/

کیوسک امروز؛عمان از جدیت توافق هسته ای می گوید/ نوسانات جدید ارز/ انعکاس مذاکرات ایران و آمریکا در رسانه‌ها/ ادعای ارتباط بی‌حجابی و افزایش نوزادان نامشروع/ دور زدن تحریم‌ها، دستاورد سفر رییسی به ونزوئلا

روزنامه‌های صبح امروز، شنبه بیست و هفتم خرداد ماه به مباحثی پیرامون توافق هسته‌ای، نوسانات ارز، ارتباط حجاب و عفاف از دیدگاه برخی رسانه‌ها و دستاورد سفر رئیسی به آمریکای لاتین پرداخته‌اند.

خواندن این مطلب 21 دقیقه طول میکشد.

روزنامه‌های صبح امروز، شنبه بیست و هفتم خرداد ماه به مباحثی پیرامون توافق هسته‌ای، نوسانات ارز، ارتباط حجاب و عفاف از دیدگاه برخی رسانه‌ها و دستاورد سفر رئیسی به آمریکای لاتین پرداخته‌اند.

به گزارش فرانیوز، نگاهی داریم به عناوین و گزارشات چند روزنامه صبح کشور که در ادامه می خوانید؛

عمان: تهران و واشنگتن برای احیای توافق هسته‌ای جدی هستند

روزنامه اطلاعات به ادعای عمان درباره جدیت تهران و واشنگتن برای احیای توافق هسته‌ای پرداخته است.

وزیر امور خارجه عمان عنوان کرده است: از سوی تهران و واشنگتن جدیتی برای احیای توافق هسته‌ای وجود دارد و فضای پیرامون آن مثبت است.

بدر البوسعیدی گفته است: جمهوری اسلامی و آمریکا در موضوع تبادل زندانیان دو کشور بسیار نزدیک هستند.

نیویورک تایمز نیز در اینباره نوشته است: دولت بایدن برای محدود کردن برنامه هسته‌ای تهران و آزادی آمریکایی‌های زندانی بی سرو صدا با جمهوری اسلامی مذاکره کرده است.

جمهوری اسلامی بر اساس توافق جدید موافقت خواهد کرد که اورانیوم را فراتر از سطح تولید فعلی خود که ۶۰ درصد است، غنی سازی نکند و همکاری خود را با بازرسان آژانس گسترش دهد و از فروش موشکهای بالستیک به روسیه خودداری کند و در مقابل، جمهوری اسلامی انتظار دارد آمریکا از تشدید تحریمها، اجتناب و توقیف نفتکشهای خارجی حامل نفت را متوقف کند.

از سویی دیگر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اظهار داشته است: واشنگتن به تعامل دیپلماتیک برای پیگیری اهدافش در ارتباط با جمهوری اسلامی در هماهنگی کامل با متحدان خود ادامه می‌دهد.

متیو میلر همچنین در مورد برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی گفت: هنوز هیچ توافقی وجود ندارد و گزارشها در باره توافق موقت درست نیست. آمریکا به استفاده از دیپلماسی برای پیشبرد اهداف خود ادامه خواهد داد اما هنوز به نقطه ای نرسیده ایم که بتوانم اعلام کنم.

سخنگوی کاخ سفید عنوان کرد: با وجود حفظ کانالهای دیپلماتیک با ایران سیاست واشنگتن در قبال توافق هسته ای تغییری نکرده است.

نوسانات جدید نرخ ارز و تعلیق و انتظار در بازارها

روزنامه اعتماد با اشاره به نوسانات جدید نرخ ارز که مردم و سرمایه‌گذاران را در بلاتکلیفی فرو برده است، گزارشی درباره تعلیق و انتظار در بازارهای ایران منتشر کرده است.

بازار دلار هفته گذشته روندی نزولی به خود گرفت و قیمت دلار از قله ۵۵ هزار تومان فرو ریخت و روز یکشنبه ۲۱ خرداد تا ۴۶ هزار و ۹۸۳ تومان هم پایین آمد.

اما مجددا نرخ دلار روز چهارشنبه ۲۴ خرداد تا ۴۹ هزار و ۷۰۰ تومان هم پیش رفت پنجشنبه نیز با وجود نیمه تعطیل بودن بازارها، قیمت اسکناس دلار دوباره به کانال ۴۸ هزار تومانی وارد شد و دیروز هم در قیمت های فردایی در همین کانال فروخته می‌شد.

نکته بسیار قابل توجه در بازارها، نوعی حالت انتظار است و معامله‌گران در یک شرایط بلاتکلیفی به سر می برند. شرایطی آزار دهنده و معلق که سایه خود را در بسیاری از بازارها گسترده کرده است.

در بازار خودرو خریداران به طور نسبی کنار کشیده‌اند تا تکلیف اخبار منتشر شده درباره «توافق اخیر ایران و امریکا» مشخص شود. این وضعیت گرچه به کاهش قیمت‌ها هم منجر شده و خیلی‌ها که پول لازم هستند حاضر شده‌اند قیمتهای پیشنهادی خود را پایین‌تر بیاورند؛ اما نوسان قیمت ارز این اجازه را نمی‌دهد که خریداران به بازار وارد شوند. سایه رکود در بازارهای مختلف گسترده شده است.

عباس آرگون، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در مورد بلاتکلیفیها در بازار ارز و به وجود آمدن حالت انتظار در بازارهای مختلف به «اعتماد» گفت: با توجه به افزایش نرخ ارز در نیمه دوم سال ۱۴۰۲ سایر بازارها هم متاثر از روند

افزایشی نرخ دلار شدند. اما شاهد آن بودیم که این رویه در سال جدید تغییر کرد و با توجه به بحث‌هایی که در خصوص مذاکرات با امریکا مطرح شد و رفت و آمدهایی که طرفین در کشور عمان داشتند نرخ ارز به یک باره افت کرد و همین مساله هم باعث رکود در بازارهای مختلف شده است.

