کیوسک روزنامه
/

کیوسک امروز؛ خودتحریمی به خاطر نپذیرفتن FATF/ اذعان عضو مجمع تشخیص مصلحت بر تاثیر سرکوب مردم در خیزش انقلابی بر اقتصاد و جامعه/ حراج نفت ایران/ توافق جدید جمهوری اسلامی با روسیه درباره کشتی‌های جدید/ دلارهای آزاد به جیب چه کسانی می‌رود؟

روزنامه‌های صبح امروز، شنبه یازدهم شهریور ماه به مباحثی پیرامون تاثیر FATF بر اقتصاد ایران، اعتراف به اثرگذاری سرکوب مردم در جامعه، حراج نفت ایران، توافق جدید با روسیه در حوزه کشتیرانی و سرنوشت دلارهای آزاد شده پرداخته‌اند.

خواندن این مطلب 26 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، نگاهی داریم به عناوین و گزارشات چند روزنامه صبح کشور که در ادامه می خوانید؛

روزنامه جمهوری اسلامی به نقل از یک استاد دانشگاه نوشت: به خاطر نپذیرفتن FATF دچار خودتحریمی هستیم.

کامران ندری استاد اقتصاد میگوید برقراری ارتباط با ایران توسط بانکها، ریسک .دارد بانکهایی که تداوم فعالیت برای آنها مهم نیست ممکن است بپذیرند که با ایران کار کنند و هزینه آن را نیز می.پذیرند بانکهای بزرگ که با کمترین هزینه میتوانند یک عمل بانکی را انجام دهند، اصلا این ریسک را نمیکنند که با ما کار کنند بانکهایی درجه ۲ و ۳ وجود دارند که با اخذ هزینه سنگین ممکن است با ما کار کنند. دور زدن تحریم بانکی امکان پذیر است اما به هزینه بالای آن توجهی نمیشود. ارتباط با بانکهای معتبر ،جهانی امر مهم و جامانده ای است که در توافقات بین المللی و سازمانی اخیر بیشتر خود را نشان میدهد. دولت از نظر بانکی برای تبادلات تجاری با کشورهای عضو پیمان شانگهای و بریکس دچار مشکل است و همواره در حال افزایش هزینه تحریم بانکی است.

کامران ،ندری استاد ،اقتصاد درباره لزوم ارتباط مؤثر با بانک های جهانی به جهت استفاده از ظرفیت های اقتصادی بریکس و شانگهای به انتخاب :گفت ارتباطات بانکی بسیار مهم است؛ برای برقراری روابط تجاری با دنیا نیاز به ارتباط با بانکها داریم و مسلما هزینه کمتری از کار کردن با صرافی ها دارند ما وارد هر پیمانی که بشویم، از پیمان منطقه ای تا دوجانبه نیاز به تصفیه مالی در مبادلات تجاری داریم ابزار تصفیه پولی و نهادهای نقش آفرین آن بانکها و صرافی ها هستند. در واقع از دو جهت با مشکل مواجه هستیم، نخست وجه خودتحریمی است؛ یعنی به خاطر نپذیرفتن الزامات سازمانهایی مانند FATF در فهرست سیاه آنها قرار داریم، لذا نمیتوانیم با بانکهای خارجی ارتباط داشته باشیم جهت دوم نیز تحریمهای آمریکاست که برای ما مشکل ایجاد کرده است. خاطرم هست توصیه کارشناسان این بود که درست است ما درگیر تحریم بانکی آمریکا هستیم اما شما حداقل شرایطی را که FATF مشخص کرده را قبول کنید تا زمینه برای ارتباط با بانکهای مطرح برقرار شود.

وی در خصوص تعامل با اعضای پیمان شانگهای و بریکس :گفت الان که ما وارد این پیمانها میشویم محدودیتهای بانکی خود را نشان خواهد داد. الان مشخص میشود تعللهای ما با نگاه منفی نسبت به FATF چقدر مهم است. البته این وضعیت به این معنا نیست که نمیتوانیم مراودات مالی داشته باشیم، بلکه هزینه فعالیت تجاری ما زیاد میشود. منابع ما رشد آنچنانی نداشته و با درآمد کم فعلی باید هزینه های بالا تحریم را تامین کنیم. اگر قرار باشد که شما آنچه را که نیاز دارید با هزینه بالاتری تامین کنید یک مانع برای رشد و توسعه ایجاد کرده اید. او افزود: برقراری ارتباط با دنیا نیازمند این است که شما با بانکهای خارجی کار کنید کار کردن با این بانکها غیر از محدودیت های آمریکا با مشکل قرار گرفتن ایران در فهرست سیاه FATF در اقتصاد مواجه است.

