/

کیوسک امروز؛ دریافت مالیات به روش داروغه ناتینگهام/ همه‌پرسی راه‌حل مسئله فلسطین!/ کار سخت عراق در موازنه قوا/ ۱۲ میلیون ایرانی در مرحله پیش‌دیابت/ کسری تراز تجاری ۱۰ میلیارد دلاری شد

روزنامه‌های صبح امروز، یکشنبه پنجم آذر ماه به مباحثی پیرامون مالیات، همه‌پرسی و فلسطین، عراق و موازنه قوا، ایرانیان و دیابت، و کسری تراز تجاری پرداخته‌اند.

خواندن این مطلب 40 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، نگاهی داریم به عناوین و گزارشات چند روزنامه صبح کشور که در ادامه می خوانید؛

روزنامه مردم سالاری در مطلبی با عنوان دریافت مالیات به روش داروغه ناتینگهام نوشت:

یک اقتصاددان هشدار میدهد دولت بداند که اگر تورم یکی دو سال دیگر ادامه پیدا کند موجب حذف کامل طبقه متوسط جامعه خواهد شد.

اعداد و ارقام بودجه ۱۴۰۳ این روزها موجی از انتقاد را نه تنها در میان اقتصاددانان بلکه مردم عامی ایجاد کرده است.

از افزایش حقوق ۱۸ درصدی کارمندان که فاصله ۲۷.۵ درصدی با تورم دارد تا رشد حدود ۵۰ درصدی مالیاتها بر همین اساس چند روزی است که کلماتی چون دریافت مالیاتها به سبک داروغه ناتینگهام بر سر زبان ها افتاده است.

به باور اقتصاددانان در ۵، ۶ سال اخیر با تورمهای بالا، جامعه فقیر شده است. بر همین اساس این سوال مطرح است که دولت از جامعه فقیر چه مالیاتی می خواهد بگیرد؟

در همین خصوص وحید شقاقی اقتصاددان در تحلیل اعداد و ارقام لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ میگوید: ساختار بودجه متاسفانه تغییری نکرده است. دولت در برنامه هفتم توسعه گفته بود که بودجه ریزی از ابتدای برنامه برنامه محور و عملیاتی خواهد بود ولی با توجه به اعداد و ارقامی که منتشر شده است کلیت بودجه حکایت از تغییر ساختار بودجه ندارد.

وی می‌افزاید من از دستگاههای مختلف که پرس وجو کردم متوجه شدم همچنان روش بودجه ریزی مثل سنوات گذشته و مبتنی بر چانه زنی و درصدی افزایشی است.

این در حالی است که در برنامه هفتم اشاره شده که باید بودجه ریزی برنامه محور و عملیاتی باشد یعنی دستگاه‌های اجرایی باید برای دریافت بودجه یا تعیین بودجه سال آینده برنامه داشته باشند. حالا این اتفاق نیفتاده و همچنان برای من هم این شبهه وجود دارد که چرا دولت در لایحه برنامه هفتم گفته بودجه مبتنی بر برنامه و عملکرد خواهد بود ولی همچنان در بودجه سال ۱۴۰۳ مثل دوره های گذشته عمل شده است.

این اقتصاددان عنوان میکند عملا باید گفت ساختار بودجه دگرگون نشده و وقتی هم ساختار بودجه را دگرگون نمیکنید مسایل و مشکلات مثل بودجه های گذشته پابرجا خواهد بود و ابهامها هم به همین ترتیب وجود دارد.

این کارشناس اقتصادی در ادامه تاکید می کند این را هم در ذهن داشته باشید که در ۵، ۶ سال با تورمهای بالا، جامعه فقیر شده است. حالا من از دولت سوال میکنم که از جامعه فقیر چه مالیاتی میخواهید بگیرید؟ برای همین میگویند داروغه ناتینگهام.

