/

کیوسک امروز؛ ادعای تلاش آمریکا برای متهم کردن ایران به نقض قطعنامه ۲۲۳۱/ خطر ورشکستگی احتمالی بانک‌ها برای بورس/ فرارسیدن موعد نهایی اجرای توافق تهران- واشنگتن/ هشدار صریح آمریکا به باکو؛ حمله باکو به ارامنه را تحمل نخواهیم کرد/ نحوه اجرای توافق تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا

روزنامه‌های صبح امروز، یکشنبه بیست‌وششم شهریور ماه به مباحثی پیرامون متهم کردن ایران به نقض قطعنامه ۲۲۳۱، خطر ورشکستگی احتمالی بانک‌ها برای بورس، اجرای توافق تهران- واشنگتن، هشدار صریح آمریکا به باکو، توافق تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا پرداخته‌اند.

خواندن این مطلب 34 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، نگاهی داریم به عناوین و گزارشات چند روزنامه صبح کشور که در ادامه می خوانید؛

روزنامه اقتصاد مردم به مبحثی تحت عنوان تلاش آمریکا برای متهم کردن ایران به نقض قطعنامه ۲۲۳۱ پرداخت.

سفیر ایران در سازمان ملل در نامه ای به رئیس شورای امنیت و دبیر کل سازمان ملل تلاش آمریکا برای متهم کردن ایران به نقض قطعنامه ۲۲۳۱ را بی اساس خواند.

به گزارش اقتصاد مردم، امیر سعید ایروانی سفیر ایران در سازمان ملل در واکنش به تلاش آمریکا برای متهم کردن ایران به نقض قطعنامه ۲۲۳۱ طی نامه ای به رئیس شورای امنیت و دبیر کل سازمان ملل مدعی شد: تلاش بدبینانه ایالات متحده برای ایجاد ارتباط واهی بین استفاده ادعایی از هواپیماهای بدون سرنشین (پهپاد) در درگیری در اوکراین و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد (۲۰۱۵) برای متهم کردن ایران به نقض این قطعنامه گمراه کننده و کاملا بی اساس است.

او ادعا کرد: ما بار دیگر تاکید میکنیم که درخواست مکرر و غیرموجه ایالات متحده از دبیرخانه برای انجام تحقیقات به اصطلاح نقض قطعنامه ۲۲۳۱ فاقد مبنای قانونی است. نه قطعنامه ۲۲۳۱ و نه تبصره مربوطه رئیس شورای امنیت (۴۴/۲۰۱۶/۵) اجازه چنین مأموریت غیر قانونی را نمی دهد. ما مجدداً درخواست خود را از دبیر خانه سازمان ملل متحد برای اجرای مجدانه مأموریت خود، همانطور که در یادداشت رئیس شورای امنیت (۴۴/۲۰۱۶) ذکر شده است تکرار می کنیم.

روزنامه اقتصادی امروز به موضوع خطر ورشکستگی احتمالی بانک‌ها برای بورس پرداخته است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در گفتگو با این روزنامه گفت: به دلیل گره خوردن مسائل اقتصادی با سیاسی پیش‌بینی کردن نرخ تورم امکان پذیر نیست.

مجید رضا حریری، رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین عنوان کرد: تورم به عنوان موضوعی مهم که بر زندگی و معیشت مردم سایه شومی افکنده است هر ساله از جهات مختلفی مورد تحلیل و ارزیابی قرار میگیرد که علل افزایش نرخ تورم چیست و راهکارهای کاهش نرخ تورم و رسیدن به نرمهای جهانی در نرخ تورم چیست؟

مجید رضا حریری ادامه داد: آنچه در این موضوع حائز اهمیت است اینکه نمی توان به صورت قاطع درباره نرخ تورم در ایران سخن گفت چرا که به دلایل بسیاری از جمله گره خوردن مسائل اقتصادی با مسائل سیاسی نمی توان چنین موضوعی را به درستی پیش بینی کرد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین افزود: با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از مشکلات کشور ناشی از مسائلی در حاشیه روابط و سیاست خارجی ماست و اثر تحریم ها که نشات گرفته از سیاست خارجی است پیش بینی کردن نرخ تورم را در اقتصاد بسیار سخت میکند چرا که خبرهای مطلوب برجامی و رفع چالش ها در حوزه سیاست خارجی به کاهش مشکلات اقتصادی می انجامد که به تبع آن شاهد کاهش فشار مشکلات در بخشهای مختلف اقتصادی و کاهش نرخ تورم خواهیم بود.

