/

کیوسک امروز؛ تندروی علیه نخبگان/ دلایل کاهش سرعت غنی‌‌سازی اورانیوم/ کمبود داروهای بیماران هموفیلی/ ابتکار سلطان عمان/ حذف بیشتر آسیب‌دیدگان اجتماعی

روزنامه‌های صبح امروز، سه‌شنبه چهاردهم شهریور ماه به مباحثی پیرامون تندروی علیه نخبگان، کاهش سرعت غنی‌‌سازی اورانیوم، کمبود داروهای هموفیلی، ابتکار سلطان عمان و حذف آسیب‌دیدگان اجتماعی پرداخته‌اند.

خواندن این مطلب 35 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، نگاهی داریم به عناوین و گزارشات چند روزنامه صبح کشور که در ادامه می خوانید؛

روزنامه اعتماد در مطلبی با عنوان تندروی علیه نخبگان به نقل از بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه از شرایط دشوار دانشگاهها پس از اخراج اساتید نوشته اشت:

مرجعیت یک استاد دانشگاه ناشی از یک امر بروکراتیک نیست خیلی ها در این کشور مدرک دکترا گرفته اند، اما برای جامعه مرجع نیستند.

این روزها مسئولان و تصمیم سازان راه خود را می روند و جوانان استادان دانشگاه و عموم مردم هم مسیر خود را می پویند دو خط موازی که انگار هرگز به هم نخواهند رسید.

ایرانیان دیگر عادت کرده اند که هر روز با دمیدن نخستین شراره های خورشید سحر گاهی خبر خالص سازی استادان جدید و جایگزینی آنها با افراد غیر متعارف را بشنوند.

شریفی زارچی ها، محمد فاضلیها آرش اباذریها آذین موحدها، سوسن صفاوردیها امیر مازیارها و… می روند و جای خود را به امیرحسین ثابتیها، عباس موزون ها سعید حدادیان ها و… می دهند.

برای مسئولان اما انگار نه خانی آمده و نه خانی رفته است. تفاوت این نامها و این اسامی برای آنها در دردسرهای کمتر گروه دوم است.

موضوع اما زمانی عجیب تر میشود که بدانیم رشته این آیند و روندها نه در دست وزیر علوم بلکه درید قدرت وزیر کشور و گروههای سیاسی سمپات با جبهه پایداری است.

این گونه است که رییس دانشگاه تهران با اعتماد به نفس روبه روی رسانه های گروهی حاضر میشود و میگوید این رخدادها نه در راستای رویکردهای تخصصی و حرفه ای، بلکه به دلیل مشکلات اخلاقی برخی استادان رخ داده است اظهاراتی که مانند بنزین بر پیکره جامعه دانشگاهی کشور می نشیند و اعتراضها را شعله‌ورتر می سازد اما باید دید ریشه این تصمیمات و آثار بنیادین آن بر نهاد دانش کشور چگونه خواهد بود؟

بیژن عبدالکریمی استاد فلسفه یکی از چهره‌هایی است که معتقد است یکان یکان ایرانیانی که دل در گروی فرهنگ و تمدن ایرانی دارند باید نسبت به این رخدادها واکنش نشان داده و از مسوولان تجدید نظر در آن را طلب کنند.

به اعتقاد این استاد فلسفه نزول ساختارها همواره در حوزه های سیاسی ظهور و بروز پیدا نمی کند، بلکه نزول سیاسی و از هم گسیختگی سیاسی آخرین لایه از زنجیره نزولی است که ابتدا در حوزه های اقتصادی و اجتماعی ظهور پیدا می کند بعد در بخشهای فرهنگی و آموزشی تبلور پیدا کرده و نهایتا از هم گسیختگی سیاسی را ایجاد میکند.

عبدالکریمی نسبت به این رویکرد نقدهای جدی داشته و معتقد است سیاستگذاران ایرانی بدون توجه به این زنجیره همه نگرانی خود را معطوف نوسانات سیاسی کرده و برای آن برنامه ریزی میکنند روندی که زنگهای خطر را برای جامعه به صدا در می‌آورد.

روزنامه تجارت طی گفتگو با کارشناسان مسائل سیاست خارجی دلایل کاهش سرعت غنی سازی اورانیوم را بررسی کرده است.

در فاصله کمتر از یک ماه از اعلام توافق میان ایران و آمریکا برای تبادل زندانیان و آزادسازی داراییهای مسدود شده تهران در کره جنوبی گزارشها از تایید سرعت و سطح غنی سازی اورانیوم توسط ایران حکایت دارند.

