/

کیوسک امروز؛ اجاره ۴۰۰ هکتار جنگل به یک دامدار؛ جدال منابع طبیعی و اوقاف سوادکوه/ آبرسانی با تانکر به تالاب هشیلان ایران؛ نگرانی از تبدیل تالاب به کانون ریزگر/ وضعیت اورژانسی فرونشست زمین در استان البرز/ ۲ وزارتخانه نفت و بهداشت صدرنشین پرداخت حقوق های نجومی/ ۴۰ تا ۵۰ هزار میلیارد تومان گردش مالی بازار فیلترشکن

کیوسک امروز چهارشنبه بیست و پنجم مرداد ۱۴۰۲ به موضوعاتی پیرامون اجاره ۴۰۰ هکتار جنگل در سوادکوه به یک دامدار، آبرسانی با تانکر به تالاب هشیلان، فرونشست زمین در استان البرز، دو وزارتخانه نفت و بهداشت صدرنشن پرداخت حقوق های نجومی و ۴۰ تا ۵۰ هزار میلیارد تومان گردش مالی بازار فیلترشکن پرداخته است.

خواندن این مطلب 22 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز نگاهی داریم به عناوین و گزارشات چند روزنامه صبح کشور که در ادامه می خوانید.

اجاره ۴۰۰ هکتار جنگل به یک دامدار؛ جدال منابع طبیعی و اوقاف سوادکوه

خبرگزاری تسنیم نوشته است؛ ۴۰۰ هکتار از جنگل‌های هیرکانی سوادکوه مازندران، به یک دامدار برای تعلیف دام ‌ها اجاره داده شده است. منابع طبیعی به تازگی و در جریان یک پرونده قضائی متوجه اجاره جنگل تحت عنوان اجاره مرتع شده و خواهان اخراج دامدار از جنگل است. موضوع درباره ۴۰۰ هکتار از جنگل ‌های این منطقه است که طی قراردادی بین موجر ( متولی موقوفه)  و مستأجر ( یک دامدار ) برای تعلیف دام به اجاره واگذار شده است.

آنطور که گفته شده این جنگل ‌ها در قالب وقف اجاره داده شده درحالی که طبق قوانین سازمان جنگل ‌ها و مراتع کشور این عرصه‌ ها جزو انفال محسوب و وقف ناپذیرند اما در حال حاضر جزو تعلقات وقفی شخصی با نظارت اوقاف به اجاره واگذار شده است و  “امام ‌زاده گَزو”  در وسط این جنگل‌ های اجاره‌ای قرار دارد؛ اجاره‌ای ۵ ساله تا سال ۱۴۰۳.

علی امینی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سوادکوه میگوید: اگرچه بنا بر اظهارات افراد محلی این عرصه‌ های جنگلی از گذشته وقف بوده اما بعد از ملی شدن مراتع از سوی سازمان جنگل‌ ها، وقف باطل شده است. وی با بیان اینکه دامدار مرتع موردنظر از سوی منابع طبیعی محکوم شده بود، ادامه داد: از نظر عرفی معمولاً افراد رعایت می ‌کردند حتی دامدارانی که در مراتع و جنگل‌ های این منطقه دام ‌هایشان چرا می ‌‌کردند، اجاره سالیانه به متولی پرداخت می ‌کردند. در این جنگل نیز دامدار براساس عرف دامداری می ‌کرد مثل بقیه دامداران. اما چون وقف می ‌دانستند ، اجاره به متولی موقوفه پرداخت می ‌کردند اما منابع طبیعی چند سال گذشته این دامدار را به دلیل تخلفات محکوم کرد.

وی افزود: دامدار نیز از متولی و اداره اوقاف شکایت کرد مبنی بر اینکه “هر ساله صرفاً بابت تعلیف دام در این عرصه اجاره می ‌دهم اما زمانی که از سوی منابع طبیعی محکوم شدم اوقاف هیچ دفاعی نکرد” و دادگاه نیز اوقاف را به دلیل اجاره بدون قرارداد محکوم کرد.

