/

کیوسک امروز؛ ادعای رییسی درباره برطرف شدن کسری بودجه بدون استقراض و چاپ پول/ حداقل‌بگیران زیر خط فقر غرق شدند/ نهادهای اطلاعاتی مدعی ضربه به شبکه سازماندهی «اغتشاشات» شدند/ واکنش مقامات جمهوری اسلامی به مداخلات وزاری خارجی عرب و ژاپن درباره جزایر سه‌گانه در نشست قاهره/ خاورمیانه جدید، وعده‌ها و مخاطرات

روزنامه‌های صبح امروز، شنبه هجدهم شهریور ماه به مباحثی پیرامون کسری بودجه، حداقل‌بگیران زیر خط فقر، ادعاهای نهادهای اطلاعاتی درباره ضربه به شبکه سازماندهی «اغتشاشات» و مداخلات وزاری عرب و خارجی درباره جزایر سه‌گانه و خاورمیانه جدید پرداخته‌اند.

خواندن این مطلب 34 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، نگاهی داریم به عناوین و گزارشات چند روزنامه صبح کشور که در ادامه می خوانید؛

روزنامه تجارت به ادعاهای ابراهیم رییسی درباره برطرف شدن کسری بودجه بدون چاپ پول پرداخته است.

ابراهیم رئیسی در جریان سفر به استان خراسان جنوبی در دیدار جمعی از علما ائمه جمعه و جماعت استان مدعی شده که امروز به جرات می‌توان جمهوری اسلامی را کشوری فناور و پیشرفته بنامیم، کشور همچنین در عرصه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نیز به سرعت در حال پیشرفت است.

وی ادعا کرده که در دولت مردمی علاوه بر اینکه توانستیم کسری بودجه ۴۸۰ هزار میلیارد تومانی را بدون چاپ پول یا استقراض از بانک مرکزی و با ایجاد منابع درآمدی جدید بر طرف کنیم توانستیم ۵ هزار کارخانه تعطیل و نیمه تعطیل را احیا کرده، تولید کالاهای اساسی را ۲۲ درصد افزایش دهیم و شاخصهای اقتصادی مثل نرخ رشد را مثبت کنیم.

ادعاهای رییسی در حالی مطرح شده که با واقعیت کنونی جامعه ایران و آمار جهانی کاملا مغایرت دارد.

روزنامه جهان اقتصاد نیز عنوان کرده است که حداقل‌بگیران زیر خط فقر غرق می‌شوند.

اخیرا در رسانه‌ها خبری در حال گردش است که نشان میدهد با توجه به ادعای دولت مبنی بر کنترل تورم سبد معیشت خانوار برای خانوارهای تهرانی به ۲۳ میلیون تومان رسیده است و تخمین زده میشود که این رقم برای کلانشهرهایی نظیر تبریز و اصفهان و مشهد نیز رقمی بالای بیست میلیون تومان را نشان میدهد.

این در حالیست که چنانچه نرخ اجاره مسکن را که در این رقم محاسبه شده است از آن کسر کنیم برای خانوارهای تهرانی بین ۳ تا ۴ میلیون و برای سایر کلانشهرهای نام برده کمتر از ۳ میلیون تومان از این مبلغ کسر خواهد شد.

این به آن معناست که حداقل هزینه معیشت برای یک خانواده ۴ نفره در کلانشهرها حداقل ۱۹ میلیون تومان است در واقع این رقم در حالی با احتساب حداقل هزینه ها حاصل می شود که در اسفند ماه سال گذشته و جدال همیشگی برای تعیین نرخ حقوق میزان سبد معیشت ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان اعلام شده بود.

موضوعی که نشان میدهد با وجود میانگین تورم ۵۰ درصدی میزان حداقل هزینه زندگی برای خانوارها بسیار بالاتر از ارقام فوق بوده و حداقل بگیران در حال غرق شدن زیر خط فقر هستند.

روزنامه جوان به نقل از نهادهای اطلاعاتی جمهوری اسلامی مدعی ضربه به شبکه سازماندهی آنچه که «اغتشاشات» نامیده شده و نوشته است: وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه در اطلاعیه ای مشترک اعلام کردند با پیگیری های اطلاعاتی مشترک سربازان گمنام امام زمان تعدادی از اعضای یک شبکه سازماندهی اغتشاشات شناسایی و تحت ضربه قرار گرفتند.

