/

کیوسک امروز؛ باز ترور، باز شاهچراغ/ نیمی از معیشت خانوار در گرو تأمین لبنیات/ مهار آتش سوزی جنگل های مریوان نیازمند عزم جدی تر سازمان های مسئول/ محرومیت حداقل چهار میلیون کارگر غیررسمی از پوشش بیمه/ بازداشت ۹ شهروند بهائی و توقیف ۴۰ داروخانه و انبار با اتهامات واهی

کیوسک امروز دوشنبه بیست و سوم مرداد ۱۴۰۲ به موضوعاتی پیرامون حمله تروریستی به شاهچراغ، قیمت بسیار زیاد لبنیات در کشور، آتش سوزی گسترده در جنگل های مریوان، کارگران غیررسمی فاقد پوشش بیمه و بازداشت ۹ شهروند بهائی با اتهامات واهی پرداخته است.

خواندن این مطلب 23 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز نگاهی داریم به عناوین و گزارشات چند روزنامه صبح کشور که در ادامه می خوانید.

باز ترور، باز شاهچراغ

روزنامه روزگار به اتفاقات شب گذشته در شاهچراغ پرداخته و نوشته است؛ حرم شاهچراغ حدود ساعت ۱۹ دیشب بار دیگر هدف حمله تروریستی قرار گرفت و چهار تن مورد اصابت گلوله قرار گرفتند.  چند ماه پیش نیز شاهچراغ مورد حمله قرار گرفت و در این حمله چند تن کشته و زخمی شدند. مقامات قضایی بدون بررسی شواهد موجود اقدام به صدور حکم اعدام برای دو متهم  پرونده موسوم به “واقعه حرم شاهچراغ” به نام های محمد رامز رشیدی و سید نعیم هاشمی قتالی کردند و این شهروندان در سحرگاه هفدهم تیر اعدام شدند. پرونده ای با ابهامات بسیار زیاد مانند بسیاری از پرونده های دیگر که مقامات قضایی در این پرونده همچون دفعات قبلی، بدون بررسی شواهد موجود، اقدام به صدور حکم اعدام کردند.

پس از وقوع این رخداد در شب گذشته، بسیاری از کاربران ابراز کردند که همچون همیشه این حادثه نیز “کار خودشان” است تا حواس مردم را به سمت دیگری پرت کنند. از طرفی به سالگرد کشته شدن مهسا امینی نزدیک هستیم و در این روزها جمهوری اسلامی تمام توان خود را برای تحت نظر گرفتن معترضین، دانشجویان، خانواده های کشته شدگان و … به کار گرفته است اما بسیاری میگویند این فشارها جوابگو نخواهد بود.

نیمی از معیشت خانوار در گرو تأمین لبنیات

روزنامه امروز به قیمت لبنیات در کشور پرداخته است؛ بررسی ها از بازار و قیمت لبنیات نشان میدهد در حال حاضر قیمت هر بطری یک لیتری شیر بسته به نوع و برند آن بین ۲۸ هزار تا ۴۳ هزار تومان قیمت دارد. البته قیمت شیرهای طعم دار یک لیتری بیش از این رقم است و تا ۱۰۰ هزار تومان هم میرسد. همچنین انواع پنیر ۴۰۰ گرمی نیز بسته به نوع و برند آن بین ۳۷ هزار تا ۱۴۷ هزار تومان فروخته میشود. کره ۲۵۰ گرمی نیز در انواع مختلف ۲۲ تا ۸۴ هزار تومان قیمت دارد. خامه های ۲۰۰ گرمی نیز در بازه  قیمتی ۳۰ هزار تا ۳۳ هزار تومان به فروش میرسد اما به نظر میرسد قیمت های بالاتر در سبد لبنیات به ماست اختصاص دارد. چرا که در حال حاضر ماست های ۱.۵ کیلویی با برندهای متفاوت بین ۵۵ هزار تا ۱۱۵ هزار تومان عرضه میشود. قیمت دوغ ۱.۵ لیتری نیز بسته به نوع و برند آن بین ۲۷ تا ۴۵ هزار تومان در فروشگاه ها فروخته می شود.

