/

کیوسک امروز؛ سناریوی پیش روی توافق ایران و آمریکا/ ۶۵۸ زلزله در شهریور ماه ایران را لرزاند/ ساحل عمان به زاینده‌رود می‌رسد/ تحریم‌های جنگ اوکراین، روسیه را به ایران نزدیک کرد/ متخصصان رفتند تا افغانها بیایند/ دو حریق در سازمان انرژی وزارت دفاع در یک هفته

روزنامه‌های صبح امروز، شنبه هشتم مهر ماه به مباحثی پیرامون سناریوهای توافق ایران و آمریکا، صدها زلزله طی یک ماه در ایران، انتقال آب عمان به زاینده‌رود، فرصت تهران برای تجارت با مسکو، مهاجرت متخصصان و ورود افغانها و حریق در سازمان انرژی وزارت دفاع پرداخته‌اند.

خواندن این مطلب 55 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، نگاهی داریم به عناوین و گزارشات چند روزنامه صبح کشور که در ادامه می خوانید؛

روزنامه تجارت به موضوع سناریوی پیش روی توافق ایران و آمریکا پرداخته است.

وزیر امور خارجه در مصاحبه با رسانه ،ژاپنی از طرح پیشنهادی این کشور برای انجام مذاکرات بین ایران و کشورهای غربی جهت رفع تحریمها خبر داد و در گذشته هم از روی میز بودن طرح سطان عمان صحبت کردند.

به نظر میرسد اگر حرفهای امیرعبداللهیان را مبنا قرار دهیم در واقع از شواهد و قرائن چنین بر می آید که ایران خیلی موافق توافق موقت یا نانوشته نیست.

موضع امیر عبداللهیان این بود که توافق موقتی در کار نیست و بحث سپتامبر ۲۰۲۲ مورد بحث .است منظور ایشان همان سندی است که دو طرف به توافق نرسیدند و باعث توقف مذاکرات در شهریور ۱۴۰۱ شد.

حرفی را هم که آقای امیرعبداللهیان درباره طرح ژاپن در مصاحبه با کیودو گفتند مؤید همین است . است؛ چون گفتند در دیداری که از ژاپن داشتند این پیشنهاد مطرح شد. شاید منظورشان این باشد که ایران هم تمایل دارد که مذاکرات شش جانبه شروع شده و موضوع بازگشت برجام در دستور کار باشد، اما مسأله اصلی این است که اگر توافق موقت در دستور کار نباشد مسأله توافق جامعتر مطرح میشود و در مورد توافق جامع تر اختلاف ایران و آمریکا به مراتب بیشتر از برجام است.

می دانید که در توافق جامع تر که آمریکا از ابتدا آن را دنبال میکرد علاوه بر مسائل هسته ای موضوعاتی مانند مسائل می کرد علاوه بر مسائل هسته ای موضوعاتی مانند مسائل منطقه ای را هم در دستور کار خود قرار داده است. لذا حرف من این است که اظهارات آقای امیرعبداللهیان نشان میدهد که ایران خیلی از توافق موقت و نانوشته استقبال نمیکند یا شاید چنین توافقی مورد قبول مقامات و نهادهای تصمیم گیرنده در ایران نباشد و اگر این فرض درست ،باشد معنای آن این است که ایران باید برای احیای مذاکرات ایران با ۱۵ تلاش کند موضوع مذاکره مستقیم ایران و آمریکا از مدتها پیش مطرح شده و خیلیها در ایران و هم در جاهای دیگر گفتند که مذاکرات مستقیم میتواند گره گشا باشد؛ اما مسأله این است که موضوع اصلی اختلافاتی است که ایران و آمریکا در مورد توافق دارند. قبل از آن بحث بر سر این بود که ایران و آمریکا با میانجیگری عمان مذاکره کنند که به یک توافق موقت دست یابند تا تعهد الزام آوری برای دو طرف ایجاد نکند و قابل دفاع در سیاست داخلی هر دو کشور باشد.

