/

کیوسک امروز؛ شهرداری علیه دستفروشان/ تالاب گاوخونی صد درصد خشک شد /تبدیل کارخانه آزمایش به محدوده گردشگری /درآمد ۱۷۰۰ میلیاردی دولت از مالیات سیگار /سن اعتیاد در ایران به ۱۰ سال رسیده است

کیوسک امروز یکشنبه یکم مرداد ماه ۱۴۰۲ به موضوعاتی پیرامون طرح جمع آوری دستفروشان توسط شهرداری، خشک شدن تالاب گاوخونی، انحلال کارخانه آزمایش و تبدیل شدنش به محدوده گردشگری، درآمد قابل توجه دولت از مالیات و سیگار و کاهش سن اعتیاد در ایران پرداخته است.

خواندن این مطلب 24 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز نگاهی داریم به عناوین و گزارشات چند روزنامه صبح کشور که در ادامه می خوانید.

شهرداری علیه دستفروشان

روزنامه اعتماد به طرح جمع آوری دستفروشان در کشور پرداخته است؛ به تازگی در تهران و آن ‌طور که نتیجه جست ‌و جوها نشان می ‌دهد در شهرهایی مانند بوشهر، قزوین و کرج طرح‌ ضربتی جمع ‌آوری دستفروشان و بساط ‌گستران به راه افتاده است. نازیبایی شهری، مشکلات برای شهروندان و شکایت مردم و کسبه، کلیدواژه‌هایی تکراری برای هر بار برخورد با دستفروشان در ایران است. دستفروشانی که از اقشار مختلف مردم مانند دانشجو و تحصیلکرده، بیکار یا افرادی که تنها یک شغل کفاف زندگی آنها را نمی ‌دهد، تشکیل شده تا روزی اندکی از این راه کسب کنند. مردان و زنانی که نه تنها حمایتی از طرف دولت مانند بعضی از کشورهای دیگر دریافت نمی ‌کنند، بلکه هر بار بنا به تصمیمات مسئولان باید بساط را جمع کنند و منتظر به وقوع پیوستن انبوهی از قول ‌ها و وعده‌های مسئولان باشند.

سرپوش گذاشتن بر فقر به بهانه مقابله با دستفروشان
تحلیل‌ها در مورد نحوه و دلایل برخورد با دستفروشان اما تنها به پاسخ به یک مطالبه بیرونی محدود نمی‌ شود. آن‌ طور که کریم آسایش، کنشگر و پژوهشگر شهری میگوید، این ‌گونه برخوردها به نوعی سرپوش گذاشتن بر فقر است: «همه سیاست ‌ها بر مبنای این است که این افراد دیده نشوند؛ بنابراین سیاستی که در مورد دستفروشان دارند هم همین است. اگر اینها جایی باشند که دیده نشوند، مشکلی نیست، اما حضور آنها را به نوعی مخدوش کردن مناظر شهری می ‌دانند. درحالی که منظره شهری را خود شهرداری با انواع ساخت و سازهای افسارگسیخته مخدوش کرده است. نه تنها شهرداری که در مواردی در امور اجتماعی وزارت کشور و بهزیستی هم شاهد هستیم که نسبت به رویت ‌پذیری پدیده‌ هایی که فکر می ‌کنند از نظرشان بازنمایی چهره فقر است، مشکل دارند. از نظر مسئولان هر چیزی که نمود بیرون فقر است، نباید دیده شود.»

کریم آسایش معتقد است جا به‌ جا کردن دستفروشان و ساماندهی آنها در بازارچه‌ ها به نوعی مغایر با منطق دستفروشی است که می‌خواهد در جایی ساکن باشد که از نظرش پاخور بهتری دارد. او هم معتقد است این طرح ‌ها بنا به تجربه ‌ای که پیش ‌تر هم وجود داشته با شکست مواجه می ‌شود.