با توجه به این قیمت ها، یک خانواده چهار نفره برای خرید روزانه دو لیتر شیر باید ۵۶ هزار تا ۸۶ هزار تومان هزینه کند. بر این اساس هزینه ماهانه تامین حداقل لبنیات مورد نیاز برای سلامتی افراد در یک خانواده چهار نفره بسته به برند و نوع شیر مصرفی، حدود یک میلیون و ۶۸۰ تا دو میلیون و ۵۸۰ هزار تومان خواهد بود. البته همه این محاسبات تقریبی است و در آنها شیر به عنوان محصول اصلی در نظر گرفته شده است. بدیهی است با انتخاب سایر لبنیات ممکن است ارقام دیگری حاصل شود.

در سال جاری حداقل دستمزد پایه حقوق کارگران با افزایش ۲۷ درصدی نسبت به سال قبل پنج میلیون و ۳۰۷ هزار و ۳۳۰ تومان تعیین شد که با محاسبه مبلغ حق مسکن، بن خواربار و حق اولاد در بهترین حالت به هشت میلیون تومان میرسد. بر این اساس حداقل دستمزد روزانه کارگران در حال حاضر نزدیک به ۱۷۷ هزار تومان است. بر این اساس هزینه روزانه خرید شیر برای تامین لبنیات کافی برای افراد بزرگسال در یک خانواده چهار نفره معادل ۳۲ تا نزدیک ۴۹ درصد حداقل دستمزد روزانه کارگران است.

با توجه به کاهش توان معیشتی شهروندان و گرانی محصولات غذایی به نظر میرسد بخش زیادی از افراد مجبور به حذف یا کاهش محصولات لبنی از سبد غذایی خود شده اند تا بتوانند مواد غذایی مهمتری برای وعده های اصلی خود را تهیه کنند.

مهار آتش سوزی جنگل های مریوان نیازمند عزم جدی تر سازمان های مسئول

روزنامه باختر نوشته است؛ مطابق اصل پنجاهم قانون اساسی جمهوری اسلامی حفاظت از محیط زیست که نسل امروز و نسل های بعد باید در آن حیات اجتماعی رو به رشدی داشته باشند وظیفه عمومی تلقی می گردد. متاسفانه به استناد فیلم ها، عکس ها و گزارشات منتشر شده  در فضای رسانه ای با گذشت چندین هفته از شروع آتش سوزی جنگل های زاگرس در منطقه مریوان اقدامات به عمل آمده کافی نبوده و تاکنون سهم زیادی از جنگل ها، پوشش گیاهی و تنوع زیستی زاگرس نابود شده است.

در این مدت زنان و مردان و کودکان غیور منطقه دوشادوش همدیگر جان خود را به خطر انداخته و بدون هیچ تجهیزات فنی به صورت داوطلب به دل آتش شتافته اند اما با توجه به گرمای زمین و وزش بادها تاکنون موفق به مهار کامل آتش سوزی نشده اند و هر بار که آتش سوزی در یک نقطه خاموش میشود بلافاصله از نقطه دیگر شروع میشود لذا این کار از عهده مردم خارج است و عزم جدی تر سازمان های مسئول را میطلبد. واضح است در این خصوص مسؤلیت اصلی بر عهده سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری سازمان محیط زیست، سازمان آتش نشانی و سازمان مدیریت بحران میباشد.

نکته حائز اهمیت این است که دولت علاوه بر اینکه هیچ اقدامی برای مهار آتش سوزی ها نمیکند، عزم خود را برای بیشتر نابود شدن محیط زیست آن منطقه نیز جزم میکند و طبق گزارشات منتشر شده، بالگردهای ارسال شده از سوی سپاه، هیچ آبی را در مناطق آتش گرفته خالی نکردند بلکه آبی که در اختیارشان قرار گرفته بود را به هدر دادند و در این میان تنها ساکنان آن منطقه تمام نیروی خود را برای مهار آتش به کار گرفته اند. در این مدت تنها ساکنان منطقه بوده اند که بدون تجهیزات به مهار آتش پرداختند.

