سقوط صنعت گردشگری کشور/کارگران مالیات می‌دهند اما نجومی‌بگیران نه/توافق نانوشته ایران و آمریکا/تدارک نشست سه‌جانبه تهران، آنکارا، ریاض

روزنامه‌های صبح امروز، دوشنبه سیزدهم شهریور ماه به مباحثی پیرامون هک شرکت بیمه، سقوط صنعت گردشگری، مالیات، توافق نانوشته ایران و آمریکا و دیدار وزاری خارجه ایران و ترکیه پرداخته‌اند.

خواندن این مطلب 24 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، نگاهی داریم به عناوین و گزارشات چند روزنامه صبح کشور که در ادامه می خوانید؛

روزنامه اعتماد به هک و فروش اطلاعات ۱۸ شرکت بیمه‌ای پرداخت که منجر به برکناری رییس کل بیمه مرکزی شد.

۲۴ ساعت پس از تایید هک شدن اپلیکیشن «تپسی و به فروش گذاشتن اطلاعات افشا شده در فضای مجازی مشخص شده گروه هکری که اطلاعات مختلف مسافران این اپلیکیشن را در معرض فروش گذاشته ۲۰ روز پیش هم با هک اطلاعات ۱۸ شرکت فعال ،بیمه آمادگی خود را برای فروش آن در فضای مجازی اعلام کرده بود.

این گروه هکری در آگهی فروش اطلاعات در دست خود عنوان کرده بود که ۱۱۵ میلیون رکورد اطلاعاتی شامل نام، نام خانوادگی تاریخ تولد نام پدر شماره تلفن، موبایل شماره شناسنامه، کد ملی، کد ملی شرکت و … را در اختیار دارد. بانک اطلاعات و دیتای لو رفته از دو شرکت ابتدایی این لیست روی هم ۳۵ میلیون رکورد است.

هیچ یک از شرکتها در خصوص لو رفتن اطلاعات کاربران خود موضع‌گیری رسمی نداشته‌اند. اما بیمه مرکزی به عنوان بخش رگولاتوری این ماجرا، هک شدن شرکتهای بیمه ای را شبهه افکنی برخی کانالهای خبری و رسانه ها» به دلایل غیرتخصصی» خوانده و ادعا کرده که صنعت بیمه همچنان امانتدار مردم خواهد بود.»

مجموعه اتفاقات در حوزه هک اطلاعات کاربران شرکتهای بیمه ای منجر به برکناری رییس کل بیمه مرکزی و تصمیم گیری جدید در حوزه نهاد ناظر بیمه شده و در جلسه ای فوری رییس جدید بیمه مرکزی معرفی شد.

البته که بخش بزرگی از حملات سایبری جدید را نیز باید در حوزه اختلالهای اینترنتی جست وجو کرد.

براساس گزارشی که به تازگی کمیسیون صنایع و معادن مجلس از وضعیت اینترنت در ایران منتشر کرده، سهم پهنای باند ناشناس در شبکه (ترافیکی که سیستم فیلترینگ قادر به تشخیص پروتکل آن نیست از کمتر از ۵ درصد بین الملل در سال گذشته به حدود ۲۵ درصد در حال حاضر رسیده است.

این بدان معناست که بخش بزرگی از کاربران اینترنت در ایران برای اتصال به آنچه اینترنت بین الملل خوانده میشود از فیلتر شکن استفاده میکنند.

محمد جواد آذری جهرمی وزیر پیشین ارتباطات در این باره میگوید این یعنی ناکارآمدی و شکست برای فیلترینگ این یعنی نا آگاهی حکمرانی از حتی نوع بخش بزرگی از ارتباطات بین الملل و افزایش تهدیدات سایبری علیه منافع ملی.

کمیسیون صنایع و معادن مجلس در این گزارش آثار منفی دیگری در استفاده از فیلتر شکن ها در شبکه اینترنت ایران عنوان کرده است.

باز شدن نشت فعال، پایین آمدن پهنای باند مخاطرات امنیتی برای مردم و شبکه ارتباطی و قرار گرفتن اطلاعات کاربر در معرض دسترسی هکرها از آثاری است که موج استفاده از فیلتر شکنها در اینترنت ایران برجای گذاشته است.

