/

کیوسک امروز؛ افت چهار میلیارد دلاری تراز تجاری ایران/ تاثیرات تغییر در ژئوپلتیک منطقه/ ریشه‌های رکود فرسایشی بورس/ لزوم تجدیدنظر دستگاه دیپلماسی در سیاست نسبت به طالبان/ مزایای توافق نفتی ایران و آمریکا

روزنامه‌های صبح امروز، دوشنبه دهم مهر ماه به مباحثی پیرامون کاهش تراز تجاری، تغییرات ژئوپلتیک، رکود بورس، سیاست جمهوری اسلامی در قبال طالبان و مزایای توافق نفتی پرداخته‌اند.

خواندن این مطلب 52 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، نگاهی داریم به عناوین و گزارشات چند روزنامه صبح کشور که در ادامه می خوانید؛

روزنامه اعتماد به مبحث افت چهار میلیارد دلاری تراز تجاری ایران پرداخته است.

با وجود اینکه جزییاتی از آمار تجارت خارجی ایران در نیمه اول امسال منتشر نشده اما روز گذشته رییس کل گمرک ،ایران وضعیت صادرات و واردات در ۶ ماهه ابتدایی امسال را تشریح کرد.

در خبری که روابط عمومی گمرک ایران منتشر کرده مشخص شده که با وجود افزایش نزدیک به ۲۴ درصدی ارزش وزنی کالای صادراتی ایران در نیمه اول امسال نسبت به نیمه اول سال ،گذشته اما ارزش دلاری نسبت به بازه زمانی مشابه در سال گذشته پایین آمده است.

آمارهای ارایه شده نشان میدهد که حجم تجارت خارجی کشور دچار کاهش شدید شده که تاثیر خود را روی کسری تجاری» کشور گذاشته است.

چنانکه کسری تجاری کالاهای غیر نفتی ایران در نیمه نخست امسال نسبت به نیمه نخست سال گذشته به اندازه ۴ میلیارد دلار بدتر شده است.

کسری تجاری از تفاضل صادرات به واردات به دست می آید این شاخص به نوعی نشان دهنده «وزن تجاری» یک کشور است. اگر کسری تجاری منفی باشد؛ حاکی از این است که وزن واردات نسبت به صادرات بالاتر بوده و ارز بیشتری برای تامین کالا استفاده شده است. برعکس، زمانی که کسری تجاری مثبت است؛ نشانگر ورود ارز به کشور و رشد بخش واقعی اقتصاد است. به نقل از رییس کل گمرک ایران، ارزش دلاری صادرات در ۶ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۲ به ۲۴ میلیارد میلیون دلار رسیده .است این آمار نشان میدهد ارزش دلاری صادرات کالاهای غیر نفتی ایران در نیمه نخست امسال نسبت به موقعیت مشابه خود در سال گذشته بیش از ۴۲ درصد افت کرده است. به طوری که به کمترین میزان خود در سه سال اخیر رسیده است.

روند ارزش دلاری صادرات از ۶ ماهه نخست سال ۱۳۸۸ تا همین بازه در سال جاری نشان میدهد دو رکورد صادراتی در سالهای ۹۲ ۹ ۱۴۰۱ ثبت شده است رکورد صادراتی ثبت شده در سال گذشته با ۴۲ میلیارد دلار بالاترین سطح ارزش دلاری صادرات در ۶ ماهه های نخست بازه زمانی بررسی شده بوده است. از سوی دیگر کمترین میزان صادرات کشور مربوط به سال ۹۸ بوده که ارزش دلاری صادرات در نیمه نخست این سال به ۱۲ میلیارد و ۳۳۰ میلیون دلار رسیده است.

آمار اعلام شده از میزان ارزش دلاری واردات کشور در نیمه نخست امسال نیز نشان میدهد این شاخص از ۴۴ میلیارد و ۳۹۰ میلیون دلار در نیمه نخست سال گذشته به ۳۰ میلیارد و ۴۴۳ و ۱۴۴ میلیون دلار در ۶ ماهه ابتدایی امسال رسیده است. به عبارت دیگر در این مدت ارزش دلاری واردات کشور بیش از ۳۱ درصد کاهش یافته و به حداقل خود در ۵ سال اخیر رسیده است.

روزنامه کیهان در گزارشی نوشت: تغییر در ژئوپلتیک منطقه موجب بی‌ثباتی و تصاعد بحران است.