یعنی بایدن بتواند در برابر جمهوریخواهان از آن دفاع کند و آقای رئیسی هم بتواند در مقابل رقبای سیاسیشان دفاع کند اما اظهارات اخیر آقای امیرعبداللهیان و برخی مقامات نشان میدهد که ایران توافق موقت را به نفع خودش نمیداند. البته آمریکاییها هم قبلا گفته بودند که عجله ای برای توافق ندارند. بنابراین فعلا مسأله اصلی تلاش بیشتر برای بازگشت به برجام است.

بیانیه چین از این نظر میتواند مهم باشد که شاید نشانه‌ای از تغییر رویکرد چین باشد چین از گذشته در مذاکرات ۱۵ همواره نقش حاشیه‌ای داشت یعنی همیشه می گفت که اگر ایران با آمریکا به توافق برسند، مانع توافق نخواهد شد و معمولا در مذاکرات ما ندیدیم که نقش فعال زیادی داشته باشد.

روزنامه اعتماد از وقوع ۶۵۸ زلزله طی شهریور ماه در ایران خبر داد.

اخبار مربوط به زلزله در کشور نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده هر چند قدرت زمین لرزه ها اکثرا کمتر از ۴ ریشتر است با این حال شبکه های لرزه نگاری مرکز لرزه نگاری کشوری وابسته به موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران اعلام کرد که ایران در شهریور ماه ۱۴۰۲ بیش از ۶۵۰ بار لرزیده است. شبکه های لرزه نگاری مرکز لرزه نگاری کشوری وابسته به موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران در شهریورماه ۱۴۰۲ تعداد ۶۵۸ زمین لرزه را ثبت کرده است.

این زمین لرزه ها در نواحی مختلف ایران و نواحی مرزی رخ داده و توسط شبکههای لرزه نگاری ثبت و تعیین محل شده اند. در شهریورماه ۱۴۰۲ تعداد ۱۲ زمین لرزه با بزرگی بیش از ۴۰۰ در داخل کشور توسط مرکز لرزه نگاری کشوری به ثبت رسیده که بزرگترین آنها زمین لرزه ای به بزرگی ۵.۲ در مقیاس امواج درونی زمین در تاریخ ۲۰ شهریور در حوالی مرز ایران (کرمانشاه) و عراق بوده است.

از لحاظ آماری ۵۸۹ زمین لرزه با بزرگی کوچکتر از ۳، تعداد ۵۷ زمین لرزه با بزرگای بین ۳ و ۴ تعداد ۱۰ زمین لرزه با بزرگای بین ۴ و ۵ تعداد ۲ زمین لرزه با بزرگای بین ۵ و ۶ بوده است.

استان خراسان رضوی با ۹۸ زمین لرزه ثبت شده دستگاهی بالاترین آمار زمین لرزه ثبت شده در شهریورماه ۱۴۰۲ را به خود اختصاص داده است و پس از آن استانهای کرمان و چهارمحال و بختیاری به ترتیب با ۶۵ و ۵۶ زمین لرزه قرار دارند مرکز لرزه نگاری کشوری در شهریورماه امسال ۷ زمین لرزه در استان تهران ثبت کرده که بزرگترین آنها با بزرگی ۲.۶ در مقیاس امواج درونی زمین در ارجمند بوده است.

همچنین ۵ مهر ماه پرویز سروری نایب رییس شورای اسلامی شهر تهران در چهارمین نشست مشترک مسوولان و اساتید مهندسی زلزله در قالب شکل گیری کارگروه افزایش تاب آوری سازه ها در برابر زلزله که به بررسی راهکارهای افزایش تاب آوری شهر تهران در برابر زلزله می پردازد گفت: «مهمترین مساله ما در این حوزه تصمیم گیری است. در حقیقت امروز با شرایطی مواجه هستیم که وقوع زلزله مسالهای جدی است؛ اما متاسفانه جدی گرفته نمیشود و در نتیجه تصمیم گیری جدی در این حوزه نیز صورت نمیگیرد و از سوی دیگر مراکز متعددی در این حوزه وظیفه دارند که این موضوع نیز تصمیم گیری جدی در این حوزه را دایما به تاخیر می اندازد تهران دارای چند هکتار بافت فرسوده است که هر روز فرسوده تر میشود بافت تاریخی در تهران وجود دارد که در همه جای دنیا به عنوان یک فرصت مورد بهره برداری قرار میگیرد اما در تهران به یک تهدید تبدیل شده، چراکه برنامه ای مشخص برای آن نداریم و به یک ترمز در مسیر ایمن سازی بافتهای فرسوده تبدیل شده است.»

