/

کمالوندی خبر داد: دوربین های نظارتی آژانس بین المللی نصب اما فاقد دسترسی تا رسیدن به توافق هسته ای

سخنگوی سازمان انرژی اتمی می گوید ۲۹ دوربین و دستگاه آژانس جمع آوری شده بود که با توافق انجام شده حدود ۱۰ دوربین در نطنز فعال شده اما اطلاعات آن تا رسیدن به توافق، برای آژانس قابل دسترسی نیست.

خواندن این مطلب 6 دقیقه طول میکشد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی می گوید ۲۹ دوربین و دستگاه آژانس جمع آوری شده بود که با توافق انجام شده حدود ۱۰ دوربین در نطنز فعال شده اما اطلاعات آن تا رسیدن به توافق، برای آژانس قابل دسترسی نیست.

به گزارش فرانیوز، کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی، روز پنج شنبه، ۲۵ خرداد، گفت: ۲۹ دوربین و دستگاه آژانس جمع آوری شده بود که با توافق انجام شده حدود ۱۰ دوربین در نطنز فعال شد. اطلاعات ذخیره شده در دوربین‌ها نزد ایران خواهد ماند تا رسیدن به توافق برای آژانس قابل دسترسی نیست.

به گفته او دوربین‌های که طبق توافق با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دوباره فعال شدند در مرکز تولید سانتریفیوژ اصفهان است.این مرکز فعلی ساخت سانترفیوژ در اصفهان همان خط تولید سانتریفیوژ کرج است که بعد از به گفته او «خرابکاری» به جای امنی منتقل شد.

مرکز تولید سانتریفیوژ کرج در تیرماه ۱۴۰۰ با پهپاد هدف قرار گرفت.

کمالوندی همچنین گفته است نظارت‌ها در فردو پادمانی است و هیچ دوربین فراپادمانی در آنجا نصب نشده است‌.

او ادعا می کند آژانس دیگر سوالی درخصوص دو مکان ادعایی آباده و جابر بن حیان ندارد.

کمالوندی می‌گوید فراهم شدن فضای سیاسی لازم برای پایان یافتن موضوع دو مکان تورقوزآباد و ورامین کافی است و مذاکرات با آژانس درباره این دو موضوع در حال انجام است.

کمالوندی با بیان اینکه برخی از کشورهای شورای حکام حتی درک درستی از مباحث فنی ندارند، گفت: ما مجبوریم موضوع را برای آنها توضیح دهیم بر اساس رویکرد سیاسی و نه فنی موضعگیری می‌کنند.

نصب دوباره دوربین‌های آژانس در نطنز در حالی است که تابستان پارسال در پی تصویب قطعنامه‌ای در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران اعلام کرد که ۲۷ دوربین آژانس در تاسیسات تهران و اصفهان خاموش شده است.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در همان زمان با تایید خاموشی دوربین‌ها گفت که ۴۰ دوربین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنان به فعالیت خود در ایران ادامه خواهند داد، اما محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در واکنش به اظهارات او اعلام کرد: «ما فعالیت تعدادی از دوربین‌های فراپادمانی آژانس را خاتمه دادیم و به فعالیت بقیه هم خاتمه خواهیم داد.»

گروسی در آخرین گزارش فصلی خود که دو هفته پیش منتشر شد، نصب دوباره ده دوربین در سایت نطنز را تایید کرده بود.