/

کیوسک امروز؛ آیا توافق هسته‌ای در راه است؟/ تاثیر آزادسازی سرمایه‌های بلوکه شده بر قیمت دلار/ تورم در نقطه جوش/ معضلات سازمانی نهادهای دولتی/ موج جدید بیکاری و مهاجرت

روزنامه‌های صبح امروز، چهارشنبه دهم خرداد ماه به مباحثی درباره توافق هسته‌ای، تاثیرات آزادسازی سرمایه‌های بلوکه شده ایران بر اقتصاد، تورم افسارگسیخته، معضلات سازمانهای دولتی و موج جدید بیکاری و مهاجرت پرداخته‌اند.

خواندن این مطلب 20 دقیقه طول میکشد.

روزنامه‌های صبح امروز، چهارشنبه دهم خرداد ماه به مباحثی درباره توافق هسته‌ای، تاثیرات آزادسازی سرمایه‌های بلوکه شده ایران بر اقتصاد، تورم افسارگسیخته، معضلات سازمانهای دولتی و موج جدید بیکاری و مهاجرت پرداخته‌اند.

به گزارش فرانیوز، نگاهی داریم به عناوین و گزارشات چند روزنامه صبح کشور که در ادامه می خوانید؛

آیا توافقی درباره پرونده هسته‌ای در راه است؟

روزنامه جوان ادعا کرده، سفر دو روزه سلطان عمان به تهران که وزیر خارجه عمان آن را «تاریخی» تعبیر کرد، ایران و غرب را در آستانه یک توافق بر سر پرونده هسته‌ای قرار داده است.

در این گزارش عنوان شده است که نشانه‌های چنین چشم‌اندازی، از تهران تا واشنگتن و از آنجا تا وین و تل‌آویو آشکار است.

این روزنامه در بخش دیگری از ادعای خود افزوده است: مقام‌های اسرائیلی که شامه منحصر به فردی در رصد تحرکات سیاست خارجی امریکا دارند، گفته‌اند نگران یک توافق هسته‌ای موقت بین آمریکا و ایران در «روز‌ها و هفته‌های آینده» هستند. در واشنگتن، بحث‌ها درباره تبادل زندانیان میان تهران و واشنگتن مجدداً بالا گرفته و در وین، خبر‌هایی درباره کم شدن اختلافات ایران و آژانس بر سر پرونده‌های مورد اختلاف مطرح است و سرانجام، مثل همیشه در تهران، ناظران اقتصادی، کاهش قیمت ارز را نشانه واکنش هوشمند بازار به تحولات سیاست خارجی ارزیابی می‌کنند.

این روزنامه با بیان اینکه هیثم بن‌طارق آل سعید، سلطان عمان بدون صحبت کردن درباره چالش هسته‌ای بین ایران و غرب، به سفر دو روزه خود پایان داد و تهران را ترک کرد، استدلال کرده است که صحبت نکردن او درباره چالش هسته‌ای، بیش از آنکه نشانه روی میز نبودن این چالش در سفر او به تهران باشد، شک و گمان‌ها را در این باره تقویت کرده که میانجی عمانی نخواسته مهم‌ترین دستور کار سفر خود را به تهران از وضعیت محرمانه‌ای که مدتی است دچار آن شده، خارج کند.

آیا در صورت آزادسازی منابع مالی بلوکه شده ایران فشارها بر دلار آزاد کاهش می‌یابد؟

روزنامه اعتماد با اشاره به انتشار اخباری درباره رایزنی کره جنوبی و آمریکا درباره آزادسازی هفت میلیارد دلار پول ایران، به تاثیر این موضوع بر قیمت دلار آزاد پرداخته است.

از ساعات اولیه روز گذشته، موج اخباری مبنی بر آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران در کره جنوبی در رسانه‌های مختلف منتشر شد. بر اساس این اخبار، کره جنوبی و امریکا در حال مذاکره درباره راه‌هایی برای آزادسازی هفت میلیارد دلار پول ایران هستند که در کره جنوبی مسدود شده است.

گفته شده که در صورت موفقیت‌آمیز بودن مذاکرات، پول مسدودشده به شعب بانک‌های ایرانی در کشورهای همسایه در خاورمیانه منتقل می‌شود و نه مستقیم به ایران تا نحوه استفاده از آن تحت نظارت باشد.

احتمالا‌ در روزهای آینده نیز اخبار ضد و نقیض درباره آزادسازی منابع ارزی ایران در کشورهایی مانند کره جنوبی روی خط برخی خبرگزاری‌ها قرار گیرد. اما این اخبار چقدر درست است و چه تاثیری روی قیمت ارز خواهد داشت؟ آیا می‌توان امیدوار بود که نرخ دلار در میان‌مدت و بلندمدت به اینگونه اخبار واکنش مثبتی نشان دهد؟ 

طبق گزارش روزنامه اعتماد بنابر اظهارات اقتصاددانان، نشانگرهای اقتصادی مانند نرخ تورم، رشد اقتصادی و نقدینگی هستند که روی نرخ دلار تاثیر مستقیم دارند و بحث منابع بلوکه‌شده ایران در کره جنوبی و دسترسی آن برای شعب بانک‌های ایرانی در کشورهای همسایه می‌تواند منجر به تسهیل در تامین ارز برای ایران شود اما اینکه چه میزان فشار را از روی بازار آزاد بردارد، هنوز مشخص نیست.

