/

کیوسک امروز؛ فرصت احیای صادرات نفت ایران بدون برجام/ اهداف سفر هیات طالبان به ایران/ ۲۵ میلیون نفر حاشیه‌نشین در اثر خشکسالی/ پیگیری همکاری‌های ۲۵ ساله ایران و چین/ بحران ناترازی گاز در صورت عدم تولید و بهینه‌سازی

روزنامه‌های صبح امروز، یکشنبه چهاردهم آبان ماه به مباحثی پیرامون احیای صادرات نفت، سفر طالبان به ایران، حاشیه‌نشینی و خشکسالی، همکاری‌های ایران و چین و بحران ناترازی گاز پرداخته‌اند.

خواندن این مطلب 40 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، نگاهی داریم به عناوین و گزارشات چند روزنامه صبح کشور که در ادامه می خوانید؛

روزنامه تجارت به موضوع فرصت احیای صادرات نفت ایران بدون برجام پرداخته است.

ایران میتواند با بازسازی پالایشگاه پاراگوانا ونزوئلا و افزایش صادرات نفت به این کشور به میزان ۸۶۰ هزار بشکه در روز رقم صادرات خود را به این کشور بدون احیای برجام به پیش از اعمال حریم ها بازگرداند به گزارش تجارت از فارس، هفته گذشته رویترز در گزارشی نوشت پاراگوانا بزرگترین مجتمع پالایشی ونزوئلا با ظرفیت ۹۵۵ هزار بشکه در روز پس از تعطیلی دو واحد تقطیر به دلیل آتش سوزی و کمبود مواد اولیه با حدود ۱۰ درصد ظرفیت کار می‌کند.

کل مجتمع پالایشی پاراگوانا در حال حاضر ۹۴ هزار بشکه در روز نفت خام فرآوری میکند که ۳۰ هزار بشکه آن مربوط به واحد کاردون و ۶۴ هزار بشکه آن مربوط به واحدد آموی دو پالایشگاه ذیل این مجتمع پالایشی است. صنعت نفت ونزوئلا بعد از اعمال تحریمهای نفتی آمریکا از سال ۲۰۱۹ به دلیل فقدان توان فنی و مهندسی دچار تعطیلی و آسیب شده است که این موضوع در کنار توان فنی و مهندسی بالای ایران میتواند به فرصتی برای حضور مهندسان ایرانی جهت احیای صنعت نفت این کشور از جمله بازسازی پالایشگاه پاراگوانا و صادرات نفت ایران تبدیل شود.

بعد از بازسازی پالایشگاه ال پالیتو نوبت به پاراگوانا خواهد رسید یکی از سیاستهای بازارسازی ،نفت خرید تقاضا یا Buy demand است.

در این سیاست ایران با صدور خدمات فنی و مهندسی و سهامداری در پالایشگاههای فراسرزمینی نیمه فعال اقدام به احیای ظرفیت آنها کرده و سپس ما به ازای ظرفیت احیا شده نفت خود را صادر می‌کند.

محمدامین راد کارشناس انرژی با اشاره به اقدامات دولت سیزدهم برای حضور در پالایشگاههای فراسرزمینی عنوان کرد: تاکنون در دو سال گذشته بحث حضور ایران در ۱۷ پالایشگاه فراسرزمینی مطرح شده است. در بین این طرح پروژه بازسازی پالایشگاه ۱۴۰ هزار بشکه ای ال پالیتو ونزوئلا در مراحل پایانی تکمیل قرار دارد.

طرح پالایشگاه فراسرزمینی ایران وی در ادامه اظهار داشت این پالایشگاه تا قبل از حضور مهندسان ایرانی تنها با ظرفیت ۱۰ هزار بشکه در روز فعالیت میکرد. در ابتدای سال ۱۴۰۱ قراردادی بین شرکت ملی مهندسی و ساختمان ایران و شرکت نفت ونزوئلا به ارزش ۱۱۰ میلیون یورو امضا شد.

راد تاکید کرد: بعد از گذشت ۲ سال از امضای قرارداد حال پالایشگاه ال پالیتو با تمام ظرفیت کار کرده و به مقصد روزانه ۱۰۰ هزار بشکه نفت صادراتی ایران تبدیل شده است. تکمیل این طرح یک تجربه مناسب برای حضور ایران در سایر پروژه های بازسازی پالایشگاههای ونزوئلا از جمله پالایشگاه پاراگوانا است.

