/

کیوسک امروز؛ حرف آخر نمایندگان و اجرای آزمایشی لایحه حجاب و عفاف/ آتش‌بس نیم‌بند در خانکندی/ ونزوئلا هم به ایران پشت کرد/ ناترازی بودجه کشور/ چرا بحران‌ها در ایران حادتر می‌شود؟

روزنامه‌های صبح امروز، پنجشنبه سی‌ام شهریور ماه به مباحثی پیرامون اجرای آزمایشی لایحه حجاب و عفاف، آتش‌بس نیم‌بند در خانکندی، ونزوئلا و ایران، ناترازی بودجه کشور و حادتر شدن بحران‌ها در ایران پرداخته‌اند.

خواندن این مطلب 34 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، نگاهی داریم به عناوین و گزارشات چند روزنامه صبح کشور که در ادامه می خوانید؛

روزنامه شرق به حرف آخر نمایندگان و اجرای آزمایشی لایحه حجاب و عفاف پرداخت.

نمایندگان مجلس روز گذشته با اکثریت آرا به لایحه ای رأی مثبت دادند که بدون شک یکی از چالشی ترین مصوبات چهارساله مجلس یازدهم است. لایحه ای که با ۹ ماده در قوه قضائیه تهیه و تنظیم شد و در دولت به ۱۵ ماده رسید و در اقدامی عجیب در کمیسیون حقوقی مجلس به بیش از ۷۰ ماده افزایش یافت لایحه ای که به شهادت کارشناسان ،امر به دلیل تغییرات اساسی شکلی و ماهوی دیگر لایحه نبود و به طرح مجلس بدل شد.

اما مجلسی‌ها به دلیل نزدیک شدن به زمان انتخابات با وجود فشارهای بیرونی برای تصویب این لایحه کوشیدند مسئولیت مستقیم تصویب آن در صحن علنی را تقبل نکنند و با اتکا به اصل ۸۵ قانون اساسی تصمیم گیری درباره این لایحه پرتنش را به کمیسیون ویژه بسپارند.

لایحه‌ای حاوی مجازاتهای مالی و کیفری سنگین برای برخی زنان که پوشش رسمی را رعایت نمیکنند تا حدی که از همان ابتدا به جای تذکر نیروی انتظامی به عنوان ضابط به این گروه از زنان و دختران قوه قضائیه وارد عمل شده و برای آنها پرونده قضائی تشکیل میدهد و شخص را به دادگاه میفرستند تا قاضی درباره او تصمیم گیری کرده و حکم صادر کند کارشناسان بر این باورند این مسئله میتواند به نارضایتی عمومی دامن زده و زمینه ساز چالشهای اجتماعی در آینده شود.

به هر حال روز گذشته مجلسی‌ها در جریان بررسی ماده ۷۱ این لایحه که به مدت زمان اجرای آزمایشی این قانون باز می گشت پیشنهادات متعددی مطرح کردند که این قانون برای یک سال، دو سال چهار سال و پنج سال و هفت سال به صورت آزمایشی اجرا شود اما صحن در نهایت با ۱۵۲ رأی موافق، ۳۴ رأی مخالف و هفت رأی ممتنع از مجموع ۲۰۱ نماینده حاضر در جلسه به اجرای آزمایشی سه ساله آن رأی داد مصوبه ای که در صورت تأیید شورای نگهبان به مدت سه سال در کشور به صورت آزمایشی قابل اجراست و تبدیل به قانون می‌شود اما مسئله اینجاست که موضوع با این درجه از اهمیت و حساسیت که بخش قابل توجهی از جامعه از آن متأثر میشود چه ضرورتی داشت که با این عجله و البته شدت در برخورد و مجازات به تصویب برسد؟

موضوعی که نه تنها در جامعه بلکه در میان نمایندگان همین مجلس که نه اصلاح طلب، بلکه از اعضای جبهه پایداری هستند منتقدانی جدی دارد. یکی از همین نمایندگان که برخی آنها را تندرو میدانند و البته نخواست نامش رسانه ای ،شود در انتقاد جدی به این مصوبه به «شرق» گفت که ما قائل به کاهش مجازات در این لایحه بودیم و هستیم و به اعتقاد من نگاه قضائی به این موضوع فرهنگی میتواند خطرناک باشد، چراکه به جای برخورد قهری و قضائی و تشکیل پرونده برای دختری که حجاب به سر ندارد و فرستادن او به دادگاه باید با تذکر و جریمه نقدی معقول برای او بازدارندگی ایجاد میکردیم؛ نه اینکه با این برخورد سفت و سخت برای او صدها مشکل ریز و درشت دیگر به وجود بیاوریم.