شقاقی می‌گوید: مساله این است که وقتی جامعه فقیر می شود از چه میخواهید مالیات بگیرید؟! در دنیا سهم عمده مالیات برای شرکتهای بزرگ است. برای مثال در آمریکا شرکتهای بزرگی مثل اپل و ماکروسافت درآمدها و ثروتهای نجومی دارند و متناسب با آن مالیات میدهند. اما در ایران در دوران اخیر در دهه ۹۰ و دهه جدید مردم فقیر شدند و در عین حال شرکتها بسیار کوچک و درآمدزایی ها بسیار افت کرده است. سود شرکتها از بین رفته است و جامعه فقیر شده و اقتصاد کوچک شده است. شما از یک اقتصاد کوچک شده چه مالیاتی میخواهید بگوی عنوان میکند ابتدای دهه ۹۰ تولید ناخالص داخلی ایران حدود ۶۰۰ میلیارد دلار بوده است اما الان حدود ۳۷۰ میلیارد دلار است. یعنی تقریبا اقتصاد ایران نصف شده است. خب اقتصادی که نحیف و جامعه ای که فقیر شده در بحث مالیات گرفتار شده است.

روزنامه تجارت در گزارشی با تیتر «همه‌پرسی راه‌حل مسئله فلسطین» نوشت:

از آغاز جنگ غزه تا کنون جمهوری اسلامی موضعی محکم و قاطعانه را نسبت به موضوع درگیری های میان رژیم اسرائیل با حماس داشته است.

طی قریب به ۵۰ روز گذشته وزارت امور خارجه کشورمان با اتخاذ موضعی شفاف رویکرد خود را نسبت به ابعاد جنگ و ادامه آن بیان کرده است.

تهران دو رویکرد اساسی را در این زمینه اتخاذ کرده است. نخست این که جنگ به هیچ عنوان نمی تواند به نتیجه برسد و باید درگیریها در کوتاه ترین زمان ممکن متوقف شود. در سطح دوم جمهوری اسلامی با تاکید بر این که نیروی نیابتی ای در منطقه ندارد، از احتمال گسترده تر شدن جنگ سخن به میان آورده است. حالا که نزدیک به دو ماه از جنگ سپری میشود صحت و سقم این رویکردهای ایران به وضوح اثبات شده است. از یک سو، آتش بسی چهار روزه اعلام شده و از سوی دیگر نیروهای انصار الله به عنوان بخشی از نیروهای مقاومت در منطقه ضربه های نظامی بزرگی را به رژیم اسرائیل در دریای مکران وارد کرده اند که این نماد بارز گسترده تر شدن ابعاد جنگ است.

با وجود این تفاسیر اخیرا وزیر امور خارجه جمهمری اسلامی در گفتگویی اختصاصی با شبکه الجزیره از نقشه راه تهران برای حل منازعه سخن گفته است.

حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه در ارتباط آتش بس در غزه به این شبکه عربی می.گوید ما خوشحالیم که شاهد اجرایی شدن این توافق هستیم و امیدواریم که این توافق آغازی برای تداوم آتش بس و همچنین توقف جنایتهای جنگی رژیم صهیونیستی باشد. به صراحت می گویم که رژیم صهیونیستی بدون حمایت های آمریکا قادر به ارتکاب این جنایت ها نیست و طبیعتا مسئولیت جنایت های رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین در شش هفته گذشته بر عهده آمریکا است.

امیر عبداللهیان در پاسخ به این سوال که آیا ایران در این آتش بس نقش داشت گفت: طبیعتا ما به طور مداوم و در سطح دیپلماتیک و در سطح ریاست جمهوری در این زمینه تلاش کردیم و ریاست جمهوری ایران از ابتدای بحران تلاشهای گسترده و جدی از راههای سیاسی و بین المللی انجام داد تا مانع کشتار و نسل کشی مردم فلسطین توسط رژیم صهیونیستی شود. ما از همان هفته دوم آغاز تجاوزهای رژیم صهیونیستی به غزه تماسهای مستقیم با وزرای خارجه و نخست وزیران قطر، مصر و دیگر کشورهای منطقه داشتیم و همچنین کشورهای غربی و آمریکای لاتین و آفریقای جنوبی داشتیم و تلاش کردیم که تمام امکانات دیپلماتیک را در این زمینه به کار گیریم در اینجا دوست دارم که از امیر و نخست وزیر کشور دوستمان قطر تشکر کنم زیرا تماسهای مداومی با هم داشتیم.