مجتمع پالایشی پاراگوانا با سه پالایشگاه کاردون آموی و گرانده هم اکنون به دلیل فقدان توان فنی و تجهیزات در ونزوئلا با کمتر از ۱۰ درصد ظرفیت خود کار می‌کند. با بازسازی و احیای ۹۰ درصد ظرفیت این پالایشگاه معادل بیش از ۸۶۰ هزار بشکه نفت ایران میتواند در مجموع روزانه حدود یک میلیون بشکه نفت خود را به ونزوئلا صادر کند.

رویترز در فوریه سال جاری میلادی از امضای یک قرارداد ۴۶۰ میلیون دلاری بین ایران و ونزوئلا برای بازسازی این مجتمع پالایشی در آینده ای نزدیک خبر داد اما هنوز به صورت رسمی گزارشی مبنی بر شروع به کار ایران در این مجتمع پالایشی منتشر نشده است.

ظرفیت تولید نفت و حداکثر صادرات نفت ایران در شرایط غیرتحریمی به ترتیب ۳.۸ و ۲.۲ میلیون بشکه در روز است. در حال حاضر طبق گزارش موسسه کپلر (تصویر) (۳ متوسط صادرات روزانه نفت ایران به چین در ۱۰ ماهه سال جاری میلادی یک میلیون و ۲۳۵ هزار بشکه بوده که ۸۴ درصد بیشتر از زمان مشابه پارسال است. هم اکنون ایران از ۲.۲ میلیون بشکه ظرفیت صادرات نفت حداکثری خود، حدود ۱.۲ میلیون بشکه را به چین صادر میکند.

بازسازی پالایشگاه پاراگوانا و افزودن ۸۶۰ هزار بشکه به صادرات فعلی نفت ایران به ونزوئلا، حدود یک میلیون بشکه دیگر به رقم صادرات نفت ایران اضافه کرده و بدون امتیازدهی به آمریکا و برجام، رقم فروش نفت را به پیش از اعمال تحریمها باز میگرداند.

روزنامه اعتماد به بررسی اهداف سفر هیات طالبان به ایران پرداخت.

یک هیات عالیرتبه اقتصادی و تجاری از افغانستان به سرپرستی ملا عبدالغنی برادر آخوند، معاون اقتصادی نخست وزیر حکومت سرپرستی افغانستان از دیروز وارد ایران شدهاند این هیات اقتصادی ۳۰ نفره به تهران و سایر شهرهای ایران خواهد رفت و با مقام های مختلف در مورد روابط دوجانبه، تجارت، ترانزیت، حمل و نقل، زیر ساخت ها و راه آهن با مقامات ایرانی گفت و گو و رایزنی خواهد کرد.

به گفته دفتر معاون اقتصادی طالبان، این سفر «بنابه دعوت رسمی ایران صورت گرفته است. ملاعبدالغنی برادر بلندپایه ترین مقام حکومت طالبان است که دو سال پس از به قدرت رسیدن این گروه، به تهران سفر می کند.

در طول دو سال گذشته شاهد سفرهای هیاتهای مختلف دیپلماتیک طالبان به ایران از جمله سفر سرپرست وزارتخانه های امور خارجه، صحت عامه (بهداشت و تجارت و صنایع بوده ایم، اما این سفر، بالاترین سطح سفر یک هیات دیپلماتیک طالبان از افغانستان به تهران است. چنانکه ایرنا گزارش داده عبدالغنی برادر در بدو ورود به تهران؛ مورد استقبال حسن کاظمی قمی» سفیر و نماینده ویژه رییس جمهوری در امور افغانستان قرار گرفته است.

میثم مهدی پور معاون رسانه ای سفیر ایران در امور افغانستان در این باره به ایرنا گفته که «هدف از سفر ملابرادر و هیات همراه دیدار و رایزنی با مسوولان اقتصادی ایران به منظور ارتقای سطح همکاری های تجاری و اقتصادی توسعه روابط دوجانبه و بررسی زمینه همکاریهای بیشتر در حوزه تجارت، ترانزیت، سرمایه گذاری، همکاری های گمرکی و داد و ستد مالی است.»