روزنامه جوان در مطلبی تحت عنوان ساحل عمان به زاینده‌رود می‌رسد، نوشت:

این بار خبر به گوارایی آب و از جنس غلبه بر نگرانیهای فرونشست زمین و هدررفت آب شرب و کشاورزی در صنایع است آغاز اجرای مرحله دوم انتقال آب از دریای عمان به اصفهان ۶ میلیون نفری اهمیت موضوع از آنجاست که نرخ فرونشست زمین در این استان بالاست و مهمترین عامل آن نیز استفاده بی رویه از منابع آب زیرزمینی و خشکی زاینده رود ،است البته صنایع آب بر همواره در مظان اتهام چنین رخدادی هستند.

حال انتقال آب از دریای عمان بخشی از طرح احیای زاینده رود است که با اجرای مرحله نخست برداشت صنایع از آب زاینده رود قطع و در مرحله دوم علاوه بر آب صنایع، مازاد آب در بخش آشامیدنی کشاورزی و حقابه محیط زیست صرف خواهد شد در مرحله نخست سالانه ۷۰ میلیون مترمکعب و در مرحله دوم ۴۰۰ میلیون مترمکعب آب از دریای عمان به اصفهان انتقال داده میشود هزینه اجرای مرحله نخست این طرح ۵/۲۵ هزار میلیارد تومان و مرحله دوم ۱۱۳ هزار میلیارد تومان اعلام شده است و تمامی هزینه اجرای این دو مرحله را صنایع بزرگ استان اصفهان تأمین خواهند کرد. هدف از طرح راهبردی انتقال آب عمان به اصفهان برخلاف شعارهای ظاهراً تبلیغاتی و انتخاباتی برخی چهره های سیاسی یا دلسوزی برخی دیگر توسعه صنعت در اصفهان نیست بلکه هدف قطع وابستگی آبی صنایع استان به منابع آب زیرزمینی و زاینده رود و بخشی از بسته راهکارهای احیای زاینده رود و تأمین آب شرب عنوان شده است.

ابراهیم رئیسی صبح روز جمعه در جریان سفرهای آخر هفته ای به استانهای ،مختلف به منظور بازدید و افتتاح چند پروژه و حضور در آیین افتتاحیه پنجمین دوره جایزه بین المللی مصطفی (ص) به استان اصفهان سفر و ضمن بازدید از مرحله اول اجرای طرح ملی انتقال آب از دریای عمان به اصفهان، دستور آغاز اجرای مرحله دوم این طرح را صادر .کرد عملیات اجرایی مرحله نخست این پروژه مهر سال ۱۴۰۱ آغاز شد که در دولت سیزدهم و هم اینک در ۲۴ نقطه فعال با حضور ۱۴ پیمانکار در حال تکمیل است.

طول مسیر طرح انتقال آب از دریای عمان به اصفهان ۹۸۰ کیلومتر است و تاکنون آزادسازی ۵۲۰ کیلومتر از مسیر آن انجام و ۴۲۰ کیلومتر حفاری و ۲۱۴ کیلومتر آن نیز لوله گذاری شده .است انتقال آب از دریای عمان بخشی از طرح احیای رودخانه زاینده رود است که با اجرای مرحله نخست آن، برداشت آب از زاینده رود از سوی صنایع قطع خواهد شد و در مرحله دوم علاوه بر آب ،صنایع مازاد آب در بخش آشامیدنی، کشاورزی و حقابه محیط زیست به مصرف خواهد رسید. اجرای این طرح فقط با هدف تأمین آب برای صنایع موجود در استان خواهد بود و طرح توسعه واحدهای صنعتی آببر در دستور کار نیست.