«آرمن گریگوریان» دبیر شورای امنیت ملی ارمنستان که به تهران سفر کرده، بعدازظهر (یکشنبه) نهم مهر ماه با علی اکبر احمدیان نماینده رهبر و دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی دیدار و درباره مناسبات دوجانبه، تحولات منطقه قفقاز و مسائل بین المللی گفت وگو کرد.

در این دیدار احمدیان با اشاره به آخرین تحولات منطقه قفقاز و ضرورت تلاش همه طرفها برای استقرار آرامش و امنیت در منطقه تصریح :کرد هرگونه تغییر در ژئوپلیتیک منطقه نا امن کننده و موجب بی ثباتی و تصاعد بحران است دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران با تبیین سیاست اصولی و تغییر ناپذیر جمهوری اسلامی ایران در توسعه همکاری و تعامل با همسایگان و ایجاد منطقه ای عاری از هرگونه تنش و درگیری افزود گفت و گوهای صریح و سازنده بین کشورهای منطقه بسترساز امنیت پایدار توسعه متوازن و رفاه و آسایش مردم منطقه است.

احمدیان تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد زمینه بسترهای لازم را فراهم آورده و نشست بین کشورهای منطقه را برگزار کند دبیر شورای عالی امنیت ملی با تأکید بر تعاملات و همکاریهای اقتصادی بین جمهوری اسلامی ایران و ارمنستان و ضرورت افزایش مبادلات تجاری مشترک آمادگی ایران را برای ارتقای سطح روابط در همه حوزه ها اعلام کرد.

در این دیدار آرمن گریگوریان دبیر شورای امنیت ملی ارمنستان نیز با اشاره به روابط دیرینه دو کشور آمادگی کشورش را برای توسعه همه جانبه مناسبات با جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد دبیر شورای امنیت ملی ارمنستان با اشاره به نقش مؤثر جمهوری اسلامی در برقراری صلح و ثبات در منطقه قفقاز، استمرار نقش آفرینی ایران در این زمینه را خواستار شد.

آرمن گریگوریان پروژه‌های ،اقتصادی تجاری و صنعتی بین دو کشور را بسیار مهم و حائز اهمیت خواند و بر اجرای هر چه سریع تر آنها تأکید کرد تأکید دبیر شورای عالی امنیت ملی بر اجرای دقیق و کامل توافقنامه امنیتی ایران و عراق «علی اکبر احمدیان» نماینده رهبر و دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران یکشنبه نهم مهر ماه میزبان «قاسم الاعرجی» مشاور امنیت ملی عراق و هیئت همراه بود.

در این دیدار درباره مسائل دوجانبه و نحوه اجرای کامل توافقنامه امنیتی بین ایران و عراق بحث و تبادل نظر شد. احمدیان در این دیدار که دومین دیدارش با همتای عراقی در تهران است ضمن قدردانی از حسن همکاری و تمهیدات دولت عراق در برگزاری هر چه باشکوهتر مراسم اربعین حسینی و مهمان نوازی گرم مردم عراق از زوار اربعین :گفت مراسم اربعین علاوه بر ابعاد مهم سیاسی و فرهنگی و برکات معنوی آن باعث نزدیکی هر چه بیشتر دو ملت مسلمان و شیعه ایران و عراق شده است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی همچنین در ادامه به توافقنامه امنیتی ایران و عراق که ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ حاصل شد اشاره کرد و آن را تضمین کننده امنیت مرزهای دو کشور و نقشه راه معقول و مناسبی برای حذف مؤلفه های نا امن کننده در دو کشور و منطقه خواند و اجرای دقیق و کامل این توافقنامه را یادآور شد احمدیان در دیدار الاعرجی و هیئت همراه همچنین توافقات دو کشور در زمینه های مختلف از جمله در حوزه اقتصادی را مورد اشاره قرار داد و یادآور شد ظرفیتهای بسیار زیادی برای ارتقای همه جانبه روابط دو کشور در بخشهای مختلف به صورت بالقوه وجود دارد که باید با تشریک مساعی و تلاش مضاعف آن را به فعلیت درآورد.