روزنامه مردم‌سالاری نیز به مطلبی تحت عنوان آتش‌بس نیم‌بند در خانکندی پرداخته و نوشته است:

حمله سنگین باکو به خانکندی منجر به تنش سیاسی در ایروان شده است. شامگاه سه شنبه مخالفان نخست وزیر ارمنستان دست به تظاهرات زدند؛ آنها دولت را به ناتوانی در مقابله با حملات جمهوری آذربایجان متهم میکنند.

برخی منابع نزدیک به پاشینیان هشدار کودتا صادر کردند در این میان وزارت دفاع روسیه روز چهارشنبه اعلام کرد که نیروهای حافظ صلح روسیه به تخلیه جمعیت غیر نظامی قره باغ کوهستانی از خطرناک ترین مناطق با توجه به آنچه که آذربایجان «فعالیتهای ضد تروریستی ارتش خود میخواند ادامه می دهد.

در بیانیه وزارت دفاع آذربایجان آمده است در حال حاضر بیش از ۲۰۰۰ نفر تخلیه شده اند و ارائه کمکهای پزشکی به قربانیان ادامه دارد در مجموع بیش از ۲۰۰۰ غیر نظامی از جمله ۱۰۴۹ کودک تخلیه شدند. برای همه ساکنان تخلیه شده مکانهای اسکان موقت و غذای گرم فراهم شده است.

نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان دیروز چهارشنبه در یک سخنرانی ویدئویی خاطر نشان کرد: بر اساس آخرین اطلاعات دریافتی از قره باغ از شدت عملیات نظامی در این منطقه کاسته شده است. نمیتوانم بگویم که خصومتی وجود ندارد اما [شدت کاهش یافته است. ما امیدواریم که درگیری نظامی ادامه پیدا نکند

پیش از این وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که جمهوری آذربایجان و نمایندگان جمعیت ارمنی قره باغ بر سر توقف کامل درگیریها با میانجیگری نیروهای حافظ صلح روسیه به توافق رسیده اند.

نخست وزیر ارمنستان گفت که در تهیه متن توافق نامه آتش بس کامل در منطقه کوهستانی قره باغ مشارکت نداشته و به عنوان یک طرف مذاکره نبوده است.

وی در ادامه تاکید کرد که ایروان این سند را مورد توجه قرار داده است. پاشینیان همچنین تصریح کرد متن این سند به نیروهای مسلح ارمنستان اشاره میکند و درباره خروج واحدهای باقیمانده نیروهای مسلح ارمنستان از قره باغ صحبت میکند.

این وضعیت در شرایطی که بارها اعلام کرده ایم که جمهوری ارمنستان از اکتبر ۲۰۲۱ ارتشی در قره باغ ندارد برای ما کاملا روشن نیست. وی افزود: ارمنستان امیدوار است که نیروهای حافظ صلح روسیه به طور کامل به تعهدات خود در این منطقه عمل کنند. وزارت دفاع جمهوری آذربایجان نیز اعلام کرد که توافق در خصوص تعلیق عملیات نظامی در قره باغ حاصل شده و حملات از ساعت یک عصر به وقت محلی متوقف شده است.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان نیز در راستای تعلیق عملیات نظامی خود شروطی را مطرح کرده
است:

شبه نظامیان و نیروهای مسلح غیر قانونی مستقر در قره باغ سلاحهای خود را بر زمین بگذارند. – مواضع خود را ترک کرده و با خلع سلاح کامل خاک جمهوری آذربایجان را ترک کنند. – شبه نظامیان غیر قانونی منحل شوند. – همزمان تمامی سلاحها و تجهیزات سنگین تحویل داده شوند. – تضمین اجرایی شدن این فرآیندها در هماهنگی با صلحبانان روسیه خواهد بود. در همین حال ریاست جمهوری آذربایجان در بیانیه ای اعلام کرد که فردا دیداری با نمایندگان ساکنان ارمنی قره باغ در شهر یولاخ برگزار خواهد شد.

بر اساس این بیانیه مسائل مربوط به پیوستن اهالی ارمنی قره باغ به جمهوری آذربایجان بر اساس قانون اساسی این جمهوری و قوانین آن در دستور کار خواهد بود.