به نوشته ایرنا، این سفر در حالی صورت می گیرد که براساس تازه ترین آمار، سهم ایران از بازار افغانستان به ۳۵ درصد میرسد و سرمایه گذاران افغانستان نیز بخشی قابل توجه از سرمایه گذاران خارجی در ایران را به خود اختصاص می دهند. ملا برادر در سال ۲۰۱۹ در زمانی که ریاست مذاکرات صلح طالبان با امریکا در دوحه را داشت نیز به تهران سفر کرد و با مقام های ارشد از جمله جواد ظریف وزیر خارجه وقت دیدار کرده بود این بار او در شرایطی به ایران آمده که طالبان با بحران اخراج پناهجویان افغان از کشورهای همسایه همچون پاکستان و ایران روبه رو است. ضمن اینکه در یک سال گذشته، موضوع «حقابه هیرمند نیز حتی به درگیری لفظی مقامات دو کشور انجامیده و شاید در این سفر یکی از مهم ترین مقامات طالبان به ایران این موضوع در سر فصل مذاکرات قرار گیرد.

ایران مانند بسیاری از کشورها، طالبان را هنوز به رسمیت نشناخته اما روابط همسایگی و تجاری را با باز نگه داشتن سفارتخانه خود در کابل و البته تحویل سفارت افغانستان در تهران به گروه طالبان ادامه میدهد پیش از این وزارت امور خارجه ایران سرپرستی سفارت افغانستان در تهران را در اختیار یک دیپلمات ارشد طالبان قرار داده و ایران نیز سرپرست جدیدی را در بالاترین سطح برای رهبری سفارت خود در کابل معرفی کرده است به همین خاطر، با وجود برخی اختلاف نظر و سوء تفاهمها، از جمله در مساله حقابه روابط دیپلماتیک دو طرف در حال گسترش بوده است.

روزنامه شرق به موضوع ۲۵ میلیون نفر حاشیه‌نشین در اثر خشکسالی پرداخت.

همه می دانیم ایران یک کشور کم آب و بخش عمده آن هم بیابانی ،فرابیابانی خشک و نیمه خشک است. تاریخ ایران را که نگاه کنید می بینید بزرگان کهن ایران زمین دعاهایشان این است که خدایا ایران را از دروغ دشمن و خشک سالی محفوظ بدار.

این نشان میدهد که یکی از مشکلات ایران خشک سالی است و افتخار ما نیز همین است که بالاخره همین خشک سالی ها باعث شد ما مهندسی های بزرگ آب را خلق کنیم.

شاید شما وقتی بخشهایی از دنیا را نگاه کنید تمدن بیشتر در کنار رودخانه ها شکل گرفته با ولی در ایران در جاهایی که رودخانه نداریم و کویری است، تمدن ایجاد کرده ایم مثل جاهایی از قبیل یزد و کرمان که همین نشان دهنده اقتدار کهن مهندسی ایران است.

ایرانیها سازگاری با منابع آب و طبیعت را در زمان گذشته تجربه کردند. حرمت گذاشتن به آب مقدس دانستن آب و بسیاری از اسطوره هایی که در این خصم در تاریخ کهن ایران شکل گرفته نشان دهنده نگاه اصیل ایرانی به آب در ایران است.

۱۵۰ میلیارد متر مکعب کسری آب در مخازن زیرزمینی در ایران داریم و جمعیت حاشیه نشین شهرهای ایران در یک دوره ۳۵ ساله از ۶۰۰ هزار نفر به بیش از ۲۵ میلیون نفر افزایش یافته است.

بحران آب خشکسالی و فرونشست زمین تمدن ایران را در معرض خطر نابودی قرار داده است.

در چند هزار روستا تامین آب شرب به بن بست خورده تالابها و رودخانه ها خشک شده اند و آبهای زیرزمینی با افت شدید مواجه هستند.

