/

کیوسک امروز؛ خشکسالی در انتظار ایران/ پوپولیست‌ها به دنبال تبدیل ایران به چین/ ۵ خواننده پاپ ممنوع الکار شدند

خشک شدن ۹۰ درصد قنات‌ها و چشمه‌ها، حمله تروریستی در سراوان و کشته شدن ۶ مرزبان ایرانی، نرخ تورم در ایران، لایحه برنامه هفتم توسعه، بازگشت ناوگروه ۸۶ ارتش به ایران و مناظره تلویزیونی پرحاشیه میان علی علیزاده و موسی غنی‌نژاد برخی از موضوعاتی بود که روزنامه‌های صبح امروز، اول خرداد ۱۴۰۲ به آن پرداختند.

خواندن این مطلب 25 دقیقه طول میکشد.

خشک شدن ۹۰ درصد قنات‌ها و چشمه‌ها، حمله تروریستی در سراوان و کشته شدن ۶ مرزبان ایرانی، نرخ تورم در ایران، لایحه برنامه هفتم توسعه، بازگشت ناوگروه ۸۶ ارتش به ایران و مناظره تلویزیونی پرحاشیه میان علی علیزاده و موسی غنی‌نژاد برخی از موضوعاتی بود که روزنامه‌های صبح امروز، اول خرداد ۱۴۰۲ به آن پرداختند.

به گزراش فرانیوز، در ادامه نگاهی داریم به برخی از سرفصل‌های عنوان‌شده و دیدگاه فرانیوز درباره آنها.

مناظره‌ای میان پوپولیست لندنی و اقتصاددان ایرانی

مناظره بین موسی غنی‌نژاد، اقتصاددان و مدافع مکتب لیبرالیسم و علی علیزاده، خبرنگار سابق بی‌بی‌سی فارسی معروف به علیز و بسیجی لندنی که در قلب انگلستان به حامی سرسخت جمهوری اسلامی بدل شده و این روزها صداوسیمای رژیم را تحت عنوان «سیاست‌پژوه» قرق کرده است، ابعاد جالبی داشت که روزنامه‌های صبح امروز ایران نیز از آن غافل نشدند.

در همین خصوص، روزنامه آرمان ملی با تیتر مدافع سرسخت لیبرالیسم عکسی از موسی غنی‌نژاد را در عکس یک خود آورد و در زیر آن نوشت:«غنی نژاد به علیزاده: من ایران را قبول ندارم که با تمام مرارت‌ها در ایران زندگی می‌کنم یا شمایی که رفتید انگلستان؟»

 به گزارش فرانیوز، علیزاده همواره معتقد است آنچه که در اقتصاد ایران جریان دارد لیبرالیسم یا به قول او نئولیبرالیسم است که جریان همراه با هاشمی رفسنجانی و اصلاح‌طلبان حامی آن هستند و طیف اصولگرا در برابر آن ایستاده‌اند.

او همچنین معتقد است الگوی مناسب برای اداره اقتصاد ایران کشور چین است. در سوی مقابل اما اقتصاددانانی همچون غنی‌نژاد تاکید دارند آنچه که در ایران حاکم است سرمایه‌داری رانتی یا مافیایی است که تنها رانت‌خواران حکومتی در قالب شرکت‌های خصولتی از مزایای آن نفع می‌برند. از این رو غنی‌نژاد نیز در این گفت‌وگو تاکید می‌کند که مهم‌ترین ویژگی لیبرالیسم حاکمیت قانون است و اقتصاد دستوری ایران نسبتی با لیبرالیسم ندارد.

روزنامه آفتاب یزد نیز با تیتر «جدل منطق و پریشانی!» به استقبال این مناظره رفت و نوشت: غنی‌نژاد اقتصاددان در یک مناظره تلویزیونی دیگر پیروز میدان بود.

 او پیش‌تر توانسته بود درخشان اقتصاددان محافظه‌کار را با استدلال‌های منطقی گوشه رینگ ببرد.

روزنامه آرمان امروز اما با تیتر «جدال داغ؛ مناظره‌ای که دعوت‌کننده مات شد» به تحلیل این مناظره پرداخت. این روزنامه در گزارشی بخش‌هایی از این مناظره را منعکس کرد و از زبان غنی‌نژاد نوشت:«ما بخش خصوصی نداریم و خصولتی داریم. من طرفدار خصوصی‌سازی بودم، اما بعدا فهمیدم خصوصی‌سازی در ایران همه‌اش بازی است و دولت پشت آن است. اسم آن را هم واگذاری گذاشته‌اند. واگذاری به کی؟ به عمه، خاله و دایی؟ لیبرالیسم یعنی حکومت قانون. در این مملکت قانون کجاست؟ حتی فرهنگ ما هم دستوری است.»