متن اطلاعیه وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه به شرح زیر است با پیگیری های اطلاعاتی مشترک سربازان گمنام امام زمان در سازمان اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات تعدادی از اعضای یک شبکه سازماندهی اغتشاشات شناسایی و تحت ضربه قرار گرفتند.

این نهادها ادعا کرده‌اند که اعضای این شبکه که با حمایت مالی وزارت امور خارجه آمریکا هدایت مؤسسه خانه آزادی و مؤسسه خشونت پرهیزی برای دموکراسی و با مدیریت یکی از عناصر سیاسی خارج نشین مشغول شبکه سازی زنان و برنامه ریزی برای نقش آفرینی در اغتشاشات بودند با برگزاری دوره های مجازی و رایگان برای فعالان حوزه زنان و جامعه مدنی عناصری از داخل و خارج از کشور را تحت آموزش قرار میدادند. این مؤسسه که آخرین کارگاه آموزشی خود را در تیرماه سال جاری برای فعالان حوزه زنان در خارج از کشور با یکی از خبرنگاران رسانه های معاند در دانشگاه امنیتی سواز انگلستان برگزار کرده بود قصد داشته است طی دو روز ۱۶ و ۲۳ شهریور ماه سال جاری دوره ای محرمانه با حضور جمعی از فعالان مدنی و زنان و در بستر فضای مجازی برگزار کند.

بر اساس اطلاعات به دست آمده هدف از برگزاری این دوره‌ها، ایجاد آمادگی و ارائه دستور کار برای آشوبگران داخلی برای احیای فضای ضربه به شبکه سازماندهی اغتشاشات تنش و اغتشاش بوده است.

هویت بازداشت‌شدگان در اطلاعیه نهادهای اطلاعاتی جمهوری اسلامی اعلام نشده است.

روزنامه جمهوری اسلامی نیز به واکنش مقامات حکومت ایران به مداخله وزرای خارجی عرب و ژاپن پرداخته است.

کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه پرداختن به جزایر سه گانه ایرانی در بیانیه این کشورها را قاطعانه رد کرد و آن را مغایر با قواعد حقوق بین الملل از جمله اصل عدم دخالت در امور داخلی و احترام به تمامیت ارضی کشورها دانست.

در بیانیه پایانی نشست وزیران خارجه کشورهای عربی و ژاپن که در قاهره منتشر شده آمده است وزیران از همه تلاشهای مسالمت آمیز از جمله ابتکار و تلاشهای دولت امارات عربی متحده برای دست یابی به راه حل مسالمت آمیز برای مسئله جزایر سه گانه تنب بزرگ و تنب کوچک و ابوموسی از طریق مذاکرات دو جانبه همسو با مبانی حقوق بین المللی و منشور سازمان ملل متحد حمایت میکنند.

قبل از این چین و روسیه هم در بیانیه های مشترکی با کشورهای جنوب خلیج فارس ضمن تأیید موضع امارات درباره وجود اختلاف بر سر حاکمیت بر جزایر سه گانه خواستار حل این اختلاف میان ایران و امارات از طریق راههای مسالمت آمیز شده بودند چین و روسیه هیچ کدام حاکمیت امارات بر جزایر سه گانه را تأیید نکرده اند.

وزارت خارجه جمهوری اسلامی در آن زمان ضمن اعتراض به این موضوع سفرای چین و روسیه را احضار کرد.

روزنامه هم‌میهن به ترجمه گزارشی از نشریه اکونومیست تحت عنوان خاورمیانه جدید، وعده‌ها و مخاطرات پرداخته است.

خاورمیانه جدید پول بیشتر و آشفتگی کمتری دارد؛ اما فعلاً. اقتصاد این منطقه در حال شکوفایی است و جنگها در حال محو شدن. اما تغییر اقلیم در حال ظهور است. اگر بر این باور بودید که خاورمیانه ایستا و راکد است، باورتان را عوض کنید. اقتصادهای خلیج فارس یکی از ثروتمندترین و پر جنب و جوش ترین اقتصادهای دنیا هستند که قیمت نفت خام برنت که این هفته به بیش از ۹۰ دلار در هر بشکه رسید به این اقتصادها کمک میکند.