حداقل چهار میلیون کارگر غیررسمی از پوشش بیمه محروم هستند

روزنامه کار و کارگر نوشته است؛ چند روز پیش وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در افتتاحیه یکی از بیمارستان های ملکی سازمان تامین اجتماعی در رشت اظهار نظری درباره وضعیت پوشش بیمه ای مردم ایران کرد و گفت که بالغ بر ۹۹ درصد جامعه ایرانی تحت پوشش بیمه فراگیر هستند و افراد فاقد پوشش بیمه درمانی، خودشان تمایلی برای بیمه ندارند.

حسن صادقی، رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در این باره میگوید: اظهارات اخیر صولت مرتضوی عجیب است. احساس میکنم منظور وی این بوده که ۹۹ درصد جامعه ایرانی باید مشمول چتر بیمه و انواع خدمات درمانی و بازنشستگی آن باشند. اگر منظور وی این بوده، قطعا نظر درستی است. به استناد اصل ۲۹ قانون اساسی آحاد مردم باید بیمه شوند و دولت در این زمینه تکلیف حاکمیتی دارد. وی افزود: در این میان اگر منظور وزیر کار این بوده که هم اکنون ۹۹ درصد مردم ایران تحت انواع پوشش های بیمه درمانی و بازنشستگی هستند، باید بگوییم این اظهار نظر نادرست و غیر علمی است. ما فقط در حوزه سازمان تامین اجتماعی، به استناد برآورد و اعتراف خود این سازمان حداقل ۴ میلیون نفر کارگر بیمه نشده غیر رسمی داریم که بیمه نشدن آنها مصداق «فرار بیمه ای» است. این چهار میلیون و به تبع آنها خانواده هایشان، زیر چتر هیچ بیمه ای نیستند. به طور طبیعی این جمعیت چهار میلیون نفری به همراه خانواده ممکن است بیش از ۱۲ درصد جامعه باشد.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری با اشاره به اینکه شاید منظور مرتضوی، پوشش بیمه طرح بیمه سلامت بوده، تصریح کرد: حتی اگر منظور بحث بیمه سلامت بوده، باز این طرح بیمه نیز پوشش ۹۹ درصدی ندارد و مسئولان ذی ربط آن از این مسئله مطلع هستند. ضمنا پوشش این طرح در زمینه بیمه ضعیف تر از سایر بیمه های درمانی است و این در حالی است که دستکم در ارتباط با کارگران، قانون الزام این مسئله را با استعانت از قانون اساسی و اصل ۲۹ مطرح می کند که ارائه خدمات درمانی رایگان الزام است. صادقی افزود: امروزه به وضوح می بینیم که نه در حوزه خدمات درمان و نه در حوزه دارو، چیزی به نام درمان رایگان به ویژه برای مشمولان بیمه سلامت وجود ندارد و حجم پرداخت از جیب در خدمات درمان و خرید دارو با قیمت آزاد چنان زیاد است که گویی بیمه ای وجود ندارد.

بازداشت ۹ شهروند بهائی و توقیف ۴۰ داروخانه و انبار با اتهامات واهی

روزنامه اخبار صنعت به اطلاعیه وزارت اطلاعات پرداخته است؛ وزارت اطلاعات در این اطلاعیه از بازداشت ۹ شهروند بهائی در تهران خبر داد. این وزارتخانه همچنین گفته است که ۴۰ داروخانه و انبار این شهروندان توقیف شده است.  این وزارتخانه در اطلاعیه ای بدون ارائه سندی مدعی شده که این شهروندان بهائی به دلیل “اختلال در بازار دارو” بازداشت شده اند. این اظهارات درحالی مطرح میشود که مقصر اصلی در اختلال، کمبود و احتکار دارو، دولت است و نه شهروندان.

قابل ذکر است که اخیرا فشار بر شهروندان بهائی در ایران بیش از پیش شده است و هر روز اخباری مبنی بر بازداشت تعدادی از این شهروندان در شهرهای مختلف، صدور احکام حبس برای آنها و… را میشنویم. شهروندان بهائی در ایران از آزادی‌های مرتبط به باورهای دینی محروم هستند. قانون اساسی ایران مذهب بهائیان را به رسمیت نمی‌شناسد. به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهائیان در ایران به صورت سیستماتیک نقض شده است.