تورم در نقطه‌جوش

روزنامه هم‌میهن با پرداختن به نظرات کارشناسان اقتصادی چرایی جهش تورم و راهکارهای مهار آن را بررسی کرده است.

میانگین تورم سالانه در آستانه رکوردزنی ۷۸ سال گذشته است. براساس آخرین اعلام مرکز آمار، تورم سالانه اردیبهشت‌ماه به ۴۹.۱ درصد رسیده است. این تورم به جز سال ۱۳۷۴ که عدد ۴۹.۴ درصد را ثبت کرده، طی ۷۸ سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

دولت بنا بود تورم را مهار کند. هم از ابتدای روی کار آمدن، این قید را برای خود گذاشته بود و هم امسال با تعیین شعار مهار تورم، بر این وعده تاکید دوباره کرد. اما نه در دو سال گذشته دولت توفیقی در نصف شدن و تک‌رقمی شدن تورم به‌ دست آورد و نه در دو ماه ابتدایی امسال توانست افسار تورم را بکشد.

بنابر اظهارات اقتصاددانان، رصد برنامه‌های دولت در کنار نشانه‌هایی که از عدم تغییر سیاست خارجی می‌رسد و همچنین کسری‌های دائمی بودجه، تحلیلگران را به این نتیجه رسانده که نه‌تنها مهار تورم اتفاق نمی‌افتد، بلکه باید منتظر تورم سه‌رقمی نیز باشیم.

کجای کار سازمان‌ها می‌لنگد

روزنامه شرق در سرمقاله امروز خود به قلم حمزه نوذری، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه به معضلات موجود در کارایی سازمان‌ها و نهادهای کشور پرداخته است.

جدایی تخصصی سازمان‌ها، یکی از مراحل مهم پیش‌روی هر کشوری برای دستیابی به ثبات و نظم اجتماعی در جهان جدید است.

در جامعه ایران می‌بینیم این تخصصی‌شدن کم‌و‌بیش انجام شده است، اما باز مسائل و چالش‌های بسیاری وجود دارد. کجای کار می‌لنگد و چرا با وجود سازمان‌های تخصصی در بخش‌های مختلف پزشکی و سلامت، کشاورزی، صنعت و… چالش‌های سازمانی وجود دارد؟ و چرا سازمان‌های تخصصی قادر به ارائه خدمات مناسب و کارآمد به جامعه نیستند؟

در این سرمقاله با اشاره به عدم اطلاع مدیران سازمان‌ها از سازوکار مجموعه تحت مدیریت خود عنوان شده است: جامعه ایران دچار مسئله آرایش یا همسازی مجدد ساختارهای تخصصی شده است و بخشی از مسائل جامعه ایران را می‌توان بر این اساس فهمید. گاهی مدیران سازمان‌ها از فعالیت‌های تخصصی سازمان خود اطلاع کاملی ندارند، چه رسد به اینکه همسازی و هماهنگی مناسبی بین آنها ایجاد کنند

برنامه ضدکارگران در ایستگاه هفتم/ موج جدید بیکاری و مهاجرت در راه است

روزنامه اقتصاد ملی با پرداختن به برنامه هفتم توسعه درباره موج جدید بیکاری و مهاجرت در پی اجرای یک ماده ضدکارگری در این برنامه هشدار داد.

بر اساس گزارش این روزنامه، یک کارشناس بازار کار با بررسی ماده ۱۵ این برنامه هشدار می‌دهد که موج جدید بیکاری و مهاجرت بــا احیای نظام استاد-شاگردی فرامی رسد.

برنامه هفتم توسعه که روز دوشنبه بلاخره به تصویب رسید، با حواشی بسیاری همراه بوده؛ از تاخیــر در تحویل به مجلس تا حل مواد قانونی آن. کارشناســان حــوزه کار و کارگری هم بــا نگاهی انتقــادی به برنامه هفتم بر این موضوع پافشاری می کنند که این برنامه ضدکارگران نوشته شده است.

اما در ماده ۱۵ چــه آمده که صدای فعالان کارگری و کارشناسان را بلند کرده است؟ بر اســاس ماده ۱۵ به منظور رفع موانع موثر به کارگیری نیروی کار جدید و توسعه کسب و کارها و همچنین جذب تازه واردان به بــازار کار و احیای نظام استاد-شاگردی و ترویج آموزش‌های عملی حین کار در ســه ســال اول ابتدای اشــتغال افراد مقررات زیر حاکم اســت. حداقل دســتمزد و مزایا برای این افراد معادل یک دوم حداقل دستمزد است و کارفرما اختیار لغو قرارداد را به صورت یکطرفه دارد.

در این گزارش درباره معضلات این برنامه ضدکارگران به نقل از حمید حاج‌اسماعیلی، کارشناس بازار کار آمده است: این امور نه تنها به توســعه بــازار کار کمکی نمی‌کند بلکه وضعیت بــازار کار را بحرانی خواهد کرد. مــاده ۱۵ برنامه هفتم توســعه انگیزه را در کارگران نابود می‌کند. در چنین شرایطی باید منتظر فرارسیدن موج جدید بیکاری و مهاجرت در کشــور باشیم. برنامه هفتم کاملا علیه منافع ملی است و مهر تایید این ادعا همان نادیده گرفتن کارگران است که بخش بزرگــی را در اقتصاد ایران به خود اختصاص داده‌اند.