به گزارش «تجارت» خبرگزاری فرانسه دیروز -دوشنبه- در گزارشی به نقل از آژانس بین المللی انرژی اتمی ادعا کرد که ذخایر اورانیوم غنی شده در ایران کاهش یافته است.

در گزارش محرمانه آژانس برای کشورهای عضو شورای حکام که به رویت خبرگزاری فرانسه ، رسیده، اعلام شده که ذخایر کلی اورانیوم غنی شده ایران در مقایسه با ماه «مه» کاهش یافته اما همچنان ۱۸ برابر محدودیتهای تعیین شده در برجام است.

مجموع ذخایر اورانیوم غنی شده ایران تا ۱۹ اوت ۳ هزار و ۷۵۹ کیلو است که نسبت به آمار ماه مه ۹۴۹ کیلوگرم کاهش یافته است.

در همین ارتباط خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز در مطلبی نوشت در گزارش آژانس آمده است که ایران ۱۲۱۶ کیلوگرم اورانیوم غنی شده با خلوص ۶۰ درصد دارد که رشد بسیار کندتری نسبت به گذشته نشان میدهد.

حشمت الله فلاحت پیشه، استاد دانشگاه در ارتباط با گزارش جدید آژانس و محتوای ویژه آن در ارتباط با کاهش غنی سازی ایران، اظهار داشت: «اتفاقی که اکنون صورت گرفته، توافق جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا، بر سر مدیریت تنش است. به عبارتی دو طرف میز قرمز را شبیه خط قرمز دوران جنگ سرد ایجاد کرده اند و از درون آن مناسبات خود را مدیریت می کنند. تا حدودی دو طرف ملاحظات یکدیگر را رعابت می کنند اما هیچ گاه توافقی نهایی میان طرفین صورت نمی گیرد. به ویژه دولت فعلی آمریکا نمی تواند باقی ماندن توافق را در دولت آینده تضمین کند. همچنین، باید توجه داشت که مذاکرات مسقط میان ایران و عمان نشان داد که دیگر مساله میان طرفین محدود به موضوع انرژی هسته ای نیست؛ بلکه موضوعات منطقه ای و نظامی نیز مورد نظر آمریکا است.

امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسائل بین‌الملل درباره محتوای گزارش جدید آژانس که خبرگزاری های خارجی مفاد آن را منتشر کرده اند، گفت: «در ابتدا امر باید منتظر ماند و دید که واکنش مقام های ایرانی به این گزارش چه خواهد بود در گزارش آژانس تاکید می شود رشد تولید غنی سازی اورانیوم کاهش پیدا کرده است اما میزان ذخایز اورانیوم ۶۰ درصدی ایران نسبت به گزارش سابق افزایش داشته است. با این وجود تخمین افزایش روندی کاهشی در سرعت داشته است. دیگر نکته قابل توجه این است که ایران بر اساس نیازهای خود غنیازی انجام میدهد. نکته سوم این است که مشخص نیست گزارشهایی تحت عنوان توانفق خاموش»، «پلن ،C» توافق شفاهی» و … تا چه اندازه در واقعیات نیز در جریان است اما نکته قطعی است که ایران در مذاکرات حضور دارد و خواهان بازگشت آمریکا به برجام است. این که توافقات کنونی اعم از تبادل زندانیان، آزادسازی سازی دارایی مسدود شده ایران در کره جنوبی و کاهش سرعت غنی سازی تا چه اندازه به احیای برجام می انجامد، نامشخص است. البته تا حدود این امر را نیز می توان دور از انتظار نیز مورد ارزیابی قرار داد.

این کارشناس مسائل بین الملل در بخشی دیگر از اظهارات خود تاکید کرد: «در مقطع کنونی نکته مهم این است که مدیریت تنش بسیار بهتر از دمیدن بر آتش تنش و بحران زایی است حداقل می توان امیدوار بود اوضاع از آن چه که اکنون هست بغرنج تر نشود. برجام بخشی از مشکلات ایران و آمریکا را حل می کند. باید توجه داشت که توافق هسته ای به تنهایی واشنگتن را قانع نمی کند. آنها بارها گفته اند که مشکل دو کشور تنها موضوع هسته ای نیست. اساسا مسائل منطقه ای سیاست خارجی، نظامی، دفاعی، حقوق بشر و…. میان دو کشور تنش زا هستند بر این باور هستم آمریکا به برجام بر نخواهد گشت مگر این که برجام پلاس یا برجام دو و سه را بتواند به دست بیاورد.