مهران زینلیان معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان در توضیح این طرح به ایرنا گفته :است در مرحله نخست انتقال آب از دریای عمان ۷۰ میلیون مترمکعب و در مرحله دوم ۴۰۰ میلیون مترمکعب آب به اصفهان منتقل میشود. هزینه اجرای مرحله نخست اجرای طرح ۵/۲۵ هزار میلیارد تومان و مرحله دوم ۱۱۳ هزار میلیارد تومان است و تمام هزینه اجرای این دو مرحله را صنایع بزرگ استان اصفهان تأمین خواهند کرد.» به گفته وی «مرحله نخست طرح از مهر پارسال آغاز شده است و هم اکنون در ۲۴ جبهه کاری در این فاصله ۵۲۰ کیلومتری ۱۴ پیمانکار در حال فعالیت هستند و پیش بینی میشود تا پایان سال مرحله نخست آن اجرایی شود با اجرای این طرح آب روستاها و شهرهای مسیر در استان تأمین خواهد شد و در اجرای انتقال از دریای عمان آب در مبدأ شیرین و سپس به استان منتقل خواهد شد.»

روزنامه مردم سالاری نوشت: تحریم‌های جنگ اوکراین، روسیه را به ایران نزدیک کرد

روابط ایران و روسیه به لحاظ دیپلماتیک و سیاسی دارای پیچیدگی های متنوعی است؛ ذیل همین موضوع فاکتورهای متنوعی روابط تجاری و اقتصادی تهران و مسکو تاثیرگذار است جمهوری اسلامی همواره به روسیه نگاه رفیق» «استراتژیک داشته است اما روسها تعبیر به «دوست خوب» کرده اند. سایت دیپلماسی ایرانی به نقل از علی ودایع در این گزارش آورده است که تخاصم با ایالات متحدده نقطه اشتراکی است که طرفین را به سمت توسعه همکاریها سوق میدهد اما کرملین بر اساس منافع راهبردی و نه نگاه ایدئولوژیک رفتار می کند.

مساله ایران با اسرائیل نوع رفتار ایران در خاورمیانه و در نهایت پرونده هسته ای ایران رئوس اختلافات تهران با جبهه غرب است روسیه درگیر معماواره امنیت و تهدیدهای راهبردی – ژئوپلیتیکی است که در نهایت به شکل گیری جنگ اوکراین منجر شد نکته اینجاست که تشابه رفتار تخاصمی غرب منجر به ایجاد ساختار همکاری مشترک بین طرفین نشده و تنها اقدامات موردی یا مقطعی توسط طرفین دنبال شده است.

در پس نگاه ایران روسیه یک عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد است که توانایی و توی قطعنامه های شورای امنیت علیه تهران را در اخیتار دارد. منتقدان عمدتا انگشت روی ماجرای قطعنامه شورای امنیت علیه ایران درباره بند هفتم منشور سازمان ملل میگذارند؛ بدبینی تاریخی به روسها معضل درون ساختاری جمهوری اسلامی در همکاری با روسیه است.

حمله روسیه به اوکراین شرقی اتفاقی قابل پیش بینی بود که از میانه های سال ۲۰۱۸ نشانه های آن در رزمایش زاپاد به وضوح مشاهده میشد. آنچه ما تحت عنوان جنگ سخت میدان میبینیم ابعاد متفاوت آشکار و پنهان متنوعی دارد جنگ اقتصادی در هر نبردی یک مولفه موثر محسوب میشود که موتور جنگ طرف مقابل را دچار اختلال میکند.