عزم دولت و نهاد امنیت ملی عراق برای اجرای توافقنامه امنیتی قاسم الاعرجی مشاور امنیت ملی عراق هم در این دیدار بر عزم دولت و نهاد امنیت ملی این کشور برای اجرای توافقنامه امنیتی ایران و عراق تأکید کرد و گفت از هر فرصتی برای توسعه و تعمیق روابط با ایران استقبال و استفاده خواهیم کرد

به گزارش فارس خبرگزاری رسمی عراق ،(واع) پیش از این اعلام کرد که الاعرجی در رأس هیئتی امنیتی در راستای تکمیل روند اجرای توافقنامه امنیتی با ،ایران به تهران سفر میکند.

بر اساس اعلام این خبرگزاری این سفر به دستور «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق صورت گرفته و هدف از این سفر گفت وگو و رایزنی با مقامات ایرانی در راستای تکمیل روند اجرایی توافق امنیتی اخیر است

«قاسم الاعرجى» مشاور امنیت ملی عراق هشتم خرداد ماه سالجاری در سفر به تهران با علی اکبر احمدیان نماینده رهبر و دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و درباره مسائل دوجانبه به ویژه نحوه اجرای توافقنامه اخیر امنیتی بین دو کشور و همچنین مهمترین تحولات منطقه ای و بین المللی گفت وگو و تبادل نظر کرد احمدیان در آن دیدار تصریح کرد: انتظار داریم دولت عراق در چارچوب این توافقنامه هرچه سریع تر ضمن پایان دادن به حضور عناصر ضدانقلاب در این کشور امنیت مرزهای این کشور با ایران را تضمین کند.

روزنامه تجارت به بررسی ریشه‌های رکود فرسایشی بورس پرداخت.

فردین آقابزرگی کارشناس بازار سرمایه ضمن بیان مهمترین معضلات بازار و همچنین تضویح نحوه دخالت دولت در آن در بخشی از سخنانش گفت: سطح ارزندگی بازار بورس ما بین ۳ تا ۳٫۵ میلیون واحد تا پایان سال است؛ اما عواملی منجر به بازدارندگی در حرکت بازار می شوند که شامل نوع حکمرانی قیمت گذاری دستوری دست اندازی به سود سهامدار خرد و عدم حضور تشکلهای خود انتظام برای استیفای حقوقشان است.

به گزارش «تجارت»، وضعیت ناخوش بورس ادامه دارد و هر روز شاهد کاهش بیشتری نسبت به روز گذشته هستیم؛ روند کاهش قیمت ها در بازار سهام سبب شده تا حقیقی ها بیش از پیش عقب نشینی کنند و شاخص کل هر روز به از دست دادن مجدد کانال ۲ میلیون واحد نزدیکتر شود. همچنین شاخص هم وزن که وضعیت بازار را به روش یکسان و مساوی تری نشان می دهد بیانگر حال وخیم بورس است. فعالان بازار سهام معتقد هستند که بدون رخ دادن اتفاق خاصی و بدون اتخاذ هیچ تصمیم مهمی نمیتوان به شروع مجدد روند صعودی امیدوار بود. جو حاکم شده بر بازار سرمایه رنگ و بوی ناامیدی را برای اهالی آن پخش می.کند با وجود آنکه از نیمه اول سال عبور کردیم و بازار سهام در شروع نیمه دوم بر خلاف انتظارها آغاز به کار کرد، حالا تحلیلگران عنوان می کنند که فرسایش و رکود حاکم بر بازار میتواند تا اواخر سال به طول انجامد. یعنی اگر کسی به داد بازار نرسد و اتفاق خاص تاثیر گذاری برای آن به وقوع نپیوندد وضعیت بورس به همین منوال به کار خود ادامه می دهد. وضعیتی که بازار با آن دست و پنجه نرم می کند نشان میدهد که فنر بورس هر روز فشرده تر میشود و بالاخره این فنر مجددا آزاد خواهد شد و قطعا بازدهی خوبی به ارمغان خواهد آورد، چرا که پیشینه تاریخی بورس همیشه گویای این امر است.

اما به طبع این داستان برای برخی از سهامداران که تحمل و انتظار را ندارند زجر آور خواهد بود. در حال حاضر همه به این موضوع اذعان دارند که قیمت سهمها ارزنده است، اما جو نااطمینانی به خوبی خود را در حجم و ارزش معاملات نشان میدهد. بازار این روزها از ناحیه نرخ ارز محرک خاصی ندارد و به نظر می رسد اگر قرار به تزریق اخبار مثبت باشد ، باید از ناحیه تزریق اخبار مثبت به صنایع .باشد همان طور که بارها اشاره شده، یکی از اصلی ترین دلایلی که در مقطع کنونی سبب شده تا بورس تهران از روند خاصی برخوردار نباشد، رکود حاکم بر بازارهای دارایی است.