مجید رضا حریری ادامه داد: علی رغم اینکه تورم بین ۲۰ تا ۲۵ درصدی به جزیی و بخشی جدایی ناپذیر از اقتصاد ما تبدیل شده و گویا در اقتصاد ایران به این نرخ تورم عادت کرده ایم؛ هر چند این رقم تورم در کشورهای توسعه یافته بسیار بالاست اما نرخ تورمی که از سال ۹۷ به بعد در اقتصاد ایران فشار زیادی روی بخش تولید و معیشت مردم وارد کرده ناشی از آثار تحریم هاست، یعنی اثرات عدم حضور ایران در بازارهای جهانی عدم استفاده و دسترسی به سیستم بانکی عدم دسترسی به منابع ارزی خارج از کشور همه و همه دست به دست هم داده تا منجر به بالا رفتن تورم شود.

مجید رضا حریری رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در پایان گفت و گو با روزنامه اقتصادی امروز عنوان کرد: اینکه برخی از کارشناسان اقتصادی بالا رفتن نرخ ارز را عامل مهمی در افزایش تورم میدانند و بخش دیگری نسبت به رشد نقدینگی و اثرات تورم زای آن هشدار می دهند واقعیت این است که مسائل یاد شده در دو حوزه روی افزایش نرخ تورم تاثیر گذار است پس دو طرفی که افزایش نرخ تورم را به نقدینگی و دلاریزه شدن اقتصاد ایران نسبت میدهند درست میگویند اما در مجموع بخش مهمی از آنچه به تورمهای بالا در اقتصاد ایران دامن زده، مسائل سیاسی است که اگر تشدید شود قطعا به افزایش نرخ تورم و بالا رفتن مشکلات در بخشهای مختلف اقتصادی می انجامد.

روزنامه تجارت به فرارسیدن موعد نهایی اجرای توافق تهران- واشنگتن پرداخت.

با گذشت بیش از یک ماه از اعلام توافق میان آمریکا و ایران برای تبادل زندانیان و آزادسازی دارایی های مسدود شده تهران در کره جنوبی به نظر میرسد توافق میان دو طرف طی دو روز آتی بعد اجرایی شدن به خود می گیرد.

به گزارش تجارت، اخیرا هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا ابراز امیدواری کرد که زندانیان آمریکایی بازداشت شده در ایران» طی روزهای آتی به ایالات متحده بازگردند.

جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا در مصاحبه با شبکه «صدای آمریکا» ابراز امیدواری کرد که با تکمیل انتقال دارایی های مسدود شده ایران از بانکهای کره جنوبی به قطر پنج تبعه آمریکایی که در ایران در بازداشت هستند، «ظرف روزهای آتی به ایالات متحده بازگردند.

اظهارات کربی در حالی مطرح شده است که رسانه آمریکایی «بلومبرگ» به نقل از افراد مطلع روز پنجشنبه ۲۳ شهریور ماه مدعی شده قرار است تبادل زندانی بین ایران و ایالات متحده تا دوشنبه انجام شود.

در همین ارتباط علی باقری کنی معاون سیاسی وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران (پنجشنبه شب ۱۹ مرداد ماه در پی انتشار اخباری مبنی بر آزاد سازی بخشی از داراییهای ایران اعلام کرد: فرآیند آزادسازی چند میلیارد دلار از داراییهای ایران که چند سال است به طور غیر قانونی توسط آمریکا توقیف شده، آغاز شد. ایران تضمین لازم برای پایبندی آمریکا به تعهدات خود را دریافت کرده است. آزادی چند ایرانی که به طور غیر قانونی در آمریکا بازداشت شده بودند در این چارچوب است.

جزئیات بیشتر پیش تر روزنامه نیویورک تایمز پیش از این گزارش داد که پنج زندانی آمریکایی در ازای آزادی ایرانیانی که به دلیل نقض تحریم ها مجرم شناخته شده اند، از زندان آزاد خواهند شد. این روزنامه همچنین مدعی شد حدود ۶ میلیارد دلار از داراییهای نفتی ایران نیز آزاد خواهند شد.