روسیه با اهرم هژمونی انرژی در زمستان یقه اروپا را گرفت. جبهه غربی هم با منع فروش نفت و گاز ، تحریم روبل و تجارت با روسیه ، منع تجارت تلاش کرد روبل روسیه را زمین بزند. در سایه جنگ اوکراین کرملین به توسعه همکاری تجاری و صنعتی با ایران نگاه متفاوتی پیدا کرد. سفر تابستان گذشته «ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه به تهران، ورود روبل به بازار ارز ایران و در نهایت طرح اتصال سیستم بانکی شتاب با میر اتفاقاتی بود که نشان دهنده تمایل شدید روسیه در استفاده از تجربه های تهران در دور زدن مکانیسم تحریمهای غربی است روسیه ظرف ۱۸ ماه گذشته تلاش زیادی در جهت الگوبرداری از راهبرد دلارزدایی» جمهوری اسلامی از خود نشان داده است افتتاح اولین شعبه بانکی VTM روسیه در ایران هم اقدامی در جهت تسریع اتصال میر و شتاب است.

روسیه همانند چینیها تراکنشهای اقتصادی کلانی با شورای همکاری خلیج فارس و حتی اسرائیل دارند اما فعلا ایران برای مسکو فرصت دیگری است. ناگفته نماند که میانجی گری چینیها در مخاصمه ایران و عربستان اقدامی هوشمندانه برای تضمین امنیت تجاری شرقی ها در ریاض و تقابل با نفوذ سنتی آمریکا بین شیخ نشینهای خلیج فارس قابل تفسیر است. تمایل شدید مسکو و پکن برای تعیین وضعیت ایران در سازمان همکاریهای شانگهای از عضو ناظر به عضو اصلی یا پذیرش ایران در سازمان بریکس نشان دهنده برنامه منسجم کرملین برای جذب ایران در صف کشی اقتصادی مقابل جبهه غربی است که اتفاقا با پاسخ مثبت دولت سیزدهم مواجه شده است سوال بزرگ در شرایطی که تصویر شد این است که همکاریهای تهران و مسکو یک اتحاد استراتژیک است یا صرفا یک تاکتیک مقطعی در بزنگاه جنگ اوکراین برای تقابل با غرب است؟!

به گفته «ولادیمیر ایوین» معاون سرویس گمرک فدرال فدراسیون روسیه بیشترین مبادلات بازرگانی بین دو کشور در زمینه محصولات کشاورزی است روسیه مواد خام غذایی و کشاورزی ایران را تامین میکند که حدود ۹۰ درصد از کل صادرات به این کشور را به خود اختصاص داده است در ساختار واردات روسیه از ایران نیز همین محصولات رتبه اول را به خود اختصاص دادند و سهم آنها ۶۰ درصد از کل حجم واردات از ایران است علاوه بر این، ایران مواد معدنی مواد ساختمانی محصولات پلاستیکی و تعدادی دیگر از کالاها را به فدراسیون روسیه صادر میکند عدد ۴٫۹ میلیارد دلاری که تازه پس از جنگ اوکراین محقق شده با توجه به نیازهای دو طرف بیشتر شبیه شکست است تا یک پیروزی راهبردی میتوانیم بگوییم ضعف ایران در دیپلماسی ،اقتصادی تعریف بازار مشترک عرضه محصول مطلوب و ایجاد مکانیسم عرضه در بازار روسیه عامل بازدارنده اصلی در توسعه روابط تجاری فی مابین است جنگ اوکراین هم اگرچه چشم انداز روشنی برای پایان ندارد اما سرانجام طرفین سرمیز آتش بس خواهند نشست. زمان فرصت ایران برای تعریف تجارت راهبردی با روسیه محدود است و اگر ایران نتواند از این امکان استفاده کند؛ چین و ترکیه اندک سهم ایران را تصاحب خواهند کرد.

روزنامه ابرار نوشت: متخصصان رفتند تا افغانها بیایند

معضل ورود افغانستانیها به صورت غیرقانونی به ایران مسئله جدیدی نیست عبور بی حد و حصر افغانستانی ها به صورت غیرقانونی در یکی دو سال اخیر از مرزهای ایران شدت گرفته و آژیر خطر را به صدا در آورده است.