من و وزیر خارجه قطر تلاش کردیم که از طریق ارتباط با رهبران حماس به مرحله توقف جنایتهای رژیم صهیونیستی و تحقق حقوق مردم فلسطین برسیم و امیدواریم که این آتش بس به توقف کامل جنگ منجر شود زیرا اگر غیر از این رخ دهد شرایط جدید در منطقه به وجود خواهد آمد و رژیم صهیونیستی و آمریکا باید پیامدهای وخیم آن را متحمل شوند.

روزنامه هم‌میهن در گزارشی به قلم آرمین منتظری، دبیر گروه دیپلماسی از کار سخت عراق در موازنه قوا نوشت:

اوایل نوامبر آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا برای دیدار با مقامات عراقی به بغداد رفت سفر به بغداد در چارچوب دستور کار سفر منطقه ای بلینکن که با هدف کاهش تنش در خصوص غزه صورت می گرفت اهمیت داشت یکی از اهداف این سفر هماهنگی با متحدان منطقه برای جلوگیری از سرریز شدن تنشها در غزه بود اما شاید مهمترین جنبه سفر بلینکن به عراق دلیل سفرش نبود بلکه نوع پوششی بود که او داشت بلینکن در این سفر جلیقه ضد گلوله پوشید. او در سفر به کرانه باختری و ترکیه چنین پوششی نداشت.

اقدام بلینکن در پوشیدن جلیقه ضد گلوله نمادی است که تنشهای مداوم ایران و آمریکا در عراق همچنان در جریان است آمریکا ایران را متهم میکند که در پشت حملات گروههای مسلح عراقی به پایگاههای آمریکا در این کشور است.

این ادعایی است که ایران آن را صراحتاً و از زبان نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد تکذیب کرده است در این میان موضع دولت عراق نیز اهمیت دارد در تمام این مدت بغداد سعی کرده موازنه ای در روابط خود با ایران و ایالات متحده صورت داده و اطمینان حاصل کند که تا جایی که ممکن است از درگیری دور میماند. عراق از خصومت بین آمریکا و ایران به خوبی آگاه است سالهاست که ایران و آمریکا در حملات محدودی علیه یکدیگر در عراق مشارکت داشته اند.

نیروهای آمریکایی ابتدا در طول عملیات آزادی سازی عراق و سپس در طول کارزار جهانی برای شکست داعش در این کشور مستقر بوده‌اند.

ارتش آمریکا به تجهیز و مدرن سازی ارتش عراق و کمک به سرکوب باقیمانده داعش در این کشور ادامه میدهد ایران مدت هاست که نفوذ فرهنگی اقتصادی و سیاسی در عراق دارد اما مبارزه با داعش به تهران اجازه داد تا نفوذ خود در عراق را بیش از پیش تقویت کند.

پس از به ظهور رسیدن داعش در عراق آیت الله العظمی علی سیستانی فتوایی صادر کرد و از شیعیان عراقی خواست تا علیه این گروه سلاح به دست بگیرند.

در پی صدور این فتوا شبه نظامیانی به وجود آمدند که در نهایت تحت فرماندهی سازمانی ذیل حمایت ایران گردهم آمدند. این گروه سازمانی شامل ۶۰ جناح و بیش از ۱۰۰ هزار جنگجو بود.

آنها در مبارزات علیه داعش به قدری مؤثر بودند که بغداد قانع شد آنها را به طور رسمی در دستگاه امنیتی خود بگنجاند بنابراین از سال ۲۰۱۶ به بعد ایران نیز جای پایی در همان نهاد امنیتی داشته است که رقیبش ایالات متحده قرار است به آن مشاوره داده و کمکش کند اما تنشها در ژانویه ۲۰۲۰ پس از ترور سردار قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران توسط آمریکا به اوج رسید پس از این اقدام آمریکا، مجموعه ای از حملات تلافی جویانه شبه نظامیان همسو با ایران علیه نیروهای آمریکایی انجام شد و حتی ایران نیز با حمله موشکی به نیروهای آمریکایی در پایگاه هوایی عین الاسد پاسخ داد افزایش این حملات منجر به خروج تدریجی جزئی و بی سروصدای ایالات متحده از عراق شد.