ثروت بادآورده ۵/۳ تریلیون دلاری سوخت فسیلی خرج همه چیز میشود، از هوش مصنوعی خانگی و شهرهای جدید در بیابان گرفته تا پر کردن خزانههای سرمایه‌های غول پیکر دولتی همانطور که جریان نقدینگی وارد این کشورها میشود، هرج و مرج به لطف بزرگترین انفجار دیپلماسی در این دهه عقب مینشیند. عربستان سعودی و ایران که از ۱۹۷۹ رقیب هم هستند پای میز مذاکره تنش زدایی نشستند کشتههای جنگهای داخلی سوریه و یمن کمتر شده زیرا حامیان آنها به دنبال کاهش تنش هستند.

پس از توافق ابراهیم بین اسرائیل و برخی از دولتهای ،عربی عربستان در حال بررسی به رسمیت شناختن دولت یهود ۷۵ سال پس از ایجاد آن است. نفوذ جهانی منطقه در حال افزایش است چهار کشور در شرف پیوستن به کلوپ بریکس قدرتهای غیر متعهد هستند که خواهان جهانی هستند که کمتر تحت سلطه غرب باشد.

این تغییرات نوید فصل جدیدی در خاورمیانه است که فرصتها و خطرات جدیدی هم در پی دارد رهبران منطقه در حال آزمایش ایده هایی هستند که در بسیاری از نقاط جهان جای خود را پیدا کرده از جمله پذیرش عمل گرایی استبدادی به عنوان جایگزینی برای دموکراسی و دیپلماسی چند قطبی به جای نظم پس از ۱۹۴۵ تحت رهبری آمریکا خاورمیانه همان جایی است که چالشهایی که جهان را در دهه ۲۰۳۰ تهدید میکند احتمالا زودتر از موعد در اینجا بروز کند، از جمله گسترش سلاح های هسته ای تغییر اقلیم و نابرابری بیشتر؛ زیرا کشورهای ضعیف ضعیف تر میشوند و عقب تر میمانند.

بسیاری از ساکنان کاخ سفید با این آرزو دفتر کار خود را ترک کردند که همه چیز را درباره خاورمیانه از یاد ببرند اما چه شما یک ابرقدرت را اداره کنید یا یک تجارت کوچک را باز هم خاورمیانه مثل همیشه مهم خواهد بود. اگرچه این منطقه تنها ۶ درصد از جمعیت جهان را در خود جای داده است اما در اقتصاد جهانی نقش بسزایی دارد. به عنوان کم هزینه ترین تولید کننده نفت سهم خاورمیانه از صادرات نفت خام دنیا ۴۶ درصد و در حال افزایش است. سهم این منطقه از صادرات گاز طبیعی مایع مخصوصاً بعد از تعطیلی خطوط لوله روسیه به اروپا، ۳۰ درصد و همچنین در حال افزایش است.

به لطف موقعیت مکانی خاورمیانه ۳۰ درصد کل تجارت کانتینری و ۱۶ درصد محموله های هوایی از این منطقه عبور میکند. صندوق های دارایی اش با ۳ تریلیون دلار ،دارایی از بزرگترین صندوق های سرمایه گذاری در جهان هستند جنگها و بی نظمیهای آن اغلب به فراسوی مرزها سرازیر میشود پناهندگان آن تا اروپا بر سیاست تاثیر می‌گذارند.

دو دهه گذشته دو دهه بدبختی خاورمیانه بوده است. پروژه های دموکراتیک در عراق پس از حمله آمریکا به رهبری آمریکا در سال ۲۰۰۳ و در چندین کشور پس از بهار عربی در سال ۲۰۱۱ با شکست و خونریزی به پایان رسید دولت اسلامی به دنبال ایجاد خلافت بود، در حالی که در سوریه بشار اسد از گازهای سمی و اعصاب علیه مردم خود استفاده کرد. با این حال فعلا با فروکش کردن جنگ سه تغییر بزرگ قابل مشاهده است ،اول منطقه باید مسئولیت بیشتری را در قبال امنیت خود بپذیرد زیرا اشتهای آمریکا برای مداخله نظامی از بین رفته است.

علاوه بر این الگوهای تجاری چند قطبی شده اند صندوق بین المللی پول تخمین میزند که ۲۶ درصد از صادرات کالاهای خاورمیانه به چین و هند انجام میشود که تقریبا دو برابر میزان سال ۲۰۰۰ و دو برابر سهم آمریکا و اروپا است. اخیراً این بازتنظیم ژئوپلیتیکی منجر به تمایل به تنش زدایی در منطقه شده است.