امینی ادامه داد: اداره کل اوقاف نیز بر اساس حکم دادگاه برای این عرصه اجاره نامه تنظیم کرد، منابع طبیعی طرف دعوا نبود و اخیراً مطلع شدیم که این اتفاق افتاده و ۴۰۰ هکتار از عرصه ‌های جنگلی که اداره کل اوقاف قانوناً حق اجاره نداشت به دلیل حکم دادگاه ملزم به اجاره شد. ما به عنوان اعتراض ثالث وارد پرونده شدیم و دادخواستی برای ابطال حکم دادگاهی که درمورد اداره کل اوقاف و متولی عرصه‌ های امام‌زاده ” گَزو” صادر شده تنظیم کردیم و منتظر دادگاه هستیم تا آن حکم ابطال شود و دامدار را از عرصه خارج کنیم. 

آبرسانی با تانکر به تالاب هشیلان ایران/ نگرانی از تبدیل تالاب به کانون ریزگر

روزنامه ابرار به تالاب هشیلان پرداخته است؛ محمد حسین فلاحتی، رئیس اداره محیط زیست شهرستان کرمانشاه با بیان اینکه تقریبا آبی در تالاب هشیلان باقی نمانده و در آستانه خشک شدن کامل است گفت: با همکاری دستگاه های مختلف مقرر شده از هفته آینده آبرسانی به تالاب از طریق تانکر آغاز شود.

وی مدعی شد: این آبرسانی با همکاری دستگاه هایی از جمله ارتش، سپاه، شهرداری منابع طبیعی و همچنین خیرین انجام خواهد شد و پیش بینی ما این است بتوانیم هفته ای پنج تا شش تانکر آب به تالاب تزریق کنیم. رئیس اداره محیط زیست شهرستان کرمانشاه افزود: البته قرار نیست با آبرسانی از طریق تانکر تالاب هشیلان را احیاء کنیم، بلکه هدف حفظ حیات گونه های گیاهی و جانوری تالاب است.

وی خاطرنشان کرد تالاب هشیلان محل زندگی گونه هایی از جمله انواع خزندگان، مارهای آبی، دوزیستان و حتی برخی پستانداران از جمله گرگ و شغال در حاشیه تالاب است که از آب آن تغذیه میکنند و لازم است حیات آنها حفظ شود.

فلاحتی نگرانی دیگری که درباره تالاب هشیلان وجود دارد را احتمال تبدیل شدن آن به یک کانون ریزگرد دانست و مدعی شد که آبرسانی با تانکر تا حدودی میتواند از این مشکل نیز جلوگیری کند. همچنین از سوی دیگر خشکی کامل تالاب نگرانی بروز آتش سوزی در محدوده تالاب را نیز افزایش خواهد داد.

وضعیت اورژانسی فرونشست زمین در استان البرز

روزنامه آرمان میهن نگاهی داشته به وضعیت فرونشست زمین در استان البرز؛ نماینده مردم ساوجبلاغ ، نظرآباد، طالقان و چهارباغ  در مجلس، فرونشست زمین در استان البرز را نتیجه بی توجهی مسئولان به منابع طبیعی می داند.

علی حدادی با اشاره به اینکه استان البرز یکی از استان های درگیر فرونشست زمین است گفت: علت اصلی فرونشست ها کم آبی است اما در استان البرز کمبود آب نداریم بلکه سوء مدیریت در توزیع آب باعث شده است با فرونشست زمین مواجه شویم. نماینده مردم ساوجبلاغ، نظر آباد و طالقان در مجلس بیان کرد: در جنوب غربی استان البرز زمین های کویری وجود دارد که به دلیل بی توجهی مسئولان منطقه در گذشته به این زمین ها برای جلوگیری از شکل گیری پدیده ریز گردها و عملکرد نا مناسب سازمان آب خیزداری و منابع طبیعی باعث شده است آسیب هایی به منطقه وارد شود.

۲ وزارتخانه نفت و بهداشت صدرنشین پرداخت حقوق های نجومی

روزنامه ثروت نوشته است؛ رئیس هیئت تحقیق و تفحص از حقوق های نجومی با بیان اینکه گزارش هیات تحقیق و تفحص از حقوق های نجومی نهایی شده است گفت: وزارت خانه های نفت و بهداشت و برخی از بانک ها بیشترین پرداخت های غیر متعارف و نجومی را داشته اند.