روزنامه ابرار نیز به اذعان عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بر تاثیرات سرکوب اعتراضات بر اقتصاد و جامعه پرداخته است.

مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در پی حوادث سال گذشته بخش مهمی از ذخایر کشور به خارج منتقل شد و جمع زیادی از نخبگان مهاجرت کردند و همچنین کسب و کار مردم در حوزه فضای مجازی ماهها با مشکلات جدی مواجه بود.

هر چند مصباحی مقدم بدون اشاره به نقش حاکمیت دلیل این معضلات را آنچه که او اغتشاشات نامیده، عنوان کرده، اما این اقرار عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام از اظهارنظرهای نادر سران جمهوری اسلامی درباره تاثیرات سرکوب اعتراضات بر اقتصاد و جامعه است.

روزنامه اعتماد در گزارشی تحت عنوان ترفند تخفیف برای بالا بردن فروش نفت اذعان کرده که جمهوری اسلامی نفت ایران را با نرخی بسیار پایین به فروش می‌رساند.

بر اساس گزارش شرکتهای رصد کننده محموله های نفتی در سراسر دنیا تولید و صادرات نفت ایران در ماه آگوست با وجود ادامه تحریمهای آمریکا افزایش یافته است زیرا تهران به خریداران مختلف از جمله چین نفت می فروشد.

بر اساس گزارشی که رویترز منتشر کرده طبق برآورد یکی از موسساتی که محموله های نفتی را رصد و عملکرد آنها را ارزیابی میکند صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران از ابتدا تا بیست و هفتم ماه آگوست ۱.۹۲ میلیون بشکه در روز بوده است. بر اساس ارقام این شرکت صادرات نفت در ماه آگوست بالاترین نرخ ماهانه در امسال میلادی بوده است.

یکی دیگر از شرکتهای ردیابی نفتکشها گفت: صادرات نفت خام ایران در ماه آگوست بیش از ۱.۵ میلیون بشکه در روز بوده است شرکت ،کپلر انتظار دارد میانگین صادرات نفت خام ایران در ماه آگوست به حدود ۱.۲ میلیون بشکه در روز برسد که از بالاترین میزان ۱.۵۴ میلیون بشکه در روز از سال ۲۰۱۸ که در ماه مه به ثبت رسیده بود کمتر است این شرکت اغلب ارقام خود را اصلاح می کند.

برخی تحلیلگران عقیده دارند افزایش فروش نفت ایران به رغم تحریمهای آمریکا به این دلیل است که آمریکا با هدف عرضه کافی نفت به بازار فشار چندانی به ایران وارد نمی کند.

اگر طبق ادعای رسانه‌ها قیمت فروش نفت با نرخ ۶۰ دلار را در نظر بگیریم ایران باید تنها در ۵ ماه اخیر ۱۸ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار درآمد نفتی می.داشته حال سوال اینجاست این عدم تطبیق اطلاعات از کجا نشات می‌گیرد؟

دو سناریو برای این اتفاق میتوان در نظر گرفت اولین سناریو عدم تحقق پول نفت فروش رفته در این بازه زمانی است. به عبارت دیگر درآمد نفتی که فروخته شده هنوز به ایران داده نشده است.

احتمال این سناریو به دلیل اظهارات مقامات رسمی کمتر قابل اتکاست زیرا داود منظور از مجلس شورای اسلامی به دلیل بیش بر آوردی درآمدها در بودجه گله کرده است. در حالی که اگر نفت با نرخ دلار گفته شده ایشان فروش رفته باشد در نهایت این درآمد محقق می شود و دلیلی بر اظهار بیش بر آوردی نرخ دلار در بودجه نیست.

دومین سناریو این است که ایران نفت خود را بسیار پایین تر از ۶۰ دلار فروخته است و این موضوع سبب شده دولت در ۵ ماهه ابتدایی سال جاری نتوانسته ۵۰ درصد درآمدهای نفتی را محقق کند چنانچه طبق گزارشهای بلومبرگ و رویترز ایران حداقل ۱۰ تا ۱۲ دلار روی هر بشکه نفت اقدام به تخفیف دادن در بازارهای اصلی خود کرده است، دلیل این اقدام نیز قیمت نفتی است که روسیه به دلیل از دست دادن بازارهای غربی به چین و بازارهای شرق آسیا پیشنهاد میدهد.