زنگ خطر کم آبی دهه ها پیش به صدا در آمده اما مسئولان و مدیران همچنان خودشان را به نشنیدن میزنند و سعی دارند تنها با اجرای پروژه‌های سازه محور مثل انتقال آب از دریای خزر خلیج فارس و دریای عمان برای مدتی کوتاه اعتراضات و نارضایتیهای صاحبان صنایع کشاورزان و شهروندان را خاموش و آنها را مجبور به سکوت کنند.

اما چالش آب دیگر خودش را با صورت و شکلی جدید یعنی بیماری‌های تنفسی سرطانها و حتی مهاجرت اجباری و حاشیه نشینی نمایش میدهد.

افت شدید آبهای زیرزمینی یکی از بحرانهای پراهمیت در بخش مدیریت منابع آب ایران است.

کسری ۱۵۰ میلیارد متر مکعبی در مخازن آبهای زیرزمینی هر دولت و حکومتی را وادار میکند هرچه سریع تر برای خروج از بحران دست به کار شود اما در دو دهه گذشته با وجود شروع پروژه تعادل بخشی و تغذیه منابع آب زیرزمینی به دلیل غلبه نگاه عرضه محور و رویکرد سازه ای در وزارت نیرو اهمال کاری در سازمان برنامه و بودجه و سیاست ناکارآمد خودکفایی در همه محصولات کشاورزی و همچنین نبود آمایش سرزمین توجه لازم و جدی به پروژه های تعادل بخشی نشده و این طرح تقریبا بدون دستیابی به نتیجه رها شده است.

روزنامه مردم سالاری موضوع پیگیری همکاری‌های ۲۵ ساله ایران و چین را مورد بررسی قرار داده است.

معاون اول رئیس جمهور گفت: ایران و چین به توافقات تفاهماتی رسیده اند که برخی به قرارداد تبدیل شده و برخی هم با موانعی همراه است اما تلاش میکنیم موانع و مشکلات پیش روی اجرایی شدن توافقات را مرتفع کنیم.

محمد مخبر پیش از عزیمت به چین برای شرکت و سخنرانی در ششمین اکسپو بین المللی واردات چین و توسعه روابط اقتصادی با پکن در گفت وگو با خبرنگاران روابط ایران و چین را روابطی مهم و راهبردی توصیف کرد و گفت: در این سفر به دعوت رسمی مقامات پکن در نمایشگاه بزرگ واردات این کشور شرکت خواهیم کرد و مذاکراتی نیز برای رفع موانع پیش روی توسعه مناسبات انجام خواهیم داد.

وی با اشاره به سند راهبردی ۲۵ ساله میان ایران و چین افزود: فاصله زیادی با اهداف مندرج در این سند داریم و امیدوارم این سفر بتواند گامی در جهت رفع موانع و تحقق برخی اهداف در مناسبات اقتصادی تهران- پکن باشد.

معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به حضور فعالان اقتصادی و شرکتهای ایرانی در نمایشگاه واردات چین اظهار کرد در این نمایشگاه از غرفه های ایرانی بازدید خواهیم کرد و نخست وزیر چین نیز از غرفه های ایرانی محصولات و تولیدات کشورمان بازدید می مخبر ادامه داد سفر رئیس جمهوری کشورمان به چین کند.

منجر به برخی توافقات و تفاهمات شد که برخی از این توافقات به قرارداد تبدیل شده و برخی نیز با موانعی همراه است که تلاش خواهیم کرد در این سفر موانع و مشکلات پیش روی اجرایی شدن توافقات را مرتفع کنیم.

اکسپوی بین‌المللی واردات چین CIIE نمایشگاهی تجاری است که از سال ۲۰۱۸ هر ساله در شانگهای چین برگزار میشود.

این نمایشگاه اولین اکسپو در سطح ملی با موضوع واردات در جهان است که به میزبانی مشترک وزارت بازرگانی چین و دولت محلی شانگهای برگزار می.شود شرکای آن نیز شامل سازمان تجارت جهانی کنفرانس توسعه و تجارت سازمان ملل و سازمان توسعه صنعتی سازمان ملل متحد میشوند هدف از اکسپوی ،واردات معرفی بازار داخلی چین به شرکتهای خارجی و تقویت مصرف داخلی است. نمایشگاه بین المللی واردات ،چین بستری برای همکاری کشورهای فقیر و غنی و همچنین اقتصادهای کوچک و بزرگ در قالب همکاری برد برد فراهم کرده است. همچنین امکان گفت و گوی شرکتها و کارشناسان را از نزدیک فراهم میسازد تا شرکای تجاری خود را پیدا کنند.

