/

کنفرانس مونیخ آغاز شد؛ تجمع حامیان اعتراضات ایران در برابر محل اجلاس

کنفرانس امنیتی مونیخ روز جمعه، ۲۸ بهمن، نشست سه روزه خود را با شرکت رهبران و هیئت‌های ارشد از ۹۰ کشور جهان در شرایطی آغاز کرد که مدیریت کنفرانس برای نخستین بار در تاریخ این نشست‌های بین‌المللی، از شخصیت‌های برجسته مخالف جمهوری اسلامی به جای نمایندگان حکومت تهران دعوت کرده است.

خواندن این مطلب 10 دقیقه طول میکشد.

کنفرانس امنیتی مونیخ روز جمعه، ۲۸ بهمن، نشست سه روزه خود را با شرکت رهبران و هیئت‌های ارشد از ۹۰ کشور جهان در شرایطی آغاز کرد که مدیریت کنفرانس برای نخستین بار در تاریخ این نشست‌های بین‌المللی، از شخصیت‌های برجسته مخالف جمهوری اسلامی به جای نمایندگان حکومت تهران دعوت کرده است.

به گزارش خبرنگار اعزامی رادیوفردا به اجلاس مونیخ، همزمان با آغاز کنفرانس، گروهی از ایرانیان مخالف جمهوری اسلامی نیز در برابر محل برگزاری اجلاس تجمع کردند تا حمایت خود از شاهزاده رضا پهلوی را به حاضران در اجلاس نشان دهند.

صدراعظم آلمان، رئیس ‌جمهور فرانسه، نخست‌ وزیر بریتانیا، معاون رئیس‌ جمهور آمریکا، وزیر دفاع اسرائیل، در میان حاضران در پنجاه ‌و نهمین دوره اجلاس امنیتی مونیخ هستند.

کریستوف هویسگن، رئیس کنفرانس، با یادآوری تقارن این روزها با نخستین سالروز یورش نظامی روسیه به اوکراین، گفت جنگ اوکراین «نبردی میان حاکمیت قانون و قانون قدرتمندترین است» و «اینجا در مونیخ فقط هواداران حاکمیت قانون حضور دارند».

موضوع جنگ روسیه در اوکراین که به عنوان حمله روسیه به یک کشور اروپایی تلقی شده، یکی از مهم‌ترین مقوله‌های کنفرانس امسال مونیخ است. امنیت انرژی و امنیت نظامی کشورهای دیگری نیز که ممکن است در تهدید باشند، مورد توجه نشست امسال کنفرانس است.

ژنرال یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، یکی از اولین سخنرانان در اجلاس مونیخ، روز جمعه گفت با وجود تحریم تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران، دولت تهران به حدود ۵۰ کشور جهان اسلحه می‌فروشد.

به گزارش یدیعوت آحرونوت، ژنرال گالانت افزود که ایران به کشورهای شرق اروپا، مانند بلاروس و دولت‌هایی در آمریکای لاتین، مانند ونزوئلا، «پهپاد می‌دهد». او که کشورش روابط نزدیکی با روسیه دارد، نام روسیه را ذکر نکرد.

وزیر دفاع اسرائیل خواهان آن شد که جامعه جهانی «سازوکار بازدارنده و تنبیهی موثری علیه ایران» برقرار کند.

جمهوری اسلامی ایران از عدم دعوت نمایندگان رسمی خود به اجلاس مونیخ ابراز ناخشنودی کرده، اما با این حال دست‌کم یک مقام رسمی در اظهار نظری در این باره گفته است که شخصیت‌های مخالف حکومت که از هفته گذشته فعالیت سیاسی بین‌المللی خود را وارد مرحله تازه کردند «عددی نیستند».

شاهزاده رضا پهلوی، مسیح علی‌نژاد و نازنین بنیادی، سه شخصیت ایرانی دعوت شده به کنفرانس، روز شنبه، ۲۹ بهمن در میزگردی با عنوان «زن، زندگی، آزادی» حضور خواهند داشت.

در این میان، به دعوت هواداران شاهزاده پهلوی و سایر چهره‌های مخالف حکومت اسلامی، شماری از ایرانیان از بامداد جمعه در برابر هتل محل اجلاس مونیخ گرد آمده‌ و شعارهای «جاوید شاه» سر می‌دهند.

این گروه از ایرانیان پرچم‌های شیروخورشید نشان و تصاویر شاهزاده رضا پهلوی را در دست دارند.

روزهای شنبه و یک‌شنبه نیز در ادامه اجلاس، ایرانیان از آلمان و سایر نقاط اروپا برای حضور در برابر محل کنفرانس برنامه‌ریزی کرده‌اند تا به رهبران جهانی نشان دهند که چهره‌های برجسته اپوزیسیون جمهوری اسلامی از حمایت مردم ایران برخوردار هستند.