در همین رابطه گفته شده روسیه نفت خود را در بازارهای قدیمی ایران با نرخ ۶۰ دلار عرضه کرده و ایران برای از دست ندادن بازارهای خود تخفیفهای قیمتی حداقل ۱۰ تا ۱۲ دلاری در این بازارها داده است. لذا میتوان گفت اظهارات داود منظور درباره فروش نفت در نرخ ۶۰ تا ۶۵ دلار دقیق نبوده و احتمالا ایران هر بشکه نفت خود را با بیش از ۱۲ دلار تخفیف در بازارهای شرقی عرضه می کند برای سناریوی دوم سه حالت می توان در نظر گرفت اگر نفت فروش رفته در ۵ ماه ابتدایی سال جاری میانگین ۲ میلیون بشکه در روز باشد طبق محاسبات ایران نفت خود را با قیمت ۲۱ دلار و اگر میانگین فروش نفت طبق گفته های منظور ۱.۴ میلیون بشکه در روز بوده باشد قیمت نفت فروخته شده ۳۰ دلار بوده است.

در صورتی که حالت سوم را فروش میانگین یک میلیون بشکه در روز در نظر بگیریم در خوشبینانه ترین حالت دولت سیزدهم نفت خود را میانگین با نرخ ۴۲ دلار به فروش رسانده است. به عبارت دیگر در خوشبینانه ترین حالت ۲۰ دلار معادل۳۰ درصد تخفیف روی هر بشکه نفت به مشتریان نفت ایران داده شده است.

روزنامه اقتصاد مردم به توافق جدید جمهوری اسلامی با روسیه برای عبور کشتی‌های جدید پرداخته است.

مجید علی نازی، معاون سازمان بنادر با بیان اینکه هیات وزیران مجوز خرید کشتیهای دست دوم برای خزر را صادر کردند، گفت: بر اساس توافق با روسیه زمان تردد کشتی جدید ایران از ولگا با حذف تغییر پرچم به روسیه از یک سال به دو هفته کاهش پیدا کرد.

وی از موافقت دولت با خرید کشتی های دست دوم برای خزر خبر داد و گفت: در سیاستهای تسهیلات از محل وجوه اداره شده سازمان بنادر علاوه بر ساخت کشتی به خرید کشتی نو و دست دو نیز تسهیلات می پردازد و افراد میتوانند نسبت به خرید کشتی دست دوم از کشورهایی مانند قزاقستان اقدام کنند.

معاون دریایی سازمان بنادر با اشاره به توافقات جدید با روسیه تاکید کرد با کشور روسیه تفاهمی انجام شده است که زمان تغییر پرچم را از یک سال به دو هفته کاهش داده ایم. پیش از این دستورالعمل داخلی کشور روسیه به شکلی بود که یک سال زمان می برد تا کشتی خریداری شده از آنجا به مقصد نهایی منتقل شود و امروز این زمان را به دو هفته کاهش دادیم که کشتی از ولگا به کشورمان منتقل شود.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که جمهوری اسلامی متهم است که پهپادها و تسلیحات نظامی خود را از طریق کشتی و از مسیر دریای خزر به روسیه می‌فروشد.

روزنامه اقتصادی امروز در گزارشی به این سوال پرداخته که دلارهای آزاد شده به جیب چه کسانی می‌رود؟

مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس درباره سرانجام پول‌های بلوکه شده گفت: دولت هنوز گزارشی در مورد وضعیت پول‌های بلوکه‌ای که آزاد شدند، ارائه نکرده است. غیر از نفت که درآمدهای نفتی را برای خرید کالاهای اساسی و غیره تخصیص می‌دهیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه پتروشیمی‌ها مالک اصلی پول‌های بلوکه شده هستند، تصریح کرد: پول‌های آزاد شده نیز در بانک‌های مختلف و با مقاصد مختلف به کانال خودش برمی‌گردد. به این معنی که اگر پول آزاد شده مربوط به پتروشیمی ایکس است، وقتی به کشور برمی‌گردد سر جمع ارزی صورت می‌گیرد اما هر کدام منابع خود برمی‌گردند.

طغیانی در پاسخ به اینکه در نهایت پول‌های آزاد شده ایران در کره جنوبی به وارد چرخه اقتصاد کشور شده یا خیر، خاطرنشان کرد: خیر، پول‌های آزاد شده ایران از کره جنوبی هنوز وارد چرخه اقتصادی کشور نشدند.