روزنامه اقتصاد پویا وضعیت صنعت گردشگری کشور را بررسی کرد؛

وضعیت ایران در مناسبات جهانی، همواره به عنوان مانعی بزرگ برای رقابت با کشورهای منطقه عمل کرده است در این بین صنعت توریسم در ایران نیز در کنار تمام حوزه های انرژی، تجارت و تولید شاهد سقوط و یا در حالتی خوش بینانه، رکود بی سابقه بوده است.

در همسایگی ایران ،امارات، عربستان سعودی قطر و ترکیه بهترین شرایط گردشگری را به ثبت رسانده اند؛ حتی سوریه نیز با توجه به روزهایی که پشت سر گذاشته رشد قابل توجهی را در حوزه توریسم شاهد بوده است.

امارات و عربستان همچنان در صدر امارات متحده همچنان یک مقصد محبوب برای گردشگران بین المللی است و از همین جهت رشد چشمگیری را در این حوزه شاهد بوده است.

تیرماه امسال معاون گردشگری وزیر میراث فرهنگی از درآمد ۶.۲ میلیارد دلاری ایران از جذب گردشگر خبر داد.

طبق آمارهای بانک جهانی ایران در سال ۲۰۱۹ و پیش از شیوع کرونا حدود ۵ میلیارد دلار درآمد از این ناحیه کسب کرد طبق گزارشهای بین المللی سطح درآمدهای حوزه گردشگری برا یهچ کشوری هنوز به حالت پیش از کرونا بازنگشته است و به عقیده ،بسیاری این درآمدها ممکن است در سال ۲۰۲۴ به سطح مشابه با سال ۲۰۱۹ بازگردند.

با این وجود اما به فرض صحت گفته‌های مسوول وزارت میراث فرهنگی، مجموع درآمد ایران از صنعت توریسم در سال گذشته، حدود یک دهم درآمد سالانه ترکیه و حدود نصف درآمدهای گردشگری ۳ ماه در عربستان سعودی است.

با توجه به اینکه ایران از نظر جاذبه های باستانی و تاریخی، رتبه دهم و از نظر اکوتوریسم در رتبه پنجم دنیا قرار گرفته، مقایسه درآمد کشورمان با سایر کشورهای منطقه نشان از جاماندگی در این حوزه و لزوم توجه ویژه به این بخش دارد.

روزنامه اقتصاد مردم به بحث مالیات کارگران و نجومی‌بگیران پرداخته است.

یک فعال کارگری به مصوبه جدید کمیسیون تلفیق انتقاد کرد.

به گزارش اقتصاد مردم در روزهای گذشته کمیسیون تلفیق، اعضای هیات علمی دانشگاهها را از سقف حقوق و پرداخت مالیات پلکانی مستثنی کرد.

به گفته سنگدوینی عضو کمیسیون تلفیق، طبق مصوبه کمیسیون تلفیق برنامه اعضای هیات علمی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی از سقف حداکثر حقوق مستثنی شدند.

همچنین اعضای هیات علمی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی از پرداخت مالیات پلکانی نیز مستثنی شدند.

نادر مرادی فعال کارگری با انتقاد از این مصوبه گفت: چگونه است کارگرانی که زیر خط فقر درآمد دارند، باید مالیات بدهند، اگر حقوق شان بیشتر از ده میلیون تومان باشد باید مالیات پلکانی بپردازند اما نجومی بگیران یا اعضای هیات علمی دانشگاه ها مستثنی می شوند؟!

به گفته وی با مصوبه جدید کمیسیون تلفیق یک پزشک متخصص و هیات علمی که کلی درآمد در یک مطب خصوصی دارد و در عین حال، هیات علمی یک دانشگاه هم هست از پرداخت مالیات بیت المال به اندازه ی در آمدش معاف شده است و در بهترین حالت، به اندازه ی یک کارگر زیر خط فقر مالیات می دهد!