دزدی ها در بخش دولتی است نه خصوصی

به گزارش فرانیوز، در بخشی از این مناظره علی علیزاده به خروج سرمایه از کشور توسط سرمایه‌داران ایرانی به کانادا تاکید داشت.

او همچنین معتقد است که در انگلستان از خانه دوم ملاکان مالیات سنگین می‌گیرند اما در ایران دست سرمایه‌داران ملاک برای چنگ انداختن بر کالاهای مصرفی مردم باز است.

 غنی‌نژاد پاسخ بخش اول صحبت‌های او را اینگونه داد: آنهایی که به کانادا رفتند سرمایه‌دار نبودند رانت‌خوار بودند. آن کسی که به کانادا رفت مدیر دولتی بود که شش ماه قبل از او تقدیر شده بود. شما یک بخش خصوصی معرفی کنید که دزدی کرده باشد.

اما پاسخ بخش دوم صحبت‌های بسیجی لندنی را ما خواهیم داد: آقای علینژاد در کشوری که هر روز شاهد بی‌ارزش شدن پول ملی هستیم، هر فرد ایرانی که پولی در بساط دارد به دنبال این است که ارزش پول خود را حفظ کند، پس به خرید مسکن، ارز، طلا و هر کالایی در این شرایط اقدام می‌کند. اگر امروز برای خرید مسکن دوم مالیات بگذارید، فردا مجبورید برای طلا و ارز هم همین کار را کنید و سپس باید به سراغ تک‌تک کالاهایی بروید که در این شرایط اقتصادی، مردم ایران برای در امان ماندن داشته‌های‌شان از بی‌ارزش شدن به سمت خرید آنها می‌روند.

چنین قوانینی که شما درباره آنها حرف می‌زنید برای حل بحران موجود در ایران کارایی ندارد و این نسخه‌های شما فقط جنبه پوپولیستی دارد.

اقتدار پوشالی یا گنده‌گویی

«ارتش و سپاه امنیت خلیج فارس و دریای عمان را تامین می‌کنند» تیتر یک امروز روزنامه اطلاعات بود که به صحبت‌های سرلشکر باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح رژیم در مراسم استقبال از ناوگروه ۸۶ ارتش در بندرعباس اشاره داشت.

باقری در این خصوص همچنین مدعی شده است که  جزو سازندگان مطمئن و امتحان پس‌داده ناوشکن در جهان هستیم.

به گزارش فرانیوز، این ادعاها در حالی مطرح می‌شود که ماموریت این ناو تازه‌بازگشته نیز چندان بی‌خطر نبوده و به اذعان فرمانده نیروی دریایی ارتش ناو دنا برای ۲۸ درجه کجی طراحی شده اما ناو ۱۲۰۰ تُنی با کجی ۴۸ درجه در طوفان روبه‌رو و مجبور شد از طوفان‌های شدیدی در «تنگه ماژلان» عبور کند.

پیش از این نیز ملت ایران شاهد حادثه تلخ کشتی سانچی(دی ۱۳۹۶) یا انفجار ناو کنارک ارتش(اردیبهشت ۱۳۹۹) بودند که اقتدار مطرح‌شده از سوی فرماندهان نیروی دریایی را زیر سوال می‌برد.

مدیریت اسلامی و خشک شدن ۹۰ درصد قنات‌ها و چشمه‌های آذربایجان

روزنامه آذربایجان تیتر و عکس یک امروز خود را به پدیده خشکسالی در این منطقه اختصاص داد. این روزنامه با تیتر «خشک شدن ۹۰ درصد چشمه‌ها و قنات‌ها در آذربایجان شرقی» به صحبت‌های محمد خانی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی در این خصوص پرداخت و از قول او نوشت: در سال‌های گذشته بسیاری از روستاهای استان دارای قنات و چشمه بودند که متاسفانه بــه دلیل خشکسالی‌های اخیر بیش از ۹۰ درصد از آنها خشک شده‌اند.

به گزارش فرانیوز، نسبت دادن خشک شدن قنات‌ها و چشمه‌ها به خشکسالی یا استفاده از عبارت‌هایی همچمون «دعا کنید باران ببارد» رویه‌ای است که مسئولان جمهوری اسلامی در این ۴۴ سال برای فرار از مسئولیت‌پذیری و نپذیرفتن ناکارآمدی خود به آن متوصل شده‌اند.

