کاهش واردات مواد غذایی

کاهش ۵۰ درصدی تولید و واردات کالاهای اساسی در ایران

براساس گزارش ها واردات کالاهای اساسی در ۸ ماه گذشته بطور متوسط ۵۰ درصد کاهش داشته است و در حوزه تولید گوشت قرمز نیز در آبان‌ ماه سال جاری نسبت به سال گذشته کاهش ۳۰ درصدی رخ داده است؛ روندی که به باور تحلیلگران زنگ خطر بحران عظیم تامین مواد غذایی و کمبود اقلام غذایی در بازار است.

خواندن این مطلب 8 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز به نقل از صدای آمریکا، خبرگزاری تسنیم که به‌عنوان یک رسانه نزدیک به نهادهای امنیتی و حامی دولت شناخته می‌شود در گزارشی نوشته است که بر اساس آمار گمرک، واردات چای خشک، برنج، شکر خام، گوشت مرغ و گندم در ۸ماهه امسال به‌لحاظ ارزش به‌ ترتیب نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۷/۶۹ درصد، ۵۳/۸۹ درصد، ۵۱/۹۸ درصد، ۴۸/۱۱ درصد و ۴۶/۲۰ درصد کاهش داشته‌اند.

در گزارشی دیگر مرکز آمار امروز شنبه ۲۵ آذرماه اعلام کرد که مقایسه عملکرد کشتارگاه‌های رسمی کشور در آبان ۱۴۰۲ با ماه مشابه سال ۱۴۰۱ نشان‌دهنده کاهش ۳۰ درصدی مقدار عرضه گوشت قرمز در کشتارگاه‌های رسمی کشور است.

این مرکز در گزارشی دیگر نوشته است که مقدار عرضه گوشت طیور در کشتارگاه‌های رسمی کشور در آبان ۱۴۰۲ نسبت به ماه قبل در حدود ۶ درصد کاهش داشته است.

روند کاهشی واردات کالاهای اساسی در حالی رخ داده است که در اردیبهشت ماه سال جاری کاوه زرگران، رییس انجمن غلات ایران، وضعیت ذخایر برخی از کالاهای اساسی را بحرانی اعلام کرده و گفته بود که احتمال بروز کمبودهایی در سال ۱۴۰۲ وجود دارد.

تحلیلگران براین باورند که با کاهش محسوس واردات کالاهای اساسی در ماه‌های پیش رو بازار دستخوش تحولات قیمتی و موجودی خواهد بود. برهمین اساس پیش بینی می‌شود تکانه‌های ناشی از این کاهش در گام نخست بصورت افزایش قیمت خود را نشان داده و در گام بعدی به‌صورت کمبود و سهمیه بندی در بازار بروز کند.

یکی از مهمترین دلایل کاهش قابل توجه واردات، عدم تامین ارز مورد نیاز برای کالاهای اساسی و همچنین مواد اولیه و اقلام ضروری است.

اتفاقی که گلایه واردکنندگان و تولیدکنندگان را به دنبال داشته است. در همین رابطه جبرئیل برادری، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران، ۲۴ مهرماه سال جاری یکی از مشکلات فعلی در تولید مرغ را معطلی بیش از حد ترخیص کشتی‌های حامل‌بار سویا در بنادر کشور دانست و گفت که این معطلی نیز به مساله تخصیص ارز برمی‌گردد.

وضعیت تامین و ذخیره کالاهای اساسی در کشور و تورم بالای ۵۰ درصدی خوراکی‌ها زنگ خطر را برای مسئولان جمهوری اسلامی و علی خامنه‌ای نیز به صدا درآورده است. در همین راستا وب‌سایت «خبرآنلاین» در گزارشی که ۲۱ آذر ماه منتشر کرد به مرور تذکرات روحانیون به رئیسی پرداخت و نوشت که حتی علی خامنه‌ای نیز در مواجهه با گزارش‌های دولت گفته است که «علی الارض چه اتفاقی افتاده است؟»

وب‌سایت «خبرآنلاین» نوشته است که به عبارت ساده‌تر، رهبر جمهوری اسلامی از ابراهیم رئیسی می‌پرسد که روی زمین چه اتفاقی افتاده است؛ یعنی غیر از گزارش، چه اتفاقی در عمل رخ داده است؟

مقامات دولتی در ماه‌های اخیر بیش دو سال گذشته با اعلام آمارهایی که به باور بسیاری از کارشناسان «آمار سازی» هستند شرایط کشور را مناسب و رو به بهبود می‌خوانند. این در حالی است گزارش‌های بسیاری که توسط رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود تصویر متفاوتی از وضعیت جامعه و چالش‌های معیشتی به نمایش می‌گذارد.