رسانه آمریکایی «بلومبرگ» به نقل از افراد مطلع مدعی شده قرار است تبادل زندانی بین ایران و ایالات متحده تا دوشنبه انجام شود.

طبق این گزارش منابع مذکور ناشناس گفتند تاریخ دقیق تبادل زندانی هنوز تعیین نشده اما احتمالا در تاریخ ۱۸ سپتامبر (دوشنبه، ۲۷ شهریور) یک روز قبل از آن که سران جهان در نیویورک برای شرکت در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل جمع شوند، انجام خواهد شد.

همچنین خبرگزاری آسوشیتد پرس» بامداد سه‌شنبه هفته گذشته از موافقت وزارت امور خارجه این کشور با ارائه معافیت تحریمی برای انتقال ۶ میلیارد دلار پول مسدود شده ایران از کره جنوبی به بانکهای قطری خبر دادند.

بر اساس این اطلاعیه که به مشاهده آسوشیتد پرس رسیده، اجازه انتقال ۶ میلیارد دلار پول مسدود شده ایران از کره جنوبی به قطر ذیل توافق مبادله زندانیان بین تهران و واشنگتن صادر شده است.

آسوشیتدپرس در این باره گزارش داد: دولت بایدن با صدور معافیت کلی برای بانکهای بین المللی جهت انتقال ۶ میلیارد دلار پول مسدود شده ایران از کره جنوبی به قطر بدون نگرانی از نقض کردن تحریمهای آمریکا، راه را برای آزادی پنج شهروند آمریکایی بازداشت شده در ایران هموار کرد. علاوه بر این به عنوان بخشی از این توافق دولت آمریکا هم با آزادی پنج شهروند ایرانی که در این کشور زندانی بودند موافقت کرده است».

روزنامه جمهوری اسلامی در مطلبی به هشدار صریح آمریکا به باکو پرداخت.

یوری کیم” معاون موقت وزیر امور خارجه آمریکا در امور اروپا و اوراسیا در جلسه استماع کمیته روابط خارجی سنا آمریکا درباره بحران – قره باغ :گفت کریدور لاچین باید بدون تاخیر و هم اکنون بازگشایی شود.

وی افزود: ” گذرگاه لاچین باید هم اکنون – باز شود مسیرهای دیگر نیز میتوانند باز شوند اما لاچین باید باز شود این غیر قابل مذاکره است. این مقام آمریکایی خاطرنشان کرد ما . باید توجه داشته باشیم که جنگ بین ارمنستان – و آذربایجان تمام نشده است و این امر بر تعهد ما برای حمایت از یک توافق صلح پایدار و با عزت بین ارمنستان و آذربایجان فوریت می بخشد.

معاون موقت وزیر خارجه آمریکا تأکید کرد که حقوق و امنیت ارمنیهای قره باغ – کوهستانی باید محافظت شود.

وی افزود: این یک عنصر اساسی از توافق صلح پایدار و باعزت است. آذربایجان باید تضمینهای – قابل تأیید بین المللی در مورد احترام به حقوق و توانایی آنها برای ماندن بدون ترس در خانه های خود ارایه دهد.

یوری کیم در ادامه به دولت باکو هشدار داد: ایالات متحده هیچ اقدامی – کوتاه مدت یا بلندمدت – را برای پاکسازی قومی یا ارتکاب هر گونه جنایات دیگر علیه مردم ارمنی قره باغ تحمل نخواهد کرد. وضعیت انسانی کنونی قابل قبول نیست دسترسی بشر دوستانه از طریق گذرگاه لاچین و سایر مسیرها باید اکنون در دسترس باشد ما تمام تلاش خود را برای تحقق آن انجام خواهیم داد و مشتاقانه منتظر ادامه کار برای تحقق آن هستیم

وی افزود: ما وضعیت موجود را کاملا غیر قابل قبول میدانیم تا زمانی که به یک قطعنامه نرسیم دست از کار نمیکشیم ما پیوسته گفته ایم که گذرگاه لاچین باید به روی ترافیک ،تجاری بشر دوستانه و خصوصی باز شود ما این پیام را در موارد متعدد به صورت علنی و خصوصی به تمام سطوح دولت آذربایجان رسانده ایم. دسترسی به غذا دارو شیر خشک کودکان و انرژی هرگز نباید گروگان گرفته شود.