این صحبت‌ها در حالی بیان می‌شود که نه تنها کارشناسان محیط زیست و منابع آبی خارج‌نشین همچون نیک‌آهنگ کوثر و کاوه مدنی، بلکه مستندهای پخش‌شده در تلویزیون رژیم هم تاکید دارد که حفر چاه‌های عمیق به خشک شدن قنات‌های ایران دامن زده است. مجوز حفر چاه‌های عمیق زیر سایه حکومت اسلامی معمولا به بسیجیان و وابستگان به مقامات حکومتی اعطا می‌شود تا بتوانند سود هنگفتی از کشاورزی در مناطق کم‌آب ایران به دست آورند.

چنین رویکردی با توجه به گزارش اخیر موسسه منابع جهانی چهارده کشور از فهرست ۳۳ کشوری که در سال ۲۰۴۰ با بیشترین فشار و تنش آب مواجه خواهند بود، در خاورمیانه قرار دارند و ایران سیزدهمین کشور در جهان از لحاظ دچار شدن به این بحران خواهد بود.

با توجه به این آینده خطرناک اگر هرچه سریع‌تر در ایران سیاست‌های پیش‌گیرانه‌ای اعمال نشود و فناوری‌های آب‌شیرین‌کن پیشرفته در کشور به خدمت گرفته نشوند جمعیت بزرگی از کشور حتی با مشکل تامین آب آشامیدنی مواجه خواهند شد.

خشک شدن قنات‌های آذربایجان شرقی به عنوان یکی از استان‌های پرآب کشور زنگ خطری جدی برای ایرانیان است.

حمله تروریستی سراوان، بهانه روزنامه سپاه برای دریافت بودجه بیشتر

در حالی که روز گذشته ۵ تن از مرزداران ایران که در میان آنان سه سرباز وظیفه نیز حضور داشتند، توسط گروه‌های تروریستی کشته شدند روزنامه‌های ایران بخشی از محتوای خود را به انعکاس این خبر اختصاص دادند.

در میان این روزنامه‌ها گزارش روزنامه جوان از بقیه قابل توجه‌تر بود. این روزنامه در گزارش خود سعی دارد از نمد شهادت این مرزبانان برای خود کلاه ببافد و بودجه بیشتری را برای سپاه پاسداران دریافت کند؛ گویا جیب سپاهیان نیز همچون ملاها ته ندارد.

این روزنامه در پایان گزارش شهادت مرزداران نوشت: شنا کردن خلاف جهت آب و خط‌ونشان کشیدن برای مخلان امنیت، منجر به تقویت و سازماندهی نیروهای دفاعی نمی‌شود، بنابراین برای تقویت سازوکارهای امنیتی راهی جز هزینه کردن برای افزایش توان دفاعی وجود ندارد.

 به گزارش فرانیوز،  جمهوری اسلامی سالانه بودجه‌های کلانی را به سپاه پاسداران اختصاص می‌دهد که در مقابل کارایی چندانی برای ملت ایران ندارد.

این بودجه‌ها عموما صرف خرید یا تولید موشک‌هایی می‌شود که در نهایت در اختیار سازمان‌های تروریستی عرب قرار می‌گیرد و در داخل نیز به هنگام اعتراضات مردم این نیروهای سپاه پاسدارانند که بر چشم و قلب مردم گلوله شلیک می‌کنند.

ممنوع الکاری ۵ خواننده پاپ

روزنامه شرق، چاپ تهران می‌گوید که پنج خوانده پاپ ایران ممنوع‌الکار شده‌اند.

این روزنامه‌ به نقل از بهمن‌بابازاده، خبرنگار حوزه موسیقی نوشته است که این ممنوعیت از سوی «کمیته پیگیری وضعیت چهره‌ها» اعمال شده است.

نام خوانندگانی که ممنوع الکار شده‌اند «رضا صادقی، محسن یگانه، امیر مقاره (ماکان بند)، بابک جهانبخش و امید حاجیلی» است.

این خبر اضافه می‌کند که «تعدادی از این اسامی مثل رضا صادقی، علاوه بر ممنوع الکاری، ممنوع الخروج نیز شده‌اند.»

کمیته پیگیری وضعیت چهره‌ها نهادی است که توسط وزارت فرهنگ و ارشاد جمهوری اسلامی برای برخورد با هنرمندانی که در جریان اعتراضات سال گذشته از معترضین حمایت کرده بودند، تشکیل شده است.