/

کویت اعلام کرد حفاری در میدان گازی آرش را بدون توافق با ایران آغاز می کند

وزیر نفت کویت اعلام کرد این کشور منتظر تعیین مرزبندی با ایران نخواهد ماند و حفاری در میدان گازی الدوره را آغاز می‌کند.

خواندن این مطلب 5 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، سَعد البَرّاک امروز پنج‌شنبه پنجم مرداد در گفت‌وگو با شبکه «اسکای‌نیوز عربی» گفت ما حفاری و تولید گاز از این میدان را بدون اینکه منتظر تعیین مرزهای دریایی با ایران باشیم، آغاز خواهیم کرد.

این اظهارات برپایه توافق عربستان و کویت در بهار پارسال برای توسعه این میدان مشترک به منظور تولید روزانه ۸۴ هزار بشکه میعانات گازی و یک میلیارد فوت مکعب (۲۸ میلیون متر مکعب) گاز بیان شده است که همان زمان جمهوری اسلامی این توافق راغیر قانونی خوانده بود.

جمهوری اسلامی مدعی است که بخشی از این میدان در آب‌های ایران است و هرگونه فعالیت حفاری در این بخش را غیرقانونی اعلام کرده است.

البَرّاک اخیرا نیز اعلام کرد این میدان گازی حق انحصاری کویت و عربستان است و ایران باید با تعیین مرزهای دریایی‌اش، مالکیت خود را در این میدان ثابت کند.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، چندی پیش در واکنش به این اظهارات گفت که تهران در حال پیگیری این موضوع با مقامات کویتی است.

بزرگ‌ترین بخش میدان گازی الدوره (آرش) میان عربستان و کویت واقع شده که در آن مرزبندی مشخصی بین دو کشور وجود ندارد،‌ اما بخشی از این میدان گازی بنابر گفته مقامات جمهوری اسلامی در مرزهای ایران قرار دارد.

دولت کویت اما سال ۱۳۹۰ اعلام کرد که ایران تمایلی برای مذاکره و تعیین مرزهای دریایی خود نشان نمی‌دهد.

جواد اوجی وزیر نفت ایران نیز پارسال مدعی شد که جمهوری اسلامی به‌صورت یک‌جانبه اقدام به حفاری در این میدان خواهد کرد.

او فروردین ماه در توئیتی نوشت: مطالعات جامع میدان مشترک آرش با حفاری چاه اکتشافی و انجام لرزه‌نگاری تکمیل شده و به‌زودی با نصب جکت (پایه) عملیات حفاری در این میدان آغاز خواهد شد. گرچه ما مایل به مذاکره و همکاری برای توسعه میدان‌های مشترک هستیم اقدامات یکجانبه، مانع طرح مذکور نخواهد گردید.

اختلاف بر سر این میدان گازی به دهه ۱۹۶۰ باز می‌گردد، زمانی که ایران امتیاز این میدان را به شرکت نفت انگلیس و ایران، و کویت آن را به رویال‌داچ شل، واگذار کرد.

این دو امتیاز در بخش شمالی میدان که ذخایر قابل استخراج آن حدود ۲۲۰ میلیارد متر مکعب تخمین زده می‌شود، همپوشانی داشتند.