بررسی بازارهای موازی نشان میدهد که قیمت ارز چندین ماه است که در یک کریدور حبس شده و توسط بازار ساز کنترل میشود. افت و خیز نداشتن نرخ ارز موجب شده تا دیگر بازارهای دارایی نیز روزهای آرامی را تجربه کنند. سکه رفاه در بورس تهران به کانال ۲۶ میلیون تومان سقوط کرده است که چنین مقادیری در قیمت سکه در اسفند سال گذشته مورد معامله قرار گرفته بود.

بورس تهران نیز به موازات سایر بازارها در مسیر رکودی قرار گرفته است، در این اثنا عامل دیگری که سبب شده تا مهجور واقع شدن بورس نسبت به سایر بازارها دو چندان ،شود تصمیمات خلق الساعه ای است که از سوی نهادهای مختلف مطرح میشود و اثر زایدالوصفی بر جریان معاملات بازار سهام میگذارد.

«فردین آقابزرگی» تحلیلگر بازار سرمایه دباره وضعیت این روزهای بورس تهران در گفتگو با خبرنگار «تجارت» گفت: «صرف صحبت کردن و به قول سیاسیون، گفتار درمانی درباره معضلاتی که به صورت ریشه ای و بنیادین به بازار ضربه می زند، تاثیر ندارد از جمله مهمترین این معضلات، تصمیمات ذی نفعانه و خلق الساعهای است که دولت انجام میدهد و انتظارش از سازمان بورس این است که کلیه تریبونهای مطالبه گری در ارتباط با استیفای حقوق سهامداران به خصوص سهامداران خرد را صرفا در اختیار خودش داشته باشد؛ یعنی مجالی برای حضور و تاسیس تشکل های خود انتظام ندادند.

این تحلیل گر بازار سرمایه در ادامه عنوان کرد: «سطح ارزندگی بازار بورس ما بین ۳ تا ۳٫۵ میلیون واحد تا پایان سال است؛ اما عواملی منجر به بازدارندگی در حرکت بازار می شوند که شامل نوع حکمرانی قیمت گذاری دستوری، دست اندازی به سود سهامدار خرد و عدم حضور تشکلهای خود انتظام برای استیفای حقوقشان است یک مرجع به اسم سازمان بورس وجود دارد که نهایت هماهنگی با دولت را دارد؛ هر چند در ظاهر نامه ای منتشر کنند یا مخالفت خود را ابراز کنند.

آقابزرگی سپس به مسئله انتظارات تورمی و تاثیر آن بر وضعیت این روزهای بازار سرمایه را مورد بررسی قرار داد و گفت: «انتظارات کاهشی تورم را باید در سبد معیشت مردم ببینیم نه آماری که ارائه می.شود مثلا در آمار ارائه شده میگوییم که دلار ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان ،است، یا دلار نیمایی ۳۸ هزار تومان است؛ اما نرخ موثر واردات ما از خارج از کشور بر اساس نرخ دلار ۶۰ هزار تومانی است؛ یا ارزاق عمومی و کالاهای اساسی که شاهد تورم هستیم.

روزنامه جمهوری اسلامی در گزارشی درباره لزوم تجدیدنظر دستگاه دیپلماسی در سیاست نسبت به طالبان نوشت.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درباره وضعیت مهاجران افغانی در ایران گفت: با توجه شرایط اخیری که در کشور به وجود آمده است و ورود زیاد مهاجران افغانی که بعضا هم به صورت غیرقانونی وارد کشور ما میشوند، نگرانی هایی را برای مردم ما به وجود آورده که نگرانیهای به حقی هم هست.

فداحسین مالکی افزود: از سوی دیگر یک اتفاقاتی در افغانستان رخ میدهد که قبل از حضور طالبان در کشور افغانستان سابقه نداشته است مثل کلیپی که علیه مردم ایران پخش میشود من یک کلیپ مشاهده کردم بچه های کوچک افغان که دبستانی هستند و ذهنشان به این کارها قد نمی دهد، حرف های ضدامنیتی و دینی میزنند! اینها مبین این واقعیت است یک جریانی در پشت صحنه و خارج از مرزها در داخل افغانستان است و برخی را هدایت میکند تا چهره مردم افغانستان و آنهایی که سالها در ایران بودند و زندگی کرده اند و با مردم ما به نوعی چفت شدهاند را در ذهن مردم ایران بد کند.