واشنگتن ۸ پایگاه نظامی را به نیروهای امنیتی عراق واگذار کرد. تعداد پرسنل خود را از حدود ۵ هزار سرباز به حدود ۲ هزار و ۵۰۰ سرباز کاهش داد و رسماً ماموریت خود را از نقش رزمی به نقش مستشاری تغییر داد.

تشدید تنش به وجود آمده طی هفته های گذشته مشابه تنشهای سال ۲۰۲۰ است. محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق پس از گذشت یک ماه از حملات علیه نیروهای آمریکایی دست به اقدامی دیپلماتیک زد و با مقاماتی مانند لوید آستین وزیر دفاع ایالات متحده صحبت کرد و علناً این حملات را محکوم کرد.

دولت عراق همچنین امنیت اماکن دیپلماتیک را افزایش داد. در همین حال السودانی از زمان سفر بلینکن به بغداد با ایران نیز صحبت کرده است.

ابراهیم رئیسی در دیدارش با سودانی گفت که عراق و ایران مواضع مشترکی در مخالفت با تهاجم مداوم اسرائیل در غزه دارند و السودانی نیز در خصوص احتمال ورود ایران به درگیری از طریق حزب الله تبادل نظر و ایران را دعوت به خویشتن داری کرد.

در حالی که ایالات متحده و ایران با دقت تلاش میکنند تا فشار بر یکدیگر را بدون درگیری آشکار افزایش دهند عراق بار دیگر به میدان نبرد تهران و واشنگتن تبدیل شده است.

عراق مجبور است روابط خود را با هر دو کشور حفظ کند اما این امکان وجود دارد که ادامه خشونت در غزه منجر به اعتراضات در داخل عراق شود و بغداد را به همسویی بیشتر با ایران وادار کند. در چنین شرایطی تمایل آمریکا برای حضور نظامی در عراق نیز بیشتر خواهد شد. این روند موازنه قوا برای عراق را دشوارتر خواهد کرد.

روزنامه شهروند نوشت: ۱۲ میلیون ایرانی در مرحله «پیش‌دیابت» هستند

رئیس جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران و رئیس دهمین کنگره بین المللی زخم و ترمیم بافت با بیان اینکه بر اساس آخرین آمار و ارقام از سوی وزارت بهداشت ۷ میلیون نفر در ایران مبتلا به بیماری دیابت هستند اظهار کرد همچنین ۱۲ میلیون نفر در مرحله پیش دیابت قرار دارند بررسیها بیانگر این است که حدود ۱۵ درصد از افراد مبتلاء به دیابت دچار عارضه زخم‌های مزمن میشوند.

دکتر مسعود حبیبی در نشست خبری دهمین کنگره بین المللی زخم و ترمیم بافت، اظهار کرد دهمین کنگره بین الملل زخم و ترمیم بافت با هدف ارتقای دانش و نشر دانش در حوزه زخم و ترمیم بافت طی یک فرایند ۳ روزه برگزار میشود.
این کنگره از روز چهارشنبه ۸ آذر ماه آغاز به کار میکند و روز جمعه ۱۰ آذر به پایان میرسد.

وی با بیان اینکه زخمهای مزمن جزو چالشهای عرصه سلامت به حساب میآید افزود بررسیها بیانگر این است که حدود هشت دهم درصد جمعیت دچار عارضه زخمهای مزمن میشوند و بیماری های غیرواگیردار مثل دیابت سوختگی‌ها سرطان‌ها بیماریهای عروقی و کم تحرکی میتواند عاملی برای ابتلا به زخم های مزمن باشند.