مالک شریعتی نیاسر در حاشیه نشست علنی مجلس گفت: حدود یک ماه قبل گزارش نهایی هیات در خصوص تحقیق و تفحص از حقوق های نجومی نهایی شد. این گزارش در هیات ۱۲ نفره به تصویب رسید. اکنون نیز آماده ارائه به کمیسیون برنامه بودجه و طی کردن مسیر برای تصویب و ارائه به صحن است. کار هیات تحقیق و تقحص از حقوق های نجومی در این مرحله به پایان رسیده اما مجاز نیستم درباره جزئیات و مصادیق صحبت کنم.

نماینده تهران افزود: بالغ بر ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر در این تحقیق و تفحص را بررسی کردیم که از دستگاه های مختلف در سه قوه بودند آنچه که ما دنبال میکردیم هم در حوزه مصادیق و هم در حوزه قوانین بود. در حوزه مصادیق این عدد را برای سال ۱۴۰۰ بررسی کردیم. اعداد و ارقام در اختیار ما بود از این جهت که حقوق نجومی تعریف قانونی ندارد ما مبنا را سقف قانون بودجه در نظر گرفتیم که در سال ۱۴۰۰ حدود ۳۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بود بالاتر از این رقم را ما تخلف در نظر گرفتیم.

شریعتی کیاسری تصریح کرد: ما به همه پرداخت هایی که از محل بودجه عمومی به هر نحوی پرداخت می شود ورود کردیم و یکی از نتایجی که به آن دست پیدا کردیم این است که متاسفانه چون پرداخت ها بر اساس کد ملی و شناسه یکتا نیست کمتر از سی درصد پرداخت ها از بودجه عمومی قابلیت رصد دارد و این یکی از آسیب هایی است که در قوانین باید اصلاح شود.

۴۰ تا ۵۰ هزار میلیارد تومان گردش مالی بازار فیلترشکن

روزنامه مردم سالاری نوشته است؛ در حال حاضر اعداد و ارقام وحشتناکی از گردش مالی فیلترشکن ها شنیده میشود؛ اعداد چند هزار میلیارد تومانی که تنها برای خرید فیلترشکن از جیب شهروندان هزینه میشود این در حالی است که آمار دقیقی از سهم فیلترشکن های پولی وجود ندارد.

رشیدی کوچی، نماینده مجلس در پاسخ به این سوال که آیا شما اطلاعاتی درباره گردش مالی فیلترشکن ها دارید گفت: من قبلا در مصاحبه ای به نقل از فردی گفته بودم که گردش مالی بین ۴۰ تا ۵۰ هزار میلیارد تومان در جریان است. ولی به نظر من این عدد خیلی دور از ذهن نیست چرا؟ دلیل آن هم این است که من یک نظر سنجی در صفحه اینستاگرامم گذاشتم که تقریبا ۳۰ هزار نفر در این نظرسنجی شرکت کردند. در آن زمان صفحه من ۷۰ هزار دنبال کننده داشت. تقریبا ۸۵ درصد افراد گفتند ما ماهانه بالای ۱۰۰ هزار تومان فیلتر شکن میخریم. حالا من آمار مقایسه ای میدهم و احتمالات را دخیل میکنم.

وقتی در صفحه ای که ۷۰ هزار نفر دنبال کننده دارد و ۳۰ هزار نفر در نظرسنجی شرکت میکنند و ۸۵ درصد میگویند ماهانه بالای ۱۰۰ هزار تومان فیلترشکن میخرم شما میتوانید این عدد را با ضریب بالاتری به کل جامعه بسط دهید. پس گردش مالی در خرید و فروش فیلترشکن در کشور ما خیلی بالاست. در کنار این ها هزینه های جانبی نیز بالا میرود. یعنی شما وقتی فیلترشکن روی گوشی خود نصب میکنی مصرف اینترنتتان زیادتر از حد معمول میشود؛ بعضی ها میگویند دو برابر و گروهی هم میگویند سه برابر. در واقع یک بسته ۱۰ گیگابایتی را به جای این که یک ماه مصرف کنید ۱۵ روزه مصرف میکنید. او افزود: به هر حال فیلترینگ باعث شده که یک چرخه مالی عظیمی در حوزه فیلترشکن ها اتفاق بیفتد.