وی با اشاره به اینکه باید دستگاههای امنیتی و سیاسی ما حساسیت بیشتری داشته باشند اضافه کرد: طبق آخرین وضعیتی که ما در کمیسیون امنیت ملی بررسی کردیم خوشبختانه این حساسیت در وزارت کشور و وزارخانه های امنیتی وجود دارد. بحث ساماندهی شان به صورت جد پیگیری میشود، نکته مهم این است که انتظار داریم بین دستگاههای ذی ربط هماهنگی بیشتری به وجود بیاید که ما یک سیاست واحدی را در این موضوع داشته باشیم تا نگرانی مردم بر طرف شود.

این نماینده مجلس با بیان اینکه دستگاه دیپلماسی ما در این خصوص نقش اساسی دارد گفت دستگاه دیپلماسی یا نماینده ویژه رئیس جمهور که اختیارات زیادی دارد باید در سیاست شان نسبت به طالبان که حاکمان فعلی افغانستان هستند، تجدیدنظر

کنند، یعنی بدانند چه اتفاقاتی در کشور در حال رخ دادن است. وی تأکید کرد به صورت عینی مشاهده میشود بعضاً حرکتهایی صورت میگیرد که ذهن مردم ایران و افغان تغییر پیدا کند. علیرغم این که سالهای بسیاری تعداد زیادی از مردم افغانستان به دلایل شرایط آن کشور در کشور ما بودند و در بخش تولیدی و جاهای دیگر مشغول به کار بودند و مشکل خاصی نبود اما بعد از حضور حاکمان فعلی این حساسیت در کشور به وجود آمد این حساسیت نه این که فقط در مردم ایران باشد بلکه در

مسئولین هم به وجود آمده است که باید رسیدگی شود. مالکی گفت: روند کاری که در حال حاضر وزارت خانه های کشور و اطلاعات و خارجه پیگیری میکنند روند خوبی است اما باید تغییر نگاه در دیپلماسی ما به وجود بیاید.

در سرمقاله روزنامه شرق با قلم اردوان امیراصلانی، حقوقدان به مبحث مزایای توافق نفتی ایران و آمریکا پرداخته و نوشته شده است:

ایالات متحده آمریکا و جمهوری اسلامی ایران در مواجهه با پیکربندیهای راهبردی متعدد جاری در خاورمیانه، موفق شده اند کانال غیررسمی مذاکرات را با وجود موانع ایدئولوژیک باز نگه دارند.

این امر در هفته های اخیر منجر به آزادی زندانیان دوتابعیتی توسط جمهوری اسلامی ایران و آزادسازی بخشی از داراییهای ایران در کره جنوبی شده است.

علاوه بر این تهران اخبار مربوط به کندی احتمالی غنی سازی اورانیوم را نیز تکذیب نکرده است ،بنابراین با وجود تردید تحلیلگران به بازبینی مجدد برنامه جامع اقدام مشترک در ماههای آینده، تمایل به آرامش به وضوح نمایان است. اما به نظر میرسد برای یک بار هم که شده تولید نفت به عنوان یک عامل تسهیل کننده در توازن دیپلماتیک قدرت بین دو کشور عمل میکند به نظر میرسد توافق غیررسمی بر سر تولید و صادرات نفت بین واشنگتن و تهران حاصل شده است. مقامات آمریکایی به طور غیررسمی اعتراف کرده اند که برخی تحریمهای نفتی ایران را کاهش دادهاند و این موضوع به ایران اجازه میدهد تا تولید خود را به بالاترین سطح از سال ۲۰۱۸ یعنی سه میلیون بشکه در روز بر اساس گزارش آژانس بین المللی انرژی بازگرداند.