این در حالی است که مقام‌های ارمنی ساکن قره باغ اعلام کردند که آتش بس و پیشنهادهای فرماندهی صلح بانان روسیه را پذیرفته اند. آنها همچنین اعلام کردند ما توافق کردیم که تشکیلات مسلح را منحل کنیم نیروهای ارمنی را از قره باغ خارج کنیم و خلع سلاح کامل کنیم ما در مورد ادغام مجدد حقوق و امنیت ارامنه قره باغ در چارچوب قانون اساسی آذربایجان بحث خواهیم کرد.

باکو میگوید که توافق آتش بس خروج یگان های نظامی ارمنستان منحل کردن تشکلهای نظامی در قره باغ و خلع سلاح آنها را شامل میشود. «الهام علی اف» رئیس جمهور جمهوری آذربایجان پیشتر گفته بود که اقدامات مقابله با تروریسم زمانی پایان می یابد که ارمنیها سلاح بر زمین بگذارند و خلع سلاح شوند.

روزنامه هم‌میهن نوشت: ونزوئلا هم به ایران پشت کرد، نزدیکی واشنگتن و کاراکاس بازار صادراتی تهران را از چنگش درآورد.

ونزوئلا یار غار ایران در دوران تحریم کشوری که برای مقابله با امپریالیسم آمریکا دردانه احمدی نژاد تا رئیسی شد حالا به نظر میرسد با نیم نگاه آمریکا حاضر است ایران را پشت سر بگذارد.

از زمان صدور مجوز وزارت خزانه داری آمریکا به شرکت نفتی آمریکایی شورون برای تولید نفت خام در ونزوئلا و صادرات آن به آمریکا برای مدتی چندین ماهه واردات میعانات گازی ایران به کاراکاس متوقف شد؛ توقفی که چندان بوی خوبی نمیدهد و این پیام را مخابره میکند که روزهای حذف ایران از بازار جدید صادراتی اش در دوران تحریم رو به پایان است.

زمانی که نیکلاس مادورو دست دوستی به سمت ایران دراز کرد و با وجود آنکه این دو کشور از نظر ژئوپلیتیکی نیز همخوانی ندارند و تنها مبارزه با استکبار آمریکایی و تحریم ناشی از آن وجه مشترک شان است دور از انتظار نبود که این کشور با در نظر گرفتن منافع اقتصادی خود در بحرانی که در کشور رقم خورده یک روز ایران را جا بگذارد و این بار دوباره دست یاری به سمت آمریکا دراز کند؛

اتفاقی که به واسطه طولانی شدن تحریمهای ایران پس از خروج ترامپ از برجام تا امروز چندان از دولتمردان ایران دیده نشد و منافع سیاسی در اولویت منافع اقتصادی مردم قرار گرفت در این گزارش به اتفاقی اشاره میکنیم که بر چهره صادرات نفتی ایران خط انداخته و دور از انتظار نیست که با فاصله‌ای نه چندان ،طولانی زخم خود را بر پیکره بازارهای تازه کشف شده برای فروش نفت ایران بر جای بگذارد هرچند بر اساس آمارهایی که مؤسسات ردیابی نفتکش ارائه میدهند این روزها با افزایش صادرات نفت ایران روبه رو هستیم و نادیده گرفتن تحریمها از سوی بایدن بر این فضا دامن زده این احتیاط شرط عقل است که بخش بازاریابی شرکت ملی نفت ایران و فروشندگان دیگر نفتی در دوران تحریم چشم بر روی این تحولات نبندند و به دنبال جایگزینی برای سهم از دست رفته ایران در ونزوئلا باشند.

مجتبی باباخانی، کارشناس بین المللی انرژی در اینباره گفت: برای بیش از ۱۷ سال ایالات متحده تحریمهایی را در پاسخ به فعالیتهای دولت و افراد ونزوئلا اعمال کرده است اولین تحریم های اعمال شده مربوط به عدم همکاری ونزوئلا در مبارزه با مواد مخدر و مبارزه با تروریسم است دولت اوباما تحریمهای هدفمندی را علیه افراد به دلیل نقض حقوق بشر فساد و اقدامات ضد دموکراتیک اعمال کرد.

در حالی که دولت بایدن تحریمها را علیه دولت مادورو و توانمندسازان آن حفظ کرده است در نوامبر ۲۰۲۲ وزارت خزانه داری مجوزی را صادر کرد تا به شرکت نفت آمریکایی شورون اجازه دهد تا پس از بازگشت سر بگیرد.

