/

کویت و عربستان مدعی مالکیت بر میدان گازی آرش شدند

کویت و عربستان با انتشار بیانیه‌های جداگانه‌ای مدعی شدند که میدان گازی آرش منحصراً متعلق به این دو کشور است و ایران حق استفاده از منابع گازی آن را ندارد.

خواندن این مطلب 8 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، نزدیک به ۴۰ درصد محدوده میدان گازی آرش که از سوی دو کشور عربی کویت و عربستان میدان الدوره نامیده می‌شود در آب‌های ایران قرار دارد.

روز گذشته خبرگزاری دولتی عربستان سعودی به نقل از وزارت خارجه این کشور اعلام کرد منابع طبیعی و میدان گازی الدوره (آرش) به صورت انحصاری متعلق به کویت و عربستان سعودی است.

بر اساس این گزارش، ریاض از تهران خواست برای تعیین مرز شرقی این منطقه، مذاکرات را با کویت و عربستان آغاز کند.

پیش از آن نیز وزارت خارجه کویت در بیانیه‌ای که روز دوشنبه منتشر کرده گفته «دولت کویت و پادشاهی عربستان سعودی تنها کشور‌هایی هستند که در ثروت طبیعی میدان «الدوره» سهم انحصاری دارند.»

وزارت خارجه کویت نیز ایران را به گفت‌وگو درباره تعیین مرزهای دریایی در خلیج‌فارس دعوت کرد.

کویت و عربستان سعودی سال گذشته علی‌رغم مخالفت‌های تهران، توافقنامه‌ای برای توسعه این میدان امضا کردند که ایران آن را «غیرقانونی» خواند.

محسن خجسته‌مهر مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، اخیراً گفته بود: «آمادگی کامل برای آغاز حفاری در میدان مشترک آرش وجود دارد و منابع قابل‌توجهی را برای اجرای طرح توسعه این میدان در هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران مصوب کرده‌ایم و با آماده شدن شرایط، حفاری را در میدان مشترک آرش آغاز می‌کنیم».

بخش میدان گازی مورد مناقشه در خلیج‌فارس، در مرز مشترک دریایی و ناحیۀ بی‌طرف بین کویت و عربستان سعودی واقع شده و ایران نیز مدعی بخش شمالی این میدان گازی است.

هشدار اخیر عربستان و کویت به ایران در شرایطی است که جمهوری اسلامی سعی می‌کند با احیای روابط با عربستان سعودی، مناسبات خود با کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس را تقویت کند.

مذاکرات ایران و کویت پیرامون میدان آرش، از سال ۱۹۶۰ آغاز شده و تا امروز ادامه دارد. محل اصلی این اختلاف، به تعیین مرز آب‌های فلات قاره بین این دو کشور بازمی‌گردد. مرزهای دریایی ایران در سال‌های پیش از انقلاب ۵۷ و بر اساس قوانین بین‌المللی تعیین شده که تا امروز مورد پذیرش ایران است.

با این مرزبندی، حدود ۴۰درصد ساختمان میدان گازی آرش در مرزهای ایران قرار می‌گیرد اما کویت، با استناد به نتایج پژوهش‌های سایزمیک (لرزه‌نگاری) شرکت شل، مدعی مرزهای تازه‌ای شده که تمام میدان آرش را در محدوده بی‌طرف کویت-عربستان قرار می‌دهد.

ایران در سال ۱۳۸۲، با احداث یک حلقه چاه اکتشافی، عملیات لرزه‌نگاری از میدان آرش را آغاز کرد. پایه‌های این میدان که در نزدیکی مرزهای آبی مورد قبول ایران واقع شده، در دست احداث بود که با سفر امیر کویت به ایران همه چیز متوقف شد.

در آن زمان توسعه این میدان در بخش کویت هنوز آغاز نشده بود و نگرانی در مورد از دست رفتن منابع ایران و بهره‌برداری یک‌طرفه کویت از این میدان گازی مشترک وجود نداشت.

اما عربستان و کویت، در سوم فروردین‌ماه سال گذشته، قراردادی برای توسعه میدان آرش امضا کردند. شرکت نفت کویت طی بیانیه‌ای اعلام کرد که پیش‌بینی می‌شود میدان گازی الدوره، روزانه یک میلیارد فوت مکعب گاز طبیعی و ۸۴ هزار بشکه در روز میعانات گازی تولید کند که این تولید به شکلی برابر میان دو شریک (عربستان و کویت) تقسیم خواهد شد.