/

کیوسک امروز؛ سرانجام مبهم رابطه پر افت و خیز ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی/ سورپرایز موشکی جمهوری اسلامی/ وام‌های پرچرب سهم چه کسانی است؟/ ورزشکار ایرانی وسط یک جنگ/ بحران مسکن و جیب خالی مستاجران

روزنامه‌های صبح امروز، پنجشنبه یازدهم خرداد ماه به مباحثی درباره توافق هسته‌ای، سورپرایز موشکی، وام‌های نجومی، ورزش سیاسی و بحران مسکن پرداخته‌اند.

خواندن این مطلب 13 دقیقه طول میکشد.

روزنامه‌های صبح امروز، پنجشنبه یازدهم خرداد ماه به مباحثی درباره توافق هسته‌ای، سورپرایز موشکی، وام‌های نجومی، ورزش سیاسی و بحران مسکن پرداخته‌اند.

به گزارش فرانیوز، نگاهی داریم به عناوین و گزارشات چند روزنامه صبح کشور که در ادامه می خوانید؛

سرانجام رابطه پر افت و خیز جمهوری اسلامی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به کجا می‌رسد؟

روزنامه اعتماد در گزارشی به تداوم رابطه پر افت و خیز جمهوری اسلامی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پرداخته است.

رابطه‌ای که در دو حوزه تعهدات پادمانی  و چند و چون وضعیت فعالیت‌ هسته‌ای جمهوری اسلامی در روزهای اغمای برجام، فراز و فرودهای بسیاری را تجربه می‌کند.

در تازه‌ترین فصل از این رابطه، روز گذشته بخش‌هایی از گزارش محرمانه فصلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منتشر شد. 

خبرگزاری‌های آسوشیتدپرس و رویترز در گزارش‌هایی جداگانه با اشاره به مشاهده گزارش فصلی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به شورای حکام، مدعی شدند که در این گزارش به حل و فصل کامل دو موضوع اختلافی میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اشاره شده است.

هر چند با توجه به شرایط سیاسی منطقه درباره مسیر و سرنوشت پرونده هسته‌ای ایران در شرایط کنونی نمی‌توان به طور قطع اظهارنظر کرد، اما آنچه که معلوم است، گذر زمان روشنگر بسیاری از مسائل خواهد بود!

سورپرایز موشکی جمهوری اسلامی به چه قیمتی؟

روزنامه وطن امروز در یادداشتی به قلم مهدی بختیاری درباره دستیابی جمهوری اسلامی به فناوری طراحی و ساخت موشک هایپرسونیک، ادعا کرده که این شاید مهم‌ترین خبر در حوزه موشکی طی سال‌های گذشته باشد.

این روزنامه با تشریح ویژگی‌های این موشک‌ها و روال تولید آنها مدعی شده که موشک هایپرسونیک پس از ورود به سازمان رزم نیروی هوافضای سپاه پاسداران، تاثیرات شگرفی بر قدرت دفاعی این نهاد خواهد داشت.

این ادعاها در حالی با افتخار مطرح می‌شود که جمهوری اسلامی در پی ماجراجویی‌های موشکی و زیاده‌خواهی بی‌پایان، موجبات تحریم‌های گسترده علیه اقتصاد کشور را فراهم آورده و معیشت طیف گسترده‌ای از مردم ایران را تحت الشعاع این موضوع قرار داده است!

وام‌های پرچرب به چه کسانی می‌رسد؟

روزنامه جوان با پرداختن به مبحث پرداخت وام‌های کلان به کارمندان دولت، سعی کرده به نحوی فساد مالی و اختلاس موجود در سیستم دولت را به کارمندان ربط داده و نقش مدیران ارشد را در این مورد سفیدشویی کند!

این در حالی است که بررسی صورت‌های مالی برخی از بانک‌ها نشان می‌دهد که سهم مدیران بلندپایه و اعضای هیئت مدیره بانک‌ها از این وام‌ها، به مراتب بیشتر از کارمندان است.

در شرایطی که بسیاری از بانک‌ها برای پرداخت وام‌های خرد به مردم مقاومت می‌کنند، اما بانک‌های خصوصی و دولتی با حاتم بخشی به جای مردم، به کارمندان خود وام می‌دهند.

این معضل به دلیل فقدان نظارت از سوی نهادهای ناظر رخ داده به طوری که پرداخت وام با سود کم، در مدت زمان طولانی و به صورت قرض الحسنه، به روند عادلانه‌ای در سیستم اداری کشور تبدیل شده است.

ورزشکار ایرانی وسط یک جنگ

روزنامه هم‌میهن امروز با انتشار گزارشی به مقوله  دخالت سیاست در ورزش پرداخته است.

مصطفی هاشمی‌طبا گزارش را اینگونه آغاز کرده که منشور المپیک سال‌هاست رعایت نمی‌شود و جدایی سیاست از ورزش صرفا یک شعار است!

 در ادامه این گزارش آمده که ورزش باید از سیاست جدا باشد. نگارنده گزارش با بیان اینکه تحریم‌های سیاسی در بسیاری از رشته‌های ورزشی بارها رخ داده، افزوده است: آخرین نمونه آن حواشی عجیب مسابقات قهرمانی جهان در رشته پرس سینه است که نماینده اوکراین بعد از کسب مدال طلا حاضر نشد با امیررضا مس‌فروش دست دهد و ظاهراً ورزشکار ایرانی را مقصر حمله نظامی روسیه به کشورش می‌داند!

نکته قابل تامل این است، در گزارش مذکور، به این مورد اشاره نشده که جمهوری اسلامی خود سردمدار ورزش سیاسی در جهان است و سالهاست ورزشکاران را از رویارویی با رقبای اسراییلی منع می‌کند!

در آخرین نمونه حتی به حذف سیاسی وریا غفوری، کاپیتان سابق تیم استقلال اشاره نشده که به دلیل حمایت از مردم و در پی تهدید نهادهای امنیتی نظام و در اقدامی کاملا سیاسی از صحنه فوتبال کشور حذف شد.

بحران مسکن و جیب خالی مستاجران

روزنامه تجارت گزارشی درباره بحران مسکن و معضلاتی که اجاره‌نشینان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، منتشر کرده است.

براساس اظهارات صاحب نظران حوزه مسکن تمام عوامل افزایش نرخ اجاره از جمله بهای ملک، نرخ تورم، نرخ ارز، طلا و نرخ سود بانکی از سال گذشته به طور قابل توجهی افزایش پیدا کرده و اثر وام ۱۰۰ میلیون تومانی ودیعه آن هم برای کلانشهرها کاملا خنثی شده‌است. اما همین وام نیز به دلیل کمبود اعتبارات بانکی به سختی برای تمام مستاجران قابل دسترس است.

نهادهای ذیربط در امور مسکن سالهاست با ارائه طرح‌هایی مانند ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره بها و همچنین وعده‌های تولید انبوه مسکن، سعی دارند خود را ناجی مستاجران نشان دهند در صورتی که معضل مسکن و گرانی اجاره‌بها همچنان بر دوش ایرانیان سنگینی می‌کند.