این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در ادامه خاطرنشان کرد: متاسفانه یکی از مهمترین بحث ها این است که با رخ دادن این اتفاقات سیاسی پیش بینی پذیری در فضای اقتصادی از بین برود و مشخص هم نیست که این روند سه ماه طول خواهد کشید یا مساله ای طولانی مدت خواهد بود. همین امر باعث میشود افرادی که قصد خرید، فروش یا سرمایه گذاری در حوزه‌ای را دارند در حالت انتظار برای تصمیم گیری بمانند تا ببینند در روزهای آینده فضا به چه صورت خواهد شد.

بررسی چرایی عدم انعکاس شفاف مذاکرات جمهوری اسلامی و آمریکا در رسانه‌های داخلی

روزنامه هم‌میهن گزارش رسانه‌های خارجی درباره مذاکرات جمهوری اسلامی و آمریکا و عدم شفافیت رسانه‌های داخلی در این موضوع را بررسی کرده و نوشته است:  درحالی‌که مقامات جمهوری اسلامس هیچ اطلاع دقیقی از روند مذاکرات هسته‌ای ارائه نمی‌دهند رسانه‌های غربی و مقامات اسرائیلی از گشایش‌های جدی در روند مذاکرات خبر می‌دهند.

در آخرین آنها روزنامه نیویورک‌تایمز و خبرگزاری رویترز از توافق قریب‌الوقوع آمریکا و ایران در مذاکرات عمان خبر داده‌اند.

نورنیوز رسانه نزدیک به شورایعالی امنیت ملی در روزهای گذشته اخبار رسانه‌های غربی و اسرائیلی را تلاش برای شرطی کردن اقتصاد ایران دانسته و علت عدم اطلاع‌رسانی اخبار توسط مقامات ایرانی را آرامش و ثبات در بازار قلمداد کرد.

این در حالی است که اخبار منتشرشده در رسانه‌های غربی بلافاصله در رسانه‌های فارسی‌زبان منعکس شده و بازار را تحت تاثیر قرار می‌دهد و نوسانات اخیر قیمت دلار از جمله تاثیرات همین اخبار بوده است.

ادعای روزنامه جوان: بی‌حجابی سبب افزایش نوزادان نامشروع می‌شود

مدیر مسئول روزنامه جوان نزدیک به سپاه پاسداران در سرمقاله امروز به موضوع حجاب و عفاف از دیدگاه خود پرداخته و ادعا کرده است: بی‌حجابی سبب افزایش نوزادان نامشروع می‌شود!

محمد جواد اخوان، مسئله حجاب و عفاف را به هم پیوسته عنوان و مشخصا ادعا کرده، در واقع اصل اینکه عفاف و حجاب یک پدیدار واحد نیستند، درست است، اما این تصور که از هم جدا و بی‌ارتباط هستند صحیح نیست.

وی نوشته است؛ مغالطه امکان عفاف بدون حجاب، تنها افرادی را میفریبد که تحولات نیم‌قرن اخیر غرب را نبینند. از زمان وقوع انقلاب جنسی در نیمه دوم سده گذشته در اروپا و آمریکا اعمال حریمها در مسائل جنسی و روابط زن و مرد برداشته شد، از حجم پوششها کاسته شد و بلکه کنار رفت و جامعه در سراشیبی انحطاط اخلاقی قرار گرفت.

اخوان ادعا کرده است: نیم‌گاهی به تحولات فرهنگی اجتماعی غرب به خوبی نشان میدهد که اتفاقا در سیر تحولات غرب، ابتدا حجاب کمرنگ شد، سپس در عفاف مرزهای اخلاقی در جامعه فروپاشید. تشکیک شد و نهایتا نتیجه محسوس و ملموس آن را میتوان در امروز و فردای این جوامع دید که پدیده تولد فرزندان نامشروع به سکه رایج آنها تبدیل شده و در برخی از کشورهای غربی، تعداد نوزادان نامشروع از حلال‌زاده‌ها پیشی گرفته است. چنین وضعیتی نتیجه محتوم همان تجویزی است که برخی به نام تفکیک عفاف و حجاب امروز در جامعه ما عرضه می‌کنند.

کیهان: دستاورد سفر رئیسی به آمریکای لاتین؛ دور زدن تحریم‌ها بیخ گوش آمریکا

روزنامه کیهان از “دور زدن تحریم‌ها بیخ گوش آمریکا” به عنوان دستاورد سفر رئیسی به آمریکای لاتین نام برده و نوشته است: سفر رئیسی به سه کشور آمریکای لاتین و امضای ۳۶ سند همکاری و تفاهم نامه احیای ظرفیت‌های ایران در این منطقــه انجامید که می تواند موجب دور زدن تحریم ها، آن هم در بیخ گوش آمریکا شود.

کیهان به نقل از یک رسانه اسراییلی نوشته است: رئیسی از ونزوئلا بازدید می‌کند، این جا باید مراقب چه بود؟… این سفر با هدف دور زدن تحریم‌های آمریکاست… این امر می تواند تجارت ایران را افزایش دهد.

این روزنامه که زیر نظر علی خامنه‌ای اداره می‌شود، علنا به دور زدن تحریم‌های آمریکا و مجامع بین‌اللمی به عنوان یکی از اهداف روابط جمهوری اسلامی با کشورهای آمریکای لاتین اقرار کرده است.