/

کیوان رحیمیان به ۹سال حبس و محرومیت‌های اجتماعی محکوم شد

کیوان رحیمیان، شهروند بهائی محبوس در اوین، به ۹ سال حبس، شش سال محرومیت از حقوق اجتماعی، و پرداخت ۵۰ میلیون تومان جریمه نقدی محکوم شد.

خواندن این مطلب 6 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، هرانا نوشت: کیوان رحیمیان به اتهام «فعالیت آموزشی و یا تبلیغی انحرافی مغایر و یا مخل»‌ اسلام به پنج سال حبس، شش سال محرومیت از حقوق اجتماعی و پرداخت پنجاه میلیون تومان جریمه نقدی و به اتهام «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت کشور» به تحمل چهار سال حبس محکوم شده است.

در صورت تأیید این حکم در در دادگاه تجدیدنظر، مجازات اشد یعنی پنج سال زندان، برای این شهروند بهائی ۵۸ ساله قابل اجرا خواهد بود.

روز چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۲، ادمین صفحه‌ی اینستاگرامی که اخبار مربوط به این زندانی بهایی را منتشر می‌کند اعلام کرد: «طبق ماده‌ی ۵۰۰ مکرر: پنج سال زندان، شش سال محرومیت از حقوق اجتماعی، ۵۰میلیون تومان جریمه‌ی نقدی و بنابر ماده‌ی ۶۱۰ چهار سال زندان” او پیش‌تر در سال۹۶ پس از تحمل پنج سال حبس به جرم تدریس به جوانان بهائی محروم از تحصیل از زندان آزاد شده بود.»

کیوان رحیمیان روز ۲۷ تیر سال جاری در تهران بازداشت و روز ۱۶ دی‌ هم جلسه دادگاه او برگزار شد.

کیوان رحیمیان، دانش‌آموخته رشته روانشناسی و استاد دانشگاه مجازی بها‌ئیان ایران، پیشتر هم به اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» به ۵ سال حبس و پرداخت ۹۷ میلیون ریال جریمه نقدی محکوم شده بود.

این شهروند بهائی پس از تحمل محکومیتش در سال ۱۳۹۶ از زندان رجایی‌شهر کرج آزاد شد.

بر پایه گزارش «خانه اسناد بهائی‌ستیزی در ایران»، رحیم رحیمیان، پدر کیوان رحیمیان، از جمله بهائیان اعدام‌شده در سالهای نخست تاسیس جمهوری اسلامی بشمار می‌رود و پیکر او هرگز به خانواده‌اش تحویل داده نشد.

بتازگی ۱۴۷ تن از کنشگران سیاسی و مدنی در بیانیه‌ای محرومیت بهائیان ایران از «حقوق اولیه انسانی و مدنی‌شان»به وسیله جمهوری اسلامی را محکوم کرده و خواستار پایان گرفتن «این شرمساری تاریخی» شدند.

شهروندان بهائی در ایران پس از انقلاب سال ۱۳۵۷ به طور نظام‌مند در معرض اعدام، تبعیض‌های گسترده اجتماعی و سیاسی، و برخوردهای غیرقانونی از جمله بازداشت‌های خودسرانه و هتک حرمت به آرامستان‌هایشان قرار گرفته‌اند.

پیش‌تر جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران، از «افزایش قابل توجه» آزار و اذیت بهائیان در ایران انتقاد کرده بود.