روزنامه جمهوری اسلامی در گزارشی نوشت: کمبود داروهای بیماران هموفیلی به مرز هشدار رسید

مدیر عامل سابق کانون هموفیلی ،ایران نسبت به توزیع داروی بیماران هموفیلی به روش کوپنی انتقاد کرد.

احمد قویدل از دستورالعمل‌های خارج از قاعده و اصول در دسترسی بیماران هموفیلی به دارو به شدت انتقاد کرد و گفت نیاز بیماران به دارو براساس وزن و شدت خونریزی با نظر پزشک معالج تعیین میشود، بیش از ۱۰ روز است در یکی از اصلی ترین مراکز درمان بیماران هموفیلی، اطلاعیه هایی مبنی بر عدم تحویل دارو بیش از ۱۰ شیشه نصب شده و تأکید نموده اند اصرار نکنید بیشتر بگیرید. این محدودیتها متأسفانه به مراکز دیگر هم سرایت کرده است بی تعارف مگر تخم مرغ دولتی توزیع می کنند که به سیاستگذاری کوپنی در حوزه دارو روی آورده اند.

وی افزود: این دستورالعمل‌ها از طرف کدام مرجع صادر میشود، مسئولان وزارت بهداشت پس از ۹ ماه کمبودهای جدی دارویی که منجر به افزایش جدی انواع معلولیتها در بیماران هموفیلی گردید و در شرایطی که انتظار میرفت با افزوده شدن یک تولیدکننده جدید داخلی روش درمان بیماران به روش اصولی و توصیه شده فدراسیون جهانی هموفیلی یعنی تزریق دارو قبل از خونریزی و پیشگیری از معلولیت بیماران هموفیلی تغییر کند شاهد چنین ابداعات در توزیع دارو هستیم که اساسا با درمان اصولی بیماران بیگانه است.

وی تأکید کرد اتخاذ این روشها عملا حذف غیر رسمی پزشک از زنجیره درمان بیماران هموفیلی است. این پزشک است که تشخیص میدهد که بیمار به ۱۰، ۲۰ یا ۵۰ ویال دارو در ماه نیاز دارد و در برابر این تشخیص مسئولیت مدنی دارد. به نظر میرسد این نوع سیاستگذاریهای چراغ خاموش به نوعی عدم اعلام اعتماد به پزشکان درمانگری است که هر کدام سالها سابقه دارند و از آن مهمتر نقض پروتکلهای درمانی بیماران هموفیلی در انواع خونریزیها است که سالها قبل در وزارت بهداشت تصویب گردیده است.

روزنامه شرق سرمقاله‌ای به قلم کوروش احمدی، دیپلمات پیشین با عنوان “به ابتکار سلطان عمان دلخوش نباشیم”، منتشر کرده است.

نزدیک به یک ماه از آخرین تحول مهم در رابطه با مذاکرات ایران و آمریکا گذشته .است. ۱۸ مرداد گذشته و در پی یک سلسله مذاکرات غیر مستقیم بین دو کشور پنج زندانی دوتابعیتی از زندان اوین به هتلی در تهران منتقل شدند و روند انتقال شش میلیارد دلار سپرده ایران از یک بانک کره ای به یک بانک قطری آغاز شد.

طی نزدیک به یک ماه گذشته اخباری غیررسمی درباره افزایش صدور نفت ایران به چین و نیز کاهش حجم غنی سازی ایران در سطح ۶۰ درصد نیز انتشار یافته است.

این دو خبر اخیر اگر در نهایت تأیید شود بی‌ارتباط با جابه‌جایی پنج زندانی و انتقال سپرده ایران نیست و در مجموع میتوانند تأیید کننده همان «تفاهم نانوشته بین ایران و آمریکا باشند که در سه چهار ماه اخیر محل بحث بوده است.

در این رابطه لحن و محتوای گزارش فصلی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی که در آستانه نشست شورای حکام آژانس در ۱۱ سپتامبر انتشار خواهد یافت، حائز اهمیت بسیار خواهد بود.

انتظار این است که این گزارش حاوی توضیحاتی درباره وضعیت غنی سازی در ایران و نیز سرنوشت اختلافات چندساله بین ایران و آژانس بر سر چند سایت قدیمی باشد تایید کاهش ذخیره سازی اورانیوم در سطح ۶۰ درصد تردیدی درباره تفاهم نانوشته اشاره شده باقی نخواهد گذاشت.