وزیر کشور بار دیگر تعداد اتباع خارجی افغانستانی را ۵ میلیون نفر اعلام کرد؛ آماری که در فروردین ماه سال گذشته (۱۴۰۱) توسط وزیر امور خارجه نیز اعلام شده بود اگر چه پیش از این وحیدی اعلام کرده بود که نمیتوان به طور دقیق آماری از میزان حضور اتباع افغانی اعلام کرد اما برخی از منابع غیر رسمی این آمار را بیش از آمار اعلامی میدانند.

با این حال وزارت کشور مجددا به تکاپو افتاده است با توجه به نگرانیهای موجود، اتباع غیر مجاز را اخراج کند اما با توجه به جمعیت بالایی که در پشت مرزهای مشترک ایران و افغانستان وجود دارد نمی توان امیدوار بود که وزارت کشور در اجرای این سیاست موفق عمل کند.

معضل ورود افغانستانی ها به صورت غیرقانونی به ایران مسئله جدیدی ،نیست عبور بی حد و حصر افغانستانی ها به صورت غیرقانونی در یکی دو سال اخیر از مرزهای ایران شدت گرفته و آژیر خطر را به صدا در آورده است تا جایی که وزیر کشور دولت سیزدهم هم مجبور شد به آن واکنش نشان دهد و با توجه به نگرانیهای ایجاد شده ضمن تضمین اینکه این اتباع چالش امنیتی برای ایران ندارند از بازگشت اتباع غیر مجاز سخن بگوید بدون تردید آمارهای اعلامی با حقیقت موجود از حضور اتباع افغانی در تعارض است.

در این میان موضوعی که باعث افزایش دلواپسی بیشتر در ایران میشود خبر اخراج یک میلیون افغانستانی از پاکستان است؛ دستور اخراجی که ایران را با چالش حتمی روبه رو میکند و بیم آن می رود که این یک میلیون نفر نیز از ایران سر در بیاورند. پاکستان شاید با اخراج این تعداد از افغانستانی ها بتواند امنیت داخلی کشور خود را کنترل کند اما این اقدام برای کشورهای منطقه به ویژه ایران خطری بزرگ محسوب می شود و اگر مسائل ربودن اشتغال از دست کارگران ایرانی در کشورمان را فاکتور بگیریم و کنار بگذاریم، نمیتوانیم از این موضوع بگذریم که ورود غیرقانونی این مهاجران رصد و ردیابی آنها را بسیار دشوار می کند و هزینه های کشور را افزایش میدهد.

محمود احمدی بیغش نماینده شازند در مجلس اما از موضوع بسیار مهمی پرده برداشته است. او درباره موضوع مهاجرت در ایران گفت: «طرح سازمان ملی مهاجرت با دادن تابعیت سیاسی به افغانستانی های مقیم ایران تنها به دنبال انتقال جمعیت و قانونی کردن حضور میلیونها تبعه افغان در ایران بدون هرگونه نگرانی در خصوص مهاجرت سالانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار ایرانی متخصص و وضعیت میلیونها ایرانی خارج از کشور است».

او افزود: «رصد فضای سیاستگذاری و اجرایی کشور در برابر بالا رفتن بی قاعده و غیر طبیعی اتباع افغانستان در ایران مؤید این موضوع است که نه تنها اراده جدی در دستگاههای اجرایی متولی برای کنترل و مقابله با ورود بی قاعده و غیرقانونی افغانها به ایران وجود ندارد که با نادیده انگاشتن تعمدی آسیبهای گسترده اجتماعی ،امنیتی سیاسی، اقتصادی و فرهنگی ناشی از حضور بیش از ۸ تا ۱۰ میلیون تبعه افغانستان در ایران به سمت تسهیل ورود و اقامت آنها در کشور هستند به گونه ای که مجلس شورای اسلامی یازدهم در آبان ۱۴۰۱ کلیات طرح سازمان ملی مهاجرت را تصویب کرد.

حتی یکی از کارشناس مذهبی در یک برنامه تلویزیونی پیشنهاد کرد به مهاجرین افغانستانی مؤمن و متدین پیرو اهل بیت شناسنامه ایرانی داده شود تا حق رای داشته باشند و خواست که قانون اعطای شناسنامه به این دسته از افغانستانیها در مجلس تصویب شود.