دوم انتقال انرژی نیاز فوری به فرار از الگوی آشنای رونق و رکود نفت را ایجاد میکند در مقابل انگیزه ای قوی برای کشورهای منطقه خلیج فارس وجود دارد که تولید سوخت فسیلی را در دهه آینده و پیش از کاهش دائمی تقاضا افزایش دهد و درآمد حاصل از آن را صرف تنوع بخشیدن به اقتصادهای محلی کند.

تغییر نهایی هم بیزاری سیاسی افکار عمومی است. تجربیات سیاسی چه دموکراتیک و چه اسلام گرایانه تیره و تار و بی سرانجام بودند. حالا مردم سراسر خاورمیانه در آرزوی فرصتهای اقتصادی هستند. کانادا یا سوئد را فراموش کنید نظرسنجی ها نشان میدهد کشوری که جوانان عرب بیشتر از همه آن را تحسین میکنند امارات ،است، کشوری با ثبات که اقتصاد پررونق آن تحت حکومت دودمانهای مشت آهنین تعریف شده است.

در عین حال دخالت کمتر غرب در امنیت و تجارت نیز به معنای فشار کمتر برای حقوق بشر یا دموکراسی است. برخی از تغییرات منطقه در نقاط دیگر به مسخره گرفته شده اند، به پروژه بیهوده ای مانند نئوم فکر کنید یک شهر جدید پرزرق و برق که توسط محمد بن سلمان حاکم واقعی عربستان سعودی به مبلغ ۵۰۰ میلیارد دلار ساخته شده است اما تغییرات دیگر بادوام و عمیق هستند.

زنان بیشتری در منطقه خلیج فارس کار میکنند گردشگران اسرائیلی به دوبی هجوم میبرند در سرتاسر منطقه اقتصاد غیر نفتی با نرخ سالم سالانه ۴ درصد در حال رشد است و سرمایه گذاری چند ملیتی فرامرزی در حال افزایش است میتوان تصور کرد که چگونه یک چرخه مقدس از ثبات و صلح میتواند منجر به سرمایه گذاری و تجارت بیشتر شود که استانداردهای زندگی را افزایش و رفاه را گسترش میدهد و مارپیچ طولانی مدت شکست در بخشی از جهان را با حدود ۵۰۰ میلیون نفر معکوس میکند.

اما خاورمیانه برای دستیابی به چنین چیزی باید بر برخی مشکلات بزرگ غلبه کند. بسیاری از این مشکلات آشنا هستند مستبدان روشنفکر منطقه استدلال میکنند که با نوعی مسئولیت اجرایی برای بهبود وضعیت جمعیت خود مواجه هستند.

اما رژیمهای با حاکمیت مطلق به سمت زوال میروند خطرات دیگر جدید هستند؛ یا تهدید آمیزتر از همیشه خود را مینمایانند اکنون که ایران در آستانه تبدیل شدن به یک کشور مجهز به سلاح هسته ای است گسترش سلاح های هسته ای یک نگرانی جدی است تغییر اقلیم به این معنی است که یکی از گرم ترین و خشک ترین مکانهای جهان با آب و هوای بدتری روبه رو میشود.

فقط برخی از کشورها میتوانند هزینه‌های سرمایه‌گذاری‌هایی مانند شهرهای بازطراحی شده و پروژه های نمک زدایی را بپردازند. از همه مشخص تر اینکه خاورمیانه جدید نسبت به آنچه بر سرش گذشته نامتعادل جلوه می‌کند.

داستانهای موفقیت خلیج فارس و اسرائیل تنها ۱۴ درصد از جمعیت اما ۶۰ درصد تولید ناخالص داخلی ۷۳ درصد صادرات کالا و ۷۵ درصد سرمایه گذاری داخلی چند ملیتی را تشکیل میدهند از اسرائیل و کرانه باختری گرفته تا عربستان سعودی و یمن اقتصادهای مدرن با مناطقی هم مرز هستند به دام افتاده در ناامیدی مطلق لبنان در بحران مالی فرو رفته مصر میتواند به همین سمت حرکت کند.

برندگان جدید خاورمیانه طرز فکری معاملاتی دارند که میتواند آنها را ثروتمندتر کند بازنده‌های آن یادآور این نکته هستند که در دنیایی با قوانین و اصول کمتر هیچ کس به کمک دیگری نمی آید.

همانطور که ماشین خود را پر میکنید یا منتظر بسته پستی هوایی خود هستید به یاد داشته باشید که این بازندگان به منطقه ای وابسته هستند که یک آزمایشگاه اقتصادی و سیاسی است؛ و امیدواریم این آزمایشگاه منفجر نشود.