روزنامه ابرار اقتصادی نیز به مبحث ناترازی بودجه کشور پرداخته است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه ریشه عمده تورم در ناترازی بودجه است، افزود: در تنظیم لایحه بودجه باید به صورت همزمان هم رشد اقتصادی دیده شود و هم کنترل تورم.

داود منظور با اشاره به سیاستهای دولت برای بهبود وضعیت اقتصادی و معیشت مردم گفت: لازم است در تنظیم لایحه بودجه ۱۴۰۳، حساسیت کافی نسبت به موضوع های افزایش قیمت ها و تورم سال آینده به خرج داده شود و تصمیم های بودجه ای با نهایت دقت گرفته شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور سپس گفت: بودجه سال ۱۴۰۳، نیازمند برنامه ریزیهای دقیق و هدفمند است زیرا با برخی تصمیم های نسنجیده در تنظیم بودجه سال ۱۴۰۰ که منجر به افزایش شدید هزینه ها شد بودجه کشور پس از آن سال ناتراز شده است و از این جهت ضرورت دارد تا موعد ارائه لایحه بودجه، ابعاد دقیق و جامع تمام موضوع های بودجه ای به صورت ریز و جزئی، بررسی شود و پیشنهادهای پخته ای برای کاهش ناترازی ارائه شود.

منظور در ادامه با بیان اینکه ریشه عمده تورم در ناترازی بودجه است، افزود: در تنظیم لایحه بودجه باید به صورت همزمان هم رشد اقتصادی
دیده شود و هم کنترل تورم چنانچه بودجه سال آینده را به درستی تنظیم و اجرا کنیم، بخش عمده ای از مشکلات اقتصاد حل خواهد شد.

معاون رئیس جمهور سپس با اشاره به سوابق تصمیم گیری ها در خصوص قیمت گذاریها در دولتهای پیشین گفت: بررسیها و گزارشهای سازمان برنامه و بودجه کشور نشان میدهد که نظام قیمت گذاری کالا و خدمات در کشور دچار برخی مشکلات مزمن شده است و باید برنامه ای برای اصلاح این وضعیت از جمله ارجاع موضوع تصمیم گیری درباره قیمت گذاری کالا و خدمات به شورای اقتصاد ارائه شود.

روزنامه اعتماد به سوالی با عنوان چرا بحران‌ها حادتر می‌شود؟ پرداخته است.

فرشاد مومنی استاد دانشگاه علامه طباطبایی و رییس موسسه مطالعات دین و اقتصاد و حسین راغفر، استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا در نشستی با بررسی مهمترین علل و ریشه های تورم به بیان راهکارهایی در این ارتباط پرداختند.

فرشاد مومنی سالهاست که نسبت به سیاست های غلط اقتصادی دولتها هشدار داده است. او معتقد است مشکلات اقتصادی ایران راه حلهای ساختاری دارد.

او عنوان کرد که طی ۱۵ سال گذشته ترجیح ساختار قدرت این بوده است که مسائلش را به صورت غیر برنامه ای و به صورت موردی و جزئی و جزیره ای حل کند به همین دلیل در ۱۵ سال گذشته قادر به حل هیچ مساله منفردی نبودند و چقدر خسارت به کشور تحمیل شد و بعد معلوم شد اگر قرار است نرخ ارز کنترل شود نمیتواند مستقل از سیاستهای پولی و مالی و تجاری و صنعتی این کار را انجام دهد؛ به همین دلیل است که همه بحرانها حادتر می شود. راه نجات این است که از طریق توزیع عادلانه قدرت و ثروت همه صداها شنیده شود و این طور نباشد که فقط منافع الیگارشها در اتخاذ سیاستها محور شود.

مومنی گفت: وقتی که مثلا تورم در یک کشوری بیش از ۵۰ سال تداوم پیدا می کند معنایش این است که ما با یک مساله ساختاری روبه رو هستیم. بنابراین با دستکاریهای صرفا اقتصادی دیگر محال است بشود این را حل و فصل کرد. به تعبیر دقیقی که اشاره شد ابتدا باید یک اراده سیاسی وجود داشته باشد و آن اراده سیاسی هم در شرایطی که حکومت و ساختار قدرت توزیعش ناعادلانه باشد جزو محالات است. وزن زور آن الیگارشها و مافیاها از حدود متعارف فراتر رفته و بنابراین این یک ماجرای بسیار پیچیده است.