اما به نظر میرسد این پیشنهاد به مذاق بهارستان نشینان خوش نیامده و برخی از نمایندگان به عمق فاجعه ورود غیرقانونی برخی از افغانستانی ها اشاره کردند جلال رشیدی کوچی نماینده مرودشت در مجلس اول مهر امسال درباره معضل ورود غیر قانونی اتباع خارجی هشدار داده و در توئیت خود نوشت: با احترام به اتباع ،قانونی، معتقدم تا دیر نشده باید هزینه ها برای مهاجرین غیرقانونی و کسانی که امکانات در اختیار این افراد میگذارند چنان افزایش یابد که ماندن در ایران برایشان به صرفه نباشد اگر دولت فکر عاجلی نکند به زودی با چالشهای امنیتی و اجتماعی ناگواری روبه رو خواهیم شد.

هرچند که این آژیر خطر قبل تر هم به صدا درآمده بود. اتباع خارجی که مهارت یا تخصصی داشتند ایران را پلی برای رسیدن به کشورهای اروپایی و توسعه یافته کردند اما آنهایی که نه مهارتی داشتند نه تخصص، در ایران باقی ماندند.

روزنامه هم‌میهن به موضوع وقوع دو حریق در سازمان انرژی وزارت دفاع در یک هفته پرداخت.

یکی از انبارهای باتری سازی سازمان توسعه منابع انرژی وزارت دفاع طی یک هفته دوبار دچار حریق شد.

از علت نخستین حریق خبری در دست نیست. اما شعله ور شدن دوباره این انبار که روز پنجشنبه رخ داد به علت بی احتیاطی کارگران مشغول به کار در انبار مذکور و عدم تخلیه کامل مواد سوخته موجود در این انبار بوده است ساعت ۱۵:۳۴ دقیقه روز پنجشنبه ۶ مهر یکی از انبارهای باتری سازی سازمان توسعه منابع انرژی وزارت دفاع در نوبنیاد آتش گرفت؛ انباری که یک هفته قبل یعنی در تاریخ ۳۱ شهریورماه نیز دچار حریق شده بود.

جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران درباره جزئیات این آتش سوزی گفت: «این انبار با وجود لوازم پلاستیکی فروشگاهی و پالتهای چوبی ۱۰ تا ۱۵ روز پیش نیز دچار آتش سوزی شده بود آن زمان بخش زیادی از انبار دچار حریق شد و سقفها تخریب شده بود به همین منظور کارگران مشغول تخریب سقف ها و برشکاری بودند تا این مکان را از ضایعات آتش سوزی جمع آوری کنند اما با بی‌احتیاطی کارگران، پیش از اینکه مواد سوخته را جمع آوری کنند و با توجه به اینکه مقادیری از آن باقی مانده و کامل تخلیه نشده ،بود به دلیل انجام برش کاری و ریختن مواد مذاب حاصل از برش کاری باعث شعلهوری دوباره اجناس سوخته شده است.»

سازمان توسعه منابع انرژی وزارت دفاع توسط روابط عمومی وزارت دفاع در تشریح این حادثه اطلاعیه ای صادر کرد و توضیح داد: «در پی آتش سوزی هفته گذشته در محل انبار پلاستیک وابسته به سازمان انرژی در محدوده میدان ،نوبنیاد امروز محل مورد نظر که توسط گروه پیمانکاری در حال پاکسازی و تخلیه نخاله ها و ضایعات قبلی بود، مجدداً مشتعل شد پس از این حادثه در اولین لحظات تیمهای آتش نشانی به سرعت در محل حضور یافته و آتش در حال مهار شدن است.»

اگرچه هیچ کدام از این دو آتش سوزی پیاپی تلفات جانی به دنبال نداشتهاند اما با توجه به اهمیت وزارت دفاع کشور و هر آنچه که زیر مجموعه این وزارتخانه قرار میگیرد این نگرانی و سوال وجود دارد که علت وقوع این آتش سوزی در انبار سازمان وابسته به دفاع چه بوده است و آیا علت مذکور رفع شده است یا خیر.