امسال نیز ششمین دوره نمایشگاه بین المللی واردات چین (CIE) (۲۰۲۳ در تاریخ ۱۴ الی ۱۹ آبان ماه ۱۴۰۲ در شهر شانگهای برگزار خواهد شد. این نمایشگاه از چهار بخش شامل پاویونهای ملی، پاویونهای تجاری، بخشهای اقتصاد بینالملل و فعالیتهای‌مرتبط با تبادل فرهنگی تشکیل شده است.

مهمانانی از ۱۴۵ کشور منطقه و سازمان بین المللی در این رویداد شرکت خواهند کرد بیش از ۳۴۰۰ غرفه دار و ۳۹۴ هزار بازدید کننده حرفه ای برای حضور در این نمایشگاه ثبت نام کرده اند که نشان دهنده بازگشت کامل به سطح پیش از وقوع کروناست.

بیش از ۵۰ شرکت و ۲۵۰ تاجر ایرانی نیز امسال در این نمایشگاه حضور دارند.

روزنامه اقتصاد پویا به موضوع بحران ناترازی گاز در صورت عدم تولید و بهینه‌سازی پرداخت.

بحران ناترازی گاز هر سال با ابعاد گسترده تری به سراغ کشور می آید اما خبری از بهینه سازی مصرف و افزایش تولید نیست. تمام آنچه از یکسال گذشته تاکنون شاهد آن بوده ایم تعطیلی صنایع و ادارات برای صرفه جویی بوده زیان جدی به اقتصاد کشور وارد کرده است.

شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با احداث همزمان ۱۰ تاسیسات تقویت فشار گاز موفق به ثبت رکوردی تازه در تاریخ صنعت گاز ایران شد که این دستاورد مرهون اتکا به توان طراحان و مهندسان مستعد کشور در داخلی سازی فرآیند ساخت، نصب و راه اندازی تجهیزات فوق پیشرفته است.

تکرار ناترازی گاز نرسی قربان، کارشناس صنعت گاز، درباره احتمال تکرار ناترازی گاز مانند سال گذشته گفت: این مسئله مقدار زیادی به مسائل جوی و آب و هوا هم مربوط است. اینکه از چه زمان سرما شروع شود و تا چقدر متداوم باشد. مسئله بعدی توازن تولید و مصرف است که تغییر عمده ای نسبت به یکسال گذشته در آن ایجاد نشده است امسال اگر هوا خیلی سرد شود مشکل ایجاد میشود و اگر زمستان ملایمی داشته باشیم شاید بتوان به راحتی از آن کنیم».

او در ادامه افزود: افت فشار در حوزه های نفت و گاز هر ساله وجود دارد و یک امر طبیعی است. اگر کسی بگوید امسال افت تولید گاز ما درصد مشخصی کمتر شده باشد حرف نامعقولی نیست مسئله این است که چه تعداد حوزه گازی اضافه شده است.

اگر وضعیت تولید مثل پارسال باشد همان مسائل تکرار میشود». صرفه جویی در مصرف گاز نرسی قربان درباره اهمیت بهینه سازی :گفت صرفه جویی و بهینه سازی یکی از اقداماتی است که باید از اول روی آن تمرکز میکردیم. مردم باید یاد بگیرند که پنجره را باز نکنند و سپس بخاری را تا آخر روشن کنند. علاوه بر آن نشت خطوط لوله ای که کهنه شده و پالایشگاه هایی که نیاز به تعمیرات دارند نیز موثر است.

اگر در این مدت تلاشی صورت نگیرد باز هم شاهد قطعی گاز خواهیم بود. نرسی قربان گفت: «ما باید تولید را بالا ببریم. ما میتوانیم خیلی بیشتر از این تولید کنیم ما به عنوان رتبه دوم گازی جهان قطعا میتوانیم افزایش ظرفیت بدهیم مثلا ذخایر ما ۲.۵ برای آمریکاست ولی تولید ما یک چهارم آمریکاست.