در چنین شرایطی تقریبا روشن است که در ذهن مقامات آمریکایی چه میگذرد؛ آنها از یک سو به تصریح گفته اند که دیگر احیای برجام در دستور کارشان نیست و از سوی دیگر به تلویح روشن کرده‌اند که وضع موجود در رابطه با ایران برای آنها وضع مطلوب هم هست.

شاید اظهارات مکرر رئیس سازمان سیا در یکی دو سال گذشته مبنی بر فقدان برنامه ساخت بمب اتمی در ایران یکی از دلایل برخورد این چنینی از سوی آمریکا باشد بنابراین ارزیابی آنها تاکنون میتواند این باشد که هدف ایران از افزایش سطح غنی سازی واداشتن آمریکا به امتیاز دادن در مورد تحریم ها باشد.

اظهارات صریح برخی مقامات ایرانی از جمله رئیس سازمان انرژی اتمی نیز در راستای تأیید ارزیابی آنها بوده است.

مواضع نسبتا تند مقامات سه کشور اروپایی در قبال ایران است که ناشی از ادعای حمایت نظامی ایران از روسیه در جنگ اوکراین و نیز اعتراضات سال گذشته در ایران است. این عامل ممکن است از نظر آمریکا حربه دیگری برای مهار ایران باشد چنین وضعیتی در مجموع میتواند آن چیزی باشد که دولت بایدن مشتاق شکل گیری آن در آستانه انتخاباتی سرنوشت ساز است.

علاوه بر آرامشی که از این رهگذر در جبهه ایران برقرار میشود افزایش صدور نفت ایران نیز میتواند به کنترل بهای نفت که برای دولت بایدن در انتخابات مهم است یاری رساند در چنین صورتی آنچه برای ما مهم است برنامه مقامات جمهوری اسلامی برای آینده است.

سؤال این است که آیا مقامات جمهوری اسلامی هم به آنچه ممکن است از تفاهم نانوشته حاصل شود، دلخوش هستند؟

روزنامه هم‌میهن در گزارشی به حذف بیشتر آسیب‌دیدگان اجتماعی پرداخته است‌

۱۰ روز بعد از آنکه علیرضا زاکانی شهردار ،تهران، نماینده ویژه رئیس جمهوری در حوزه آسیبهای اجتماعی ،شد مرکز جامع کاهش آسیب زنان در شوش تعطیل شد.

شهردار تهران از اولین روزهایی که در خیابان بهشت مستقر شد درباره پدیده ای که خودش از آن به عنوان آسیب اجتماعی یاد میکرد وعده‌هایی داد.

تاکید زاکانی بیش از همه پدیده‌ها، روی جمعیت معتادان متجاهر بود. او برای کاهش این پدیده پیشنهاد ایجاد قرارگاه اجتماعی را داد قرارگاهی که به گفته مسئولان شهرداری فضایی برای هم افزایی دستگاههای مسئول حوزه ایجاد می کرد.

بررسیها نشان میدهد که قرارگاه اجتماعی تاکنون ۳۷ جلسه و ۴۵۱ مصوبه داشته است؛ مصوبات این قرارگاه عمدتاً روی معتادان متجاهر تمرکز داشته است غیر از معتادان متجاهر کودکان کار هم موضوع دیگری است که شهرداری تهران درباره آن اظهار نظر کرده است.

اکنون مدیریت شهری ششم شهر تهران به نیمه راه رسیده است، اقداماتی که برای کاهش پدیده موسوم به آسیب اجتماعی صورت گرفته است تا چه اندازه مورد توجه پژوهشگران است؟

کارشناسان به سیاستهای اتخاذ شده شهرداری خوشبین نیستند. برخی آن را عقبگرد به گفتمانهای قبلی در حوزه آسیب اجتماعی میدانند و برخی دیگر معتقدند شهرداری آن نهادی نیست که بتواند دستگاه ها را موظف به پاسخگویی کند.

محمدرضا طالبی‌نژاد، فعال اجتماعی که دررسانه‌ها از او به‌عنوان چهره‌ای اصولگرا یادشده هم اقدامات شهرداری در حوزه کاهش آسیب را کافی نمی‌داند و می‌گوید: «باتوجه به مشکلات اقتصادی و اجتماعی که ریشه‌های آسیب‌های اجتماعی‌اند و دیدن ظواهر شهر و… فکر نمی‌کنم اقدامات مجموعه دستگاه‌های‌ذی‌ربط در حوزه آسیب‌های‌اجتماعی ازجمله شهرداری، کافی باشد.»