/

کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا خواستار جلسه توضیحی محرمانه درباره اقدامات رابرت مالی شد

مایکل مک‌کال، رییس کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا، در نامه به وزیر خارجه این کشور از این وزارت‌خانه خواست درباره وضعیت رابرت مالی تا قبل از چهارم مرداد با نمایندگان یک جلسه توضیحی محرمانه برگزار کند.

خواندن این مطلب 9 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، در ادامه روند تحقیقات اف‌بی‌آی درباره احتمال سوء‌استفاده رابرت مالی از اطلاعات طبقه‌بندی شده‌، نام و تصویر او از حساب توییتری نماینده ویژه آمریکا در امور ایران حذف شد.

به دنبال حذف مشخصات رابرت مالی از این حساب توییتر، عکس و نام ابرام پیلی معاون او جایگزین و بیوگرافی رابرت مالی نیز از وبسایت نماینده ویژه حذف شده است.

اداره تحقیقات فدرال آمریکا، اف‌بی‌آی، تحقیق درباره سوء نگه‌داری و استفاده نادرست از اطلاعات محرمانه توسط رابرت مالی، نماینده پیشین ایالات متحده در امور ایران را بر عهده گرفته است.

رییس کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا با اشاره به نامه قبلی این کمیته در نهم تیر ماه به وزارت خارجه و درخواست توضیح درباره بازرسی امنیتی از رابرت مالی، پاسخ وزارت‌خارجه در روز سه‌شنبه را «غیرقابل پذیرش» خواند.

این کمیته در نامه مذکور با اشاره به خودداری وزارت خارجه از ارائه مدارک مربوط به تعلیق دسترسی امنیتی رابرت مالی، این خودداری را بدون هیچ دلیل قانونی دانست و خاطرنشان کرد در سال‌های اخیر دولت‌های آمریکا اطلاعات مربوط به دسترسی‌های امنیتی کارکنان دولت را در اختیار کنگره و عموم مردم قرار داده‌اند.

ییس کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا یادآور شده است که تقاضاهای این کمیته در چند ماه اخیر برای دیدار با رابرت مالی بی‌نتیجه بود و وزارت خارجه دلیل عدم حضور او را مرخصی برای مسائل شخصی عنوان می‌کرد، اما گزارش‌ پولیتیکو نشان می‌دهد دسترسی رابرت مالی از اواخر ماه آوریل و اوایل ماه مه به حالت تعلیق درآمده بود و او تا اواخر ماه ژوئن به برخی کارهای خود در وزارت خارجه ادامه داده و با رسانه‌ها مصاحبه می‌کرد.

به گفته مک کال اگر گزارش پولیتیکو صحیح باشد، این مساله با توضیحات وزارت خارجه درباره دلیل عدم حضور رابرت مالی در تناقض است و این وزارت‌خانه همچنین در هیچ مقطعی تعلیق دسترسی امنیتی مالی را به اطلاع کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان نرسانده بود.

در این نامه اقدام وزارت خارجه در بی‌خبر گذاشتن نمایندگان کنگره از ابتدایی‌ترین اطلاعات از جمله وضعیت مرخصی و نیز دسترسی امنیتی او به دلیل حساسیت بالای سمت رابرت مالی و دسترسی اش به اطلاعات بسیار مهم نگران‌کننده عنوان شده است.

این کمیته با تاکید بر لزوم ارائه پاسخ کامل و فوری به خواسته‌هایش، خاطرنشان کرد ایجاد مانع در راه نظارت نمایندگان بر این مساله مهم امنیت ملی را تحمل نخواهد کرد.

مک‌کال تاکید کرده است اگر وزارت خارجه تا چهارم مرداد یک جلسه محرمانه توضیحی در این مورد تشکیل ندهد، کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا با برگزاری یک جلسه محرمانه شاهدان را موظف خواهد کرد تا درباره موارد خواسته شده گواهی دهند.

طی روزهای اخیر، ۱۸ تن از سناتورهای جمهوری‌خواه، در نامه‌ای خواهان بررسی چگونگی برخورد مقام‌های وزارت خارجه با پرونده رابرت مالی پس از تعلیق دسترسی امنیتی او به دلیل سوء نگهداری از اطلاعات محرمانه شدند.

امضاکنندگان این نامه درباره این موضوع که رابرت مالی ممکن است اطلاعات محرمانه را به درستی نگهداری نکرده، ابراز نگرانی کرده بودند. 

این سناتورها همچنین با اشاره به تعیین آبرام پیلی به عنوان جانشین موقت رابرت مالی، خاطرنشان کردند که بر اساس قانون، انتصاب جدید باید به اطلاع کمیته‌های مرتبط در کنگره برسد.

وزارت خارجه آمریکا در روز سه‌شنبه در پاسخ به پیگیری کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان درباره بازرسی از رابرت مالی، گفت تحقیق و تفحص در این زمینه ادامه دارد.

این وزارتخانه تاکید کرده بود که جزییات بیشتر را در مراحل بعدی به اطلاع این کمیته می‌رساند.