روزنامه جمهوری اسلامی نیز مبحثی تحت عنوان توافق نانوشته ایران و آمریکا را مورد بررسی قرار داده است.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی گفت به نظر ایران و آمریکا «میز قرمز» در مسقط تشکیل داده اند که در آنجا تنشهای مختلف را مدیریت میکنند.

حشمت الله فلاحت پیشه، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی درباره مذاکرات غیر مستقیم ایران و آمریکا به واسطه کشورهای منطقه ادعا کرد که توافقی نانوشته میان ایران و آمریکا شکل گرفته است و نشانه بارز آن هم «مدیریت تنش» در منطقه میان دو کشور است.

او مدعی شد: ایران و آمریکا در حال مدیریت تنش هستند و صحبت امیرعبداللهیان که گفته است در قالب ابتکار عمان مذاکراتی در حال انجام است به همین معناست. دو طرف ایران و آمریکا در نهایت به این نتیجه رسیدند که زمان و شرایط برای امکان اجرا و احیای برجام را در داخل کشورهای خود ندارند. آقای بایدن میداند اگر برجام احیا شود نمیتواند به تعهداتش در قبال آن عمل کند. ایران هم به همین شکل امکان بازگشت به تعهداتش بدون اینکه ما به ازای قابل توجهی دریافت کند، ندارد.

وی در تشریح جزییات آنچه مدیریت تنش میان ایران و آمریکا خواند،گفت: این مدیریت تنش چند ویژگی دارد؛ اول اینکه فقط محدود به موضوع و مسائل هسته‌ای نیست به نظر میآید نوعی میز قرمز دو کشور در مسقط تشکیل دادند که در آنجا تنشهای مختلف را مدیریت میکنند. شاهد هستیم شش ماه اخیر به ویژه اقدامات ایذایی دو طرف در منطقه و کشورهایی که تضاد منافع با یکدیگر دارند به حداقل رسیده و از سویی در سازمانهای بین المللی مثل شورای حکام قطعنامه ای علیه ایران صادر نمیشود. همچنین در حوزه اقتصادی و مدیریت تحریم ایران چهار برابر زمانی که سیاست فشار حداکثری در آمریکا علیهاش اعمال میشد امروز در حال صادرات نفت است. علاوه بر این بخش عمده ای از منابع مالی مسدود شده ایران آزاد شده و ان و آمریکا در حال آزاد شدن و تبادل هستند. ادامه دنبال کردن این سیاست در حالی که در سال انتخابات قرار داد حتما سود سیاسی را دنبال میکند و ایران هم با توجه به مشکلات اقتصادی منفعت مالی و اقتصادی دارد.

روزنامه مردم‌سالاری در گزارشی از تدارک نشست سه‌جانبه تهران، آنکارا، ریاض نوشت.

ظهر دیروز «هاکان فیدان» وزیر امور خارجه ترکیه مورد استقبال رسمی «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران قرار گرفت. موضوعات متنوعی در دستور کار جلسه چهار ساعته وزرای خارجه ایران و ترکیه قرار داشت.

این مسائل عبارت بودند از: همکاری کنسولی ایران و ترکیه، مساله حق آبه ارس، هشدار درباره تغییر در ژئوپلیتیک منطقه قفقاز، توجه ایران به نگرانیهای ترکیه در مرز سوریه، توسعه همکاریهای منطقه‌ای، انتظارات ترکیه از دمشق و روابط تهران و ریاض

در این میان تدارک نشست ریاض، آنکارا و تهران از مهمترین بخش‌های دیدار بوده است.

هاکان فیدان، وزیر خارجه ترکیه با بیان اینکه ما به عنوان ترکیه از برقراری مجدد روابط بین ایران و عربستان استقبال میکنیم، تصریح کرد: عربستان ایران و ترکیه سه کشور بزرگ و مسئولیت پذیر در منطقه هستند و وجود روابط دوستانه بین آنها از نظر ایجاد ثبات در منطقه مهم است.

فیدان همچنین با بیان اینکه ما معتقد هستیم که ادامه مذاکرات برجام مهم است گفت در دیدار امروز اطلاعات لازم را از دوستان ایرانی خود دریافت کردیم و امیدواریم طرفین گامهای مناسب و لازم را در این زمینه بردارند.