روزنامه شرق در گزارشی نحوه اجرای توافق تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا را مورد بررسی قرار داد.

طبق توافقات صورت گرفته همزمان با تایید واریز منابع مالی آزاد شده ایران به حسابهای متعلق به بانکهای ایرانی در قطر فرآیند تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا انجام میشود.

به گزارش شبکه شرق شامگاه پنجشنبه نوزدهم مرداد ماه روزنامه نیویورک تایمز از توافق میان ایران و آمریکا بر سر تبادل زندانیان خبر داد و نوشت پنج جاسوس آمریکایی در ازای آزادی چند زندانی ایرانی و دسترسی تهران به ۶ میلیارد دلار منابع بلوکه شده خود در کره جنوبی اجازه ترک ایران را پیدا خواهند کرد.

در اولین قدم این توافق ایران پنج ایرانی آمریکایی را از زندان آزاد و آنها را در حبس خانگی نگه داشته و آمریکا نیز فرآیند انتقال منابع مالی ایران را آغاز کرده است.

سیامک نمازی، مراد طاهباز و عماد شرقی که به جرم جاسوسی در زندان بودند و بخشی از حبس ۱۰ ساله خود را گذرانده اند و ۲ زندانی دیگر که نام آنها اعلام نشده و به گفته یک منبع آگاه ایرانی این اقدام در حال نهایی شدن است و ممکن است اسامی اعلام شود، قرار است با پنج ایرانی که در رابطه با دور زدن تحریم های ایران در آمریکا در زندان هستند، مبادله شوند.

طبق اطلاعات دریافتی پس از موافقت واشنگتن با شروط جمهوری اسلامی ایران پس از احراز انتقال منابع مالی ایران به قطر توسط بانک مرکزی ایران فرآیند تبادل زندانیان آغاز میشود و محل تبادل هم دوحه پایتخت قطر خواهد بود.

به همین منظور و طبق توافقات صورت گرفته ۶ حساب بانکی برای ۶ بانک ایرانی که دسترسی به سوئیفت داشتند افتتاح شده و واریز در این حسابها انجام خواهد شد. پس از واریز منابع مالی ایران به این حسابها در ۲ بانک ،قطری بانک مرکزی قطر به تهران اعلام میکند که این منابع قابل استفاده است. پس از پاسخ کتبی اقدامات دیگر توافق انجام خواهد شد.

شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر امور خارجه قطر در رایزنی تلفنی روز پنجشنبه با «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با ابراز خرسندی از روند تحولات شکل گرفته و پیشرفتهای انجام شده در زمینه برخی موضوعات مرتبط با ایران و طرفهای ثالث از نهایی شدن و اتمام کلیه روندهای مرتبط با انتقال اموال ایران به بانکهای قطری طی هفته آینده خبر داد.

شامگاه سه‌شنبه خبرگزاری آسوشیتدپرس خبر داد «دولت بایدن با ارائه معافیت تحریمی برای بانکهای بین المللی به منظور انتقال ۶ میلیارد دلار از دارایی های مسدود شده ایران از کره جنوبی به قطر بدون واهمه از تحریم های آمریکا راه را برای آزادی پنج زندانی آمریکایی که در ایران زندانی بودند، هموار کرد.

طبق اعلام وزیر امور خارجه آمریکا، این معافیت تحریمی شامل بانکها و موسسات مالی در کره جنوبی، آلمان ،ایرلند قطر و سوئیس میشود.

روز جمعه وزیر امور خارجه ایران خبر داد که هفته آینده ۶ میلیارد یورو داراییهای مسدود شده ایران در کره جنوبی وارد ۲ بانک در حسابهای مورد درخواست بانک مرکزی ایران میشود.

امیرعبداللهیان همچنین خبر داد این ۶ میلیارد یورو با استفاده از سوئیفت و در فضای رسمی مبادلات بانکی بین المللی منتقل شده و در چارچوب توافق انجام شده، این پول بر اساس نیازهای ایران هزینه میشود.

روند شکایت تهران از کره جنوبی هم به دلیل مسدود کردن منابع مالی ایران در سه بانک این کشور به بهانه تحریمهای آمریکا همچنان پابرجاست و سئول ممکن است با خسارت ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون یورویی مواجه شود.