منافع مشترک واشنگتن و تهران با افزایش نفت خام در بازارهای بین المللی یک مورد نادر قابل تأکید است. در واقع، افزایش سطح تولید امکان تعدیل قیمت نفت را فراهم کرده است به طوری که اخیرا بهای هر بشکه نفت به کمتر از ۸۵ دلار کاهش یافته و در نتیجه فرصتی برای مصرف کنندگان و بانکهای مرکزی درگیر تورم فراهم شده است. هدف انتخاباتی جو بایدن نیز حفظ قیمت چهار دلار برای یک گالن است اما برای ایران تولید درآمد نفتی سالم در شرایط بحران اقتصادی مداوم هدف مهمی است که تا پایان سال میتواند به ۳٫۶ میلیون بشکه در روز برسد، در حالی که این میزان کمتر از سطح تولید قبل از ماه می ۲۰۱۸ به حساب می آید.

در شرایط شکنندگی شدید بازار جهانی نفت جهش در صادرات نفت یکی از نشانه های ملموس بازگشت جمهوری اسلامی ایران به صحنه بینالمللی ،است در حالی که چندماهی است که ایران در تلاش برای کاهش تنش با همسایگان خود در خلیج فارس و تحکیم اتحادهای آسیایی خود است.

با این حال این بازگشت هنوز شکننده است. در این مرحله این سؤال مطرح میشود که آیا کاهش تحریمها عملا به معنای لغو آن است؟ پاسخ از دیدگاه آمریکا منفی است. اکثر مشتریان سابق ایران یعنی کره جنوبی ژاپن و اتحادیه اروپا شامل مجازات تحریم های نفتی ایران هستند تنها چین از معافیتهایی بهره میبرد که به ایران امکان تولید روزانه بین ۱٫۵ تا دو میلیون بشکه را میدهد که در ۱۰ سال گذشته برای ایران یک رکورد به حساب می آید.

همچنین پکن از کاهش قیمتها از سوی تهران سود میبرد رقابت مستقیم دیگر تولیدکنندگان اصلی نفت در جهان یعنی عربستان سعودی و روسیه با تولید فراوان و ارزان ایران میتواند باعث نگرانی آنها بشود.

با این حال با توجه به شکنندگی ،ایران، تکیه تنها بر رشد چین همچنان پرریسک است چین باید بیکاری رو به رشد جوانان، بحران اقتصادی در بخش املاک و سیستم بانکداری در سایه را در نظر بگیرد و در حال حاضر ذخیره انرژی کافی برای طول سال را در اختیار دارد.

علاوه بر این، تلاشها بین ایالات متحده و ایران مانع از ادامه تنشها نشده است. جمهوری اسلامی ایران سیگنالهای متناقض ارسال شده از سوی واشنگتن برای مذاکرات مستقیم را با در نظر گرفتن تحریم های جدید و توقیف غیرقانونی دو نفتکش ایرانی در آبهای خلیج فارس محکوم می.کند با این حال، ایران رسما تمایل خود برای ادامه مذاکرات را تأیید کرده است. در حال حاضر باز نگه داشتن کانال دیپلماتیک با آمریکا یکی از مباحث اصلی در صحنه سیاسی ایران است. جناح محافظه کاران خواهان جدایی قطعی از ایالات متحده برای تمرکز مطلق بر آسیاست، در حالی که اصلاح طلبان از تنوع طلبی اتحاد و حفظ ارتباط با غرب حمایت و این طور استدلال میکنند که امتناع از احیای برجام باعث از دست رفتن نزدیک به ۱۰۰ میلیارد دلار شده .است زمان برای جمهوری اسلامی ایران حائز اهمیت است و قرار گرفتن احیای اقتصاد در اولویت تضمینی برای رفاه و رضایت مردم و آینده کشور است.

با این حال تمام پیشرفتهایی که تاکنون مشاهده شده نشان دهنده تمایل واقعی برای مماشات به ویژه پیش از مجمع عمومی سازمان ملل در ماه آینده است که به نظر میرسد زمان کلیدی برای صدور بیانیههای جدید است. در واقع تنش زدایی میتواند گفت وگوی گسترده تری را پیرامون موضوعات راهبردی و سیاسی از جمله شبکه نیابتی ایران و برنامه بالستیک و هسته ای که در آخرین دور مذاکرات رسمی راه حل قطعی پیدا نکرده بود، ترویج کند اما قبل از هر چیز گزارش رافائل گروسی، رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره پیشرفت برنامه هسته ای ایران و کاهش روند غنی سازی اورانیوم حائز اهمیت است. در صورت رسمی این گزارش حسن نیت ایران به طور بالقوه راه را برای تحولات دیپلماتیک مثبت دیگر هموار خواهد کرد.