معاون سازمان محیط زیست؛ تالاب گاوخونی صد درصد خشک شد و به دریاچه ارومیه پیوست

روزنامه آرمان ملی به خشک شدن تالاب گاوخونی پرداخته و نوشته است؛ حسین اکبری، معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: تصاویر ماهواره ای نشان میدهد که تالاب گاوخونی تقریبا به صورت صد درصد خشک شده و تنها دو یا سه درصد در قسمت شمالی آن کمی مرطوب است. مجتبی ذوالجودی، معاون سازمان محیط زیست نیز گفت: روند عدم تخصیص حقابه مورد نیاز به تالاب گاوخونی به علت بارگذاری های بیش از حد مصارف آبی در حوضه آبریز زاینده رود به خصوص در بخش های کشاورزی و صنعت در طول دو دهه اخیر ادامه داشته و این مساله باعث شده که این تالاب در حال تبدیل شدن به یکی از کانون های اصلی گرد و غبار در مرکز فلات ایران باشد؛ به نحوی که حتی اخیرا علی محمد طهماسبی بیرگانی دبیر ستاد ملی مدیریت پدیده گرد و غبار، تالاب گاوخونی را از جمله مناطق غبار خیز کشور معرفی کرده است.

این در حالی است که به گفته منصور شیشه فروش، مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان، ریزگردهای برخاسته از تالاب گاوخونی علاوه بر استان اصفهان میتواند استانهای قم، تهران، چهار محال و بختیاری، مرکزی و یزد را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

در حال حاضر عمده لکه های مرطوب این تالاب هم خشک شده و هم اکنون سطح تالاب گاوخونی به صورت ۹۹ درصد خشک است. معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان همچنین درباره وضعیت غبار خیزی تالاب بین المللی گاوخونی در شرایط کنونی، توضیح داده که تالاب گاوخونی در آستانه تبدیل شدن به کانون گرد و غبار قرار دارد و قطعا با تداوم روند کنونی و عدم تخصیص حقابه مورد نیاز به آن، شاهد تبدیل شدن این تالاب ارزشمند به کانون ریزگردها خواهیم بود؛ به خصوص که روند رهاسازی نشدن حقابه کافی به این تالاب در طول بیش از دو دهه ادامه پیدا کرده است و در کنار این مساله همچنان شاهد برداشت های غیر مجاز از رودخانه زاینده رود و وجود چاه های غیر مجاز متعدد در حوضه آبریز این رودخانه هستیم. او گفته فرونشست زمین یکی از اساسی ترین معضلات حوضه آبریز زاینده رود میشود که تبعات آن حتی از گرد و غبار هم بیشتر است.

تبدیل کارخانه آزمایش به محدوده گردشگری

روزنامه ابرار به انحلال کارخانه آزمایش به دلیل بی کفایتی مسئولان پرداخته است؛ هفته جاری، روزهای سرنوشت سازی پیش روی کارخانه آزمایش است. این واحد صنعتی بار دیگر روی میز فروش قرار گرفته و مالکان در حال گفت و گو با سرمایه گذار معرفی شده از سوی استان هستند. به گزارش فارس از سال ۸۳ که سازمان بازنشستگی کشوری با فروش سهام مدیریتی کارخانه آزمایش این واحد تولیدی را به یک گروه صنعتی واگذار کرد ۱۹ سال میگذرد. در کارخانه آزمایش در سال ۸۴ مجموع کارگران دائم، موقت و تحت پوشش پیمانکار ۱۲۴۱ نفر بوده اند و این کارخانه ۱۲ نوع کالای لوازم خانگی از جمله یخچال خانگی، فریزر، جارو برقی و لباسشویی تولید می کرده است.

کارخانه آزمایش با قرار گرفتن در سراشیبی سقوط با سرعت باور نکردنی رو به افول گذاشت و ۴ سال بعد فقط ۱۸۷ کارگر در آن فعال بودند. کارخانه آزمایش دهه نود را با تعطیلی کامل و اعتراضات کارگری آغاز کرد و سرانجام اردیبهشت ماه سال ۹۷ پس از تشکیل مجمع عمومی فوق العاده، تصمیم بر انحلال کارخانجات صنعتی آزمایش گرفته شد  تا این کارخانه هم به جمع کارخانجات زیادی  که در نتیجه  بی کفایتی حاکمان و مسئولین به تعطیلی و ورشکستگی کشیده شدند بپیوندد.در نامه آخرین مدیر عامل کارخانه، فقدان سرمایه گذاری خارجی، زیان انباشته و عدم توانایی رقابت با محصولات خارجی از جمله دلایل این تصمیم بیان شده بود. پرونده کارخانه آزمایش که از نیمه دوم دهه نود تقریبا بسته شده بود با اعلام انحلال به فراموشی سپرده شد.

ماه گذشته معاون وقت هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس، وعده راه اندازی و بازگشت به تولید دو کارخانه قند ممسنی و آزمایش در تابستان جاری را داد؛ امری که گرچه تاکنون محقق نشده است. باقری میگوید: طبق آخرین صحبتی که با گروه سرمایه گذار شد متوجه شدیم که هدفشان تبدیل کردن آزمایش به محدوده گردشگری و صنایع دستی است و به این شکل ما برند آزمایش را از دست میدهیم و کاربری صنعتی که مد نظر استان است محقق نمی شود.

درآمد ۱۷۰۰ میلیاردی دولت از مالیات سیگار

روزنامه ابرار اقتصادی به درآمد دولت از مالیات سیگار پرداخته است؛ مالیات بر فروش سیگار و مالیات بر سیگار در زیر مجموعه درآمدهای مالیاتی مستقیم قرار دارند که در آمد دولت از این موارد، از ابتدای سال جاری و تا آخر خردادماه حدود ۱۷۰۰ میلیارد تومان بوده است.

از ابتدای سال جاری به قیمت خرده فروشی هر نخ سیگار تولید داخل با نشان ایرانی مبلغ ۵۰ تومان، تولید داخل با نشان (برند) بین المللی ۱۰۰ تومان و هر بسته پنجاه گرمی تنباکوی قلیان داخلی ۲۰ هزارتومان به عنوان مالیات اضافه و از هر نخ سیگار وارداتی مبلغ ۸۰۰ تومان و هر بسته ۵۰ گرمی تنباکوی قلیان وارداتی ۳۵ هزار تومان به عنوان حقوق ورودی دریافت میشود.

موضوع مالیات بر سیگار همواره مناقشاتی بین وزارت بهداشت و تولید کنندگان سیگار به همراه داشته است؛ تولید کنندگان معتقدند افزایش مالیات سیگار منجر به افزایش قاچاق میشود اما جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات بارها اعلام کرده که ایران کمترین مالیات را بر محصولات دخانی دارد و معتقد است افزایش مالیات منجر به کاهش مصرف دخانیات می شود. اما مسئله اینست که این مالیات اخذ شده توسط دولت در کجا در جهت چه مصارفی هزینه میشود؟

معاون سازمان بهزیستی؛ سن اعتیاد در ایران به ۱۰ سال رسیده است

روزنامه ثروت به بحث جنجال برانگیز کاهش سن اعتیاد در ایران پرداخته است؛  محمد جمالو، معاون پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به شیوع اعتیاد در ۲.۱ درصد جمعیت دانش آموزان گفت: بیشترین میزان اعتیاد دانش آموزان، مصرف الکل است.

وی با اشاره به اینکه شیوع شناسی اعتیاد هر ۵ سال یک بار انجام میشود و شیوع شناسی جدید در حال اجراست، افزود: دانش آموزان دبیرستان ۱۹/. درصد مصرف شیشه، ۲۴/. درصد مصرف حشیش، ۵۷/. درصد مصرف ماری جوآنا و ۵۳/۳ درصد مصرف الکل داشته اند. همچنین ۳۹/۵ درصد جامعه فعال کشور یعنی ۴ میلیون و ۴۰۲ هزار و ۸۰۰ نفر در سنین ۱۵ تا ۶۴ سال آلودگی به اعتیاد دارند.

مهری سادات موسوی، معاون اجتماعی سازمان بهزیستی گفت: مدل اعتیاد در دهه اخیر تغییر کرده و سن اعتیاد کاهش پیدا کرده و به ۱۰ سال رسیده است. در کنار این موارد قیمت پایین مواد مخدر، صنعتی شدن و تغییر الگوی مصرف مواد مخدر را شاهد هستیم  و از سوی دیگر قیمت مواد مخدر با توجه به تورم سال های اخیر چندان افزایش نداشته است. در نتیجه اگر بجای مسئولین بی کفایت از قاچاقچیان و تولید کنندگان مواد مخدر در زمینه کنترل تورم و اقتصاد کشور استفاده میکردیم، چه بسا که اکنون شاهد همچین وضعیت و تورم تأسف باری نبودیم.