روزنامه کار و کارگر نوشت: کسری تراز تجاری ۱۰ میلیارد دلاری شد

آمارهای اعلام شده از روند صادرات کالاهای غیر نفتی نشان میدهد تراز تجاری در آبان امسال معادل منفی ۱۰٫۱ میلیارد دلار بوده که این روند نسبت به دو سال گذشته نامساعدتر شده است.

به گزارش اکو ایران؛ روند تجارت خارجی کشور در ۸ ماه منتهی به آذر سال جاری نشان می دهد صادرات غیر نفتی به لحاظ وزنی در مقایسه با سال گذشته افزایشی ۲۷ درصدی داشته و از نظر وزنی هم افزایش ۱٫۶ درصدی را ثبت کرده است.

آمار ۸ ماهه ۱۴۰۲ تجارت خارجی نشان میدهد که در این بازه زمانی مجموعا ۲۴٫۷ میلیون تن واردات به ارزش ۴۲٫۱ میلیارد دلار داشته ایم که به لحاظ وزنی واردات حدود ۴ درصد افزایش و به لحاظ ارزشی هم حدود ۱۲ درصد افزایش داشته است. از سوی دیگر در این مدت ۹۰ میلیون تن صادرات غیر نفتی به ارزش بیش از ۳۲ میلیارد دلار صورت گرفته که در مقایسه با سال گذشته ۲۷ درصد افزایش به لحاظ وزنی و ۱٫۶ درصد به لحاظ ارزشی افزایش داشته است. اما چه عاملی افت تراز تجاری کشور را به همراه داشته است.

در گزارش وزارت اقتصاد به این نکته اشاره شده که بخش مهمی از کسریهای تراز تجاری غیر نفتی ناشی از کاهش قیمتهای جهانی به ویژه در حوزه محصولات پتروشیمی است که بخش عمده ای از صادرات غیر نفتی ما را تشکیل میدهد و حدود ۴۰ درصد کاهش قیمت جهانی داشتند.

به همین دلیل است که ۲۷ درصد افزایش وزن در صادرات غیر نفتی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشتیم اما کاهش قیمتهای جهانی موجب شده که به لحاظ ارزشی تنها ۱٫۶ افزایش داشته باشیم.

علاوه بر این عدم پیچیدگی فناوری در اقتصاد ایران موجب شده که متوسط ارزش یک وزن ثابت از کالاهای صادراتی کمتر از واردات به همان وزن باشد با توجه به این موارد با اینکه نسبت به سال قبل، ۲۷ درصد افزایش وزن در صادرات غیر نفتی ثبت کرده ایم اما این کاهش قیمت جهانی موجب شده است که تنها ۱٫۶ به لحاظ ارزشی افزایش داشته باشیم.

عدم پیچیدگی فناوری در اقتصاد ایران سبب شده است که متوسط ارزش یک وزن ثابت از کالاهای صادراتی کمتر از واردات به همان میزان وزن باشد یکی دیگر از دلایلی که کاهش تراز تجاری را به آن نسبت میدهند از سوی دیگر کاهش این تراز به دلیل کاهش قیمتهای جهانی برخی محصولات و همچنین فناوری پایین صادرات ما تراز واردات و صادرات غیر نفتی منفی بوده است. احتمال دیگری که در این خصوص مطرح می شود

روی آوردن دولت به واردات برای کنترل تورم اقلام اساسی به روش واردات باشد؛ این گمانه با توجه به آنکه عمده واردات کشور اقلام اساسی مورد نیاز جامعه و نهاده های تولید است قوت میگیرد. با این حال وزیر اقتصاد معتقد است اگر آمار عملکرد تجارت غیر نفتی ایران را با احتساب نفت محاسبه کرد این آمار مثبت ۱۰ میلیارد دلار خواهد شد.

در این بررسی‌ها از آمار تراز تجاری استفاده شده است تراز تجاری به معنای اختلاف میان ارزش دلاری صادرات و واردات کشور است زمانی که تراز تجاری یک کشور مثبت باشد به معنای ارزش صادرات بیشتر نسبت به واردات است. از سوی دیگر اگر منفی باشد به معنای ارزش وارداتی بیشتر